בדרך כלל, כאשר אנחנו מדברים על כלי רכב אוטונומיים, אנחנו מתרכזים בשוק הפרטי או המסחרי, אבל מניפיסט חדש של The Spontaneous Travel Company מנסה לשים דגש דווקא על תחום התחבורה הציבורית ויותר ספציפיות על הסיורים התיירותיים בערים מרכזיות בעולם

 

על פי המניפיסט, כלי הרכב האוטונומיים יאפשרו לתכנן לכל קבוצת תיירים סיור מותאם אישית עם תחנות פופולאריות. האלגוריתם המתוחכם שיעמוד במרכז של הסיורים הללו, יוכל להציע לא רק סיורים באתרים המרכזיים של העיר, אלא גם סיורי נישה כמו אלו שמוקדשים לחובבי אלביס או קבוצות כדורגל אירופאיות מפורסמות.

אפשרות אפילו מתוחכמת יותר  היא לפצל את הסיור באופן חכם. לדוגמה, נוסע אחד עשוי לרצות לשהות ברכב לאורך כל הנסיעה, בעוד נוסע אחר יהיה מעוניין דווקא לעצור בתחנה מסוימת, לנסוע על אופניים שכורות (ע"ע תל-אופן) במסלול מסוים ולעלות חזרה לרכב בתחנה מרוחקת. אם הנוסע הספורטיבי הזה יצטרף בעתיד לסיור בעיר אחרת, הוא עשוי יהיה לקבל המלצה על מסלול נוסף שמשלב נסיעה על אופניים על סמך הסיורים הקודמים שלו.

באופן אירוני, יכול מאוד להיות שבעתיד אחת האטרקציות הפופולאריות ביותר תהיה דווקא נסיעה ברכב ידני ישן וטוב…

 

לשקוע בתוך העיר

כיום אם מישהו רוצה לתור את העיר באופן אותנטי "כמו המקומיים" ולהגיע גם לחלקים נסתרים (כמו אלו בפרברים), הוא בדרך כלל צריך לזכור היכן נמצאות תחנות האוטובוס הקרובות למלון או לשכור שירותי מוניות יקרים אם הוא רוצה להמשיך את הסיור בלילה.

שירותי התיירות האוטונומיים יוכלו להסיר את המכשולים הללו ולהפוך את הסיור בעיר לאינטימי יותר בלי לוותר על הנוחות של המלון, למרות שסביר להניח שחניוני לילה משוכללים שמיועדים לרכבים האוטונומיים יצוצו כמו פטריות אחרי הגשם, ויש אף כאלו שמדברים על אפשרות לישון בתוך הרכב עצמו (כשרות פרמיום) בדומה לקרוון פרטי.

אפשרות אחרת לשקוע אל תוך העיר בצורה אינטראקטיבית היא באמצעות משחקים מבוססי מיקום או מציאות רבודה בסגנון פוקימון גו! ו – Ingress, רק שהפעם המשחק יתרחש תוך כדי נסיעה ברכב, משהו שקשה מאוד (וגם די מסוכן…) לבצע תוך כדי נסיעה ברכב רגיל.

 

טוב גם לעסקים ברחוב

אחת התופעות הלא מעודדות של השנים האחרונות היא ההתפתחות של מרכזי הקניות והקניונים הענקיים בערים הגדולות, ומנגד, הדעיכה של רחובות המסחר המרכזיים על חשבון העסקים הקטנים והבינוניים. אחת הסיבות לכך היא המספר ההולך וגדל של המכוניות שנעות בכביש ובעיות החנייה הנלוות לכך. הרכבים האוטונומיים יוכלו לפתור זאת באמצעות שירות של הורדה ואיסוף לפי יעד ספציפי, אך כל זאת בתנאי שהערים עצמן יעודדו את העניין ויקצו מקומות חניה מיוחדים לשם זאת.

עוד אפשרות שתפעל לטובת העסקים היא שירות של מודעות מבוססות מיקום, משהו שכבר קיים היום בשימוש נרחב, אבל יהפוך להיות הרבה יותר אטרקטיבי כאשר אנחנו כבר לא נצטרך לסטות מן המסלול הראשי (או לפחות לעשות זאת בעצמנו…).

העתיד כבר כאן

כולנו שמענו על הניסויים במכוניות האוטונומיות של גוגל, וגם בתחום התיירות והתחבורה הציבורית האוטונומית יש כמה ניסויים מעניינים. TEAGUE לדוגמה, החלה להתנסות בפרויקט בשם Hannah שנועד לאפשר להוריד ולהעלות נוסעים מכל צד של הכביש, מה שיכול להיות שימושי עבור הסעות לבתי ספר.

פרויקט מעניין נוסף שכבר נמצא בניסוי של ממש בערים נבחרות ברחבי העולם הוא זה של Navya. מוניות השירות הללו כבר משרתות את המבקרים בתערוכת CES בלאס וגאס בשנים האחרונות ומשתתפות בניסוי גם בשדה התעופה של סידני.

 
Share.

Leave A Reply

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

מתכננים לשנות אווירה?

קבלו חמישה טיפים מהאדריכלית המובילה שירלי זמיר

הכירו את המקרן החדש מבית

LG