בזמן שהאיחוד האירופאי מבטיח שתוך שנים בודדות יוכלו תושבי היבשת ליהנות מהיתרונות של מכוניות אוטונומיות, מרלן סטיקר, אחת היועצות הבכירות שלו בנושא, נעצה סיכה בחזון הזה בראיון לאתר EUobserver.

סטיקר היא יזמת הולנדית בעלת היסטוריה של הקמת פרויקטים טכנולוגיים חברתיים, וחברה בוועדה המייעצת לנציבות האירופית בנושא ערים חכמות – שעוסק בין השאר במעבר לרכבים אוטונומיים. לטענתה, חלום המכוניות האוטונומיות אינו ישים בחברה דמוקרטית.

ראשית, היא חולקת על עצם ההגדרה של המכוניות כאוטונומיות. "אין בעולם אף מערכת אוטונומית. שום דבר לא מפעיל את עצמו. זה רעיון בדיוני לגמרי. כשמשתמשים במילה אוטונומי זה כדי להסתיר את זה שחברות לוקחות בעלות על העתיד", היא אמרה.

לדבריה, מכוניות אוטונומיות מסוכנות יותר מכלי נשק, שכן "עם סכין אפשר לעשות הרבה דברים, וזה תלוי במשתמש אם הוא יחתוך לחם או ידקור אדם. על תוכנה אי אפשר להגיד את זה – היא מבצעת פקודות שתוכנתו. אם כי אני מבדילה לגבי השימוש בהן בידי חברות שמוציאות ערך ללא השגחה דמוקרטית לבין חברות שמחוללות, משמרות ערך, מנהלות יחסי גומלין ומבוססות על ערכים ציבוריים", טענה סטיקר.

הדמוקרטיה היא לדעתה הסיבה שהמעבר המלא לשימוש במכוניות אוטונומיות לא יכול לצאת לפועל, לפחות לא בזמן הקרוב. "מניחים שאם כל המכוניות יהיו אוטונומיות יתרחשו פחות תאונות. זו לא הצהרה נכונה. זו בסך הכל הנחה שאין לנו עדיין מספיק מידע על המערכות אוטונומיות כדי להפריך. כדי שההנחה הזו תהיה נכונה, בני האדם יצטרכו להקטין את עצמם למשהו שהמכונה יכולה להבין" היא אמרה והתייחסה, לדוגמה, שאסור להתפרץ לכביש שלא במעבר חציה שבו המכונית מצפה לזה, בניגוד להולכת הרגל הראשונה בעולם שנדרסה על ידי רכב אוטונומי של אובר (Uber) בשנה שעברה.

בנוסף, ההנחה הזו לוקחת כמובן מאליו שכל הסביבה – החל מכל המכוניות על הכביש ועד לשלטים, לעמודי התאורה ולבניינים – מצוידים בחיישנים שמסייעים למכוניות הללו, בעוד שבמציאות אין סיכוי שערים ומדינות שלמות יפסיקו להשתמש במכוניות רגילות וירשתו את כל הרחובות בחיישנים בפחות מ-20 שנה.

"המקום היחיד בו זה יכול לעבוד הוא בהדמיות בהן יש לך שליטה על כל הגורמים או במדינה טוטליטארית, אבל לא בדמוקרטיה. למזלנו, העולם הוא לא מודל ממוחשב", היא סיכמה.

Share.

Leave A Reply

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

מתכננים לשנות אווירה?

קבלו חמישה טיפים מהאדריכלית המובילה שירלי זמיר

הכירו את המקרן החדש מבית

LG