כבר בחודש מרץ האחרון, מייד עם התפרצות קורונה בעולם, מוסדות התרבות בכלל והמוזיאונים בפרט, חטפו מכה אנושה. איך אפשר לשמור על ריחוק חברתי בחללים סגורים המציגים תערוכות? האם הכניסה צריכה להתבצע בקפסולות? מי יתחזק את המוצגים השונים במוזיאון? אלו רק חלק מהשאלות עימם נאלצו מנהלי מוזיאונים להתמודד על מנת לנסות ולמצוא דרך לשמור על קיומם של אותם מוסדות. 

איך שומרים על קיום המוזיאון בזמן מגיפה? credit: unsplash.com

במוזיאון הצבאי של אונטריו, אשר ממוקם בעיר קטנה, סמוך לטורנטו שבקנדה, נתקלו בבעיה דומה, אבל למה שזה יעצור אותם? כאשר המוזיאון נסגר למבקרים, נאלצו מנהלי המוזיאון לחשוב על דרך יצירתית שתאפשר לעובדי המוזיאון להגיע ולבצע תחזוקה שוטפת של מיצגי המוזיאון. על מנת להבטיח שמירה על בטחונם של העובדים, בחר מנהל המוזיאון להטמיע מערכת שונה במקצת: הכירו את רב"ט לאנה (היי, זה מוזיאון צבאי אחרי הכל), רובוט מבוסס AI שמסוגל לתשאל את מי שנמצא מולו שאלות שתוכנתו מראש ובמקביל להמשיך וללמוד. לאנה מצוידת במצלמה, חיישן מד חום וטכנולוגיית זיהוי פנים כך שכלום לא חומק מפניה. 

Images courtesy of the Ontario Regiment Museum

לאנה, אשר הוצבה בחזית הבניין, תיעדה את כניסת המבקרים, מדדה את חום גופם ותשאלה אותם לגבי תסמינים פוטנציאליים. כל עובד אשר כשל בבדיקה שלה – נשלח מיד הביתה וכך חלל המוזיאון נשמר סטרילי וללא סכנת הדבקה. יתרון מובהק נוסף בשימוש ברובוט, מגיע בזכות קיצור הזמנים המשמעותי בתשאול עצמו. במקום להעמיד חבר צוות מטעם עובדי המוזיאון, שעלול להיחשף לחולה פוטנציאלי, לאנה מקבלת על עצמה את התפקיד ללא סיכונים מיותרים. 

מדידת חום ללא סיכון! credit: unsplash

לאחר פיילוט מוצלח במסגרתו ראו מנהלי המוזיאון כי העובדים מתקשרים היטב עם לאנה ואכן מתוך צוות של 140 עובדי מוזיאון, איש לא נדבק בוירוס. בחודש אוגוסט האחרון, המוזיאון נפתח למבקרים תחת הנחיה קפדנית על צמצום מספר המבקרים בו לתכולה מקסימלית של 50 איש ברגע נתון. לשם כך, הושמשו שני רובוטים מסוג לאנה, כאשר הראשון הוצב בכניסה לבניין המוזיאון ורובוט נוסף הוצב בלובי המרכזי. 

הצהרת בריאות, בדיקת חום, זיהוי פנים - מה עוד צריך? photo credit: Images courtesy of the Ontario Regiment Museum.

רובוט מסוג לאנה עולה כ-5,000 דולרים ובמקרה המוזיאון הצבאי, עלות הרובוט מומנה מתרומות המבקרים. לאנה מחוברת לרשת האינטרנט של המוזיאון, מסוגלת לזהות את השפה בה דובר המבקר מולה ולתקשר איתו באמצעותה, כאשר מבקר ניגש אליה, היא מסבירה על תהליך מדידת החום ומבקשת את הסכמת המבקר לענות על שאלון בריאות קצר. המידע מוקלט ונשמר (טרם החליטו במוזיאון עד מתי), על מנת לבצע זיהוי אפידימיולוגי במידת הצורך.  עושה רושם כי כאשר יפתחו המוזיאונים בתפוקת מבקרים רגילה, נראה עוד ועוד שימושים ברובוטים דוגמת לאנה, אשר שומרים עלינו בטוחים ובמקביל מסוגלים לבצע עוד מגוון רחב של משימות שחוסכות בזמן ומשפרות משמעותית את האפקטיביות של בית העסק ולנו נותר רק להצדיע לטכנולוגיה המרהיבה הזו. 

Share.

Leave A Reply

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

מתכננים לשנות אווירה?

קבלו חמישה טיפים מהאדריכלית המובילה שירלי זמיר

הכירו את המקרן החדש מבית

LG