מגפת הקורונה טלטלה את העולם כולו, ואין כמעט תחום שחמק מהשפעת הווירוס. כשנוצר מחסור במעבדים, לא מעט חברות, כולל מהגדולות ביותר בעולם, נאלצו להשבית את הייצור. היי סק לאבס, המתמחה בפתרונות אבטחת מידע מתקדמים, הצליחה למצוא פתרון יעיל גם לאתגר זה

כל מוצר אלקטרוני שמקיף אותנו מבוסס על מעבדים. רבים טועים לשייך את השם לאותם מעבדים מוכרים כמו אלה של אינטל, שהם כמובן מעבד מורכבים וחשובים אולם כל מה שסביבנו מצריך עיבוד מסוג מסוים. 

כאשר הגיעו הדיווחים הראשונים מסין על וירוס מסתורי שגורם לדלקת ריאות, ספק אם רבים הבינו עד כמה הוא יטלטל את המציאות של כולנו. עד מהרה אותו וירוס החל מתפשט ברחבי העולם ומשפיע על תעשיות רבות. קל לנו להבין שאין טיסות מכיוון שלא ניתן להצטופף במטוס סגור אולם פחות מובנת הפגיעה הדרמטית בהיצע המעבדים ואיתה גם על התנהלות חברות שונות באינספור תחומים אשר אופק התכנון שלהם הפך ללוט בערפל.

עמית אילוז, מנהל מכירות ישראל בהיי סק לאבס, ועודד טוביאס, מנהל פיתוח עסקי בחברה, מפרטים עד כמה משמעותית השפעה זו, עד מתי צפוי להימשך המחסור העולמי במעבדים ואיך מתמודדת High Sec Labs עם המצב החדש.

 
עמית אילוז (תמונה - AVM)

בידודים, סגרים והאטה ממשית בקצב ייצור המעבדים

הדרך המקובלת ואולי היחידה האפשרית להאט את התפשטות הווירוס לפני פיתוח החיסונים הייתה סגרים. חלק גדול ממדינות העולם נקט במדיניות זו, ובנוסף הוטלה חובת בידוד על כל מי שהתגלה כנשא קורונה ועל כל מי שנחשף למאומת.

כתוצאה מכך נגרמה פגיעה של ממש לתפעול השוטף של מפעלים רבים ובהם אלה אשר מייצרים את הצ'יפים. אתרי ייצור מעבדים בטאיוואן, שבה ננקטו צעדים חריפים במיוחד כדי להגן על האוכלוסייה, ואכן מספר המתים מקורונה במדינה זו הוא מהנמוכים בעולם. זה פחות עזר להיי סק לאבס אשר רוכשת את המעבדים למוצריה באירופה וארצות הברית. באירופה, שכזכור הוכתה בעוצמה על ידי הגל הראשון וגם בארה"ב, מפעלים לייצור השבבים נסגרו או עברו לפעול במתכונת מצומצמת. עד מהרה נוצר מחסור עולמי.

 
תמונה - HSL

דווקא עכשיו - גידול דרמטי בביקוש למעבדים

במקביל לירידה החדה בהיקפי ייצור המעבדים נרשם זינוק בביקוש למעבדים, שכאמור מהווים חלק בלתי נפרד ואף מרכזי בכל מוצר אלקטרוני. הסיבה לכך היתה בין היתר, השינויים בהרגלי החיים שכפתה המגפה אשר הובילו לגידול דרמטי בביקוש למוצרים ביתיים כגון סטרימרים, מצלמות רשת, מסכים, לפטופים, מחשבים, גאדג'טים מסוגים שונים ועוד. 

גם חברות שהעבירו את העובדים שלהן לעבוד מהבית ביקשו לצייד אותם בכל הפריטים הנדרשים למילוי המשימות השונות, וכך למעשה שוק המעבדים חווה זעזוע כפול; גם צניחה בהיצע וגם נסיקה של הביקושים. התוצאה הבלתי נמנעת היא באופן טבעי מחסור נרחב ובעקבותיו עליית מחירים משמעותית.

 
עודד טוביאס (תמונה - HSL)

האם ממשל ארצות הברית העצים את המחסור במעבדים?

מעבר לתופעות המתחייבות בשל מגפה של פעם ב-100 שנים, בתקווה שלא נגלה שהתדירות של מגפות קשות בעידן המודרני גבוהה יותר, הייתה סיבה נוספת להחמרת המחסור – ההחלטה של ממשל ארצות הברית להטיל אמברגו על מכירת מתכות נדירות ובהן סיליקון, חומר הגלם שממנו מיוצרים המעבדים, לחברות סיניות רבות.

הסינים, שזקוקים לכמויות גדולות מאוד של סיליקון, חששו ממחסור ולכן מיהרו לרכוש כמויות עצומות ממנו, כך שקיים סיכוי סביר שלממשל ארה"ב יש חלק בהעצמת המשבר.

בלי מעבדים, קווי ייצור רבים הושבתו

המחסור במעבדים, שהלך והחריף במהלך 2020, אילץ חברות רבות להשבית קווי ייצור ואפילו מפעלים שלמים. גם חברה ענקית כמו הונדה, שכמו כל יצרנית רכב זקוקה לכמות גדולה מאוד של מעבדים, סגרה חלק מאתרי הייצור שלה ברחבי העולם. חשוב להבין שברכב חשמלי יש כ-3,000 שבבים בממוצע. 

היי סק לאבס, חברה ישראלית שרשימת הלקוחות שלה כוללת בין השאר את הפנטגון, ה-NSA (סוכנות הביון של ארה"ב) וכמובן משרדי ממשלה מקומיים, חוותה גם היא בעוצמה רבה את המחסור והשכילה למצוא לו פתרונות.

 

הפתרונות של HighSecLabs

מהיום הראשון, היי סק לאבס הצליחה למצוא מענה אפקטיבי לכל צורך. ה-DNA של החברה כולל גמישות, יכולת לצאת מהקופסה ומכוונות למציאת פתרונות גם לבעיות שנראות בלתי פתירות בשלבים ראשונים, אפשר לה להתמודד בהצלחה גם עם המשבר הנוכחי שאליו יש להוסיף את הזינוק בעלויות השילוח בעקבות הגידול בצריכה העולמית והמחסור במכולות

דילמה אחת ש-HSL נדרשה למצוא לה תשובה היא האם לספוג את העלויות הגבוהות יותר של המעבדים ושל השינוע באופן כללי, או להשית אותן על לקוחותיה. ההחלטה העקרונית הייתה לא להעלות מחירים, גם אם הלקוחות של היי סק לאבס מחפשים בעיקר איכות מוכחת (ואיתה רמת אבטחה מקסימלית) ולאו דווקא מחירים נמוכים. הנהלת החברה לא רצתה לשנות כלום בהבטחה שלה ללקוחותיה. 

הדילמה היותר מורכבת הייתה כיצד למנוע מהמחסור במעבדים לעכב את תהליכי הייצור ואת זמני מסירת המוצרים ללקוחות. הסיבה לכך נובעת מכך שבתחום אבטחת המידע, כאשר מדובר על מוצרים כדוגמת KVM-ים מאובטחים, קומביינרים לחדרי בקרה או דיודות שמונעות האזנה דרך המחשב, זמני אספקה הם מרכיב קריטי בשביעות רצון הלקוח.

היי סק לאבס נקטה בשתי דרכים כדי להבטיח המשך תפעול שוטף תקין: ראשית, יצירת מלאים גדולים ככל האפשר של המעבדים הנדרשים לתכנית העבודה, ושנית רכישת מעבדים דומים לאלה ש-HSL עובדת איתם בשוטף באמצעות מחלקת הרכש אשר התגייסה למאמץ הארגוני. אולם לא רק היא- מחלקת הפיתוח נכנסה לפעילות מואצת של התאמת מוצרי החברה למעבדים החדשים מבלי לשנות את מאפייני המוצר ובלי שמשתמש הקצה ירגיש שנעשה שימוש ברכיב אחר, או במילים פשוטות יותר – המשתמש נשאר מוגן לפחות באותה מידה וזאת מבלי לשנות או לגרוע מתכונות האבטחה של המוצר.  

עמית אילוז, מנהל מכירות ישראל בחברה, מדגיש כי במוצרים המיועדים לשוק הישראלי לא בוצעו שינויים. הדבר התאפשר היות וכמות המעבדים החסרה הנחוצים עבורם היתה סבירה וההצטיידות של היי סק לאבס אפשרה להמשיך בשגרת ייצור שוטפת. כל ההתאמות בוצעו עבור השוק האמריקאי ובסביבות יולי האחרון הצליחה HSL לסגור את הפערים ולספק ללקוחותיה את כל המוצרים שהוזמנו.

 

מתי צפוי להסתיים המחסור העולמי ?

הביקוש הרב למעבדים אמור היה להוביל לפתיחת מפעלים חדשים ולהרחבת היכולות של קווי הייצור הקיימים. הבעיה היא שפעולות אלה מחייבות השקעה ניכרת, גם של זמן וגם של כסף, כך שהשוק עדיין לא הגיב לעודפי הביקוש והמחסור עדיין משמעותי.

ההערכה היא שרק בסוף 2022 יהיו מספיק מעבדים לכל החברות שזקוקות לרכיבים חיוניים אלה, וגם זאת בתנאי שהמין האנושי ינצח במאבק נגד נגיף הקורונה על כל הווריאנטים שלו. בכל מקרה, גם במציאות זו ובתנאי אי הוודאות הקיימים, הלקוחות של היי סק לאבס יכולים להיות רגועים ולדעת שיקבלו את המוצרים האיכותיים של החברה בזמן.

 

תמונות מעבדים - Canva

Share.

Leave A Reply

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

מתכננים לשנות אווירה?

קבלו חמישה טיפים מהאדריכלית המובילה שירלי זמיר

הכירו את המקרן החדש מבית

LG