ירידה בביצועים בתנאי מזג אוויר קשים – עוד מכשול למכוניות ללא נהג (תמונה: pxhere)

 

תמרור כזה אמנם לא נמצא כרגע ברשימת התמרורים החוקית, אך הוא כנראה צריך להיות בכל עיר שבה מתקיימות נסיעות מבחן למכוניות אוטונומיות, כך לפי מחקר שנערך באוניברסיטת מישיגן סטייט.

המחקר, שטרם הסתיים אך מסקנות הביניים שלו פורסמו לאחרונה באתר Automotive News, בדק את ההשפעות של גשם ורוח על ביצועי החיישנים של רכבים אוטונומיים – ובמיוחד המצלמות, המשמשות ברוב המקרים כאמצעי מרכזי לניתוח הסביבה וזיהוי כלי רכב והולכי רגל, וזאת למרות הימצאותם של מנגנוני רדאר ברכבים מסוג זה.

פרופסור היידר רדהא, מרצה להנדסת חשמל ומחשבים באוניברסיטה, המוביל את המחקר המתנהל במסגרת תוכנית CANVAS לרכבים מקושרים ואוטונומיים, ציין שהמחקר מעלה כי "אפילו גשם קל יכול ליצור בעיות רציניות, וככל שהגשם מתגבר, הביצועים של מה שנחשב לטכנולוגיות המתקדמות ביותר משותקים כמעט לחלוטין".

המחקר בוצע בהדמיות מחשב, למרות שלמוסד יש מסלול ניסויים פיזי ומכוניות הנוסעות בו מדי יום, ורדהא ציין כי החוקרים הזינו להדמיות גשם ורוח ברמות שונות הגורמות לטשטוש הולך וגובר של יכולת הראייה של המצלמות. גשם בעוצמה שהוגדרה כ-10% מהגשם הכבד ביותר שרכבים נוסעים בו הוביל לירידה של 20% בזיהוי מכשולים, וגשם בעוצמה של 30% הוריד את יכולת הזיהוי ב-40%.

גם חיישני הרדאר, שלכאורה מסוגלים לראייה מתקדמת יותר מהמצלמות ואכן מפחיתים את השפעת הגשם על יכולת הרכב להימנע מהתנגשויות, לא עומדים בכל תנאי מזג אוויר: החוקרים מצאו כי טמפרטורות של מינוס 12 מעלות צלזיוס ומטה הרדאר משבשות את קליטת החיישנים הללו.

"כשהתחלנו חשבנו שנחקור את זה שנתיים, נסיים ונמשיך הלאה – אבל עכשיו הייתי אומר שתנאי מזג אוויר מאתגרים יהוו בעיה למשך שנים", אמר רדהא, וציין כי כדי שהטכנולוגיה תדע להתמודד עם תנאי אקלים שונים יש צורך לגוון את אתרי הניסוי שלה. עד עתה התקיימו רוב מבדקי המכוניות האוטונומיות במדינות דרומיות, בהן מזג האוויר בהיר רוב השנה – כמו אריזונה, פלורידה, טקסס וקליפורניה.

Share.

Leave A Reply

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

מתכננים לשנות אווירה?

קבלו חמישה טיפים מהאדריכלית המובילה שירלי זמיר

הכירו את המקרן החדש מבית

LG