עבור חלקנו, הקידמה בתחום התצוגות (Displays) כמעט בלתי נראית, בוודאי שפחות מוחשית היות ולא כולנו עוסקים בתחום, ולכן כאשר ניגשים לפרויקט בו נדרשת רכישת מסך ובו אתגר השתקפות, אנחנו עלולים למצוא את עצמנו בחיפוש אחר הפתרון הכי טוב ולרוב נתמקד במושג אחד. יואב גן מור, מנהל חטיבת המולטימדיה בחברת AVCOM, שופך אור על בעיה שכמעט כולנו נתקלים בה. גם בבית. 

רגע, מה בדיוק הבעיה ?

גן מור מסביר כי לכל מסך עם פאנל LCD או OLED או טכנולוגיה דומה, ישנו ציפוי דמוי זכוכית, בין אם מדובר במסכי מחשב ביתיים, מסכי טלוויזיה ביתיים או מסכים משרדיים מקצועיים. מדובר בציפוי קדמי בו ניתן לגעת (ולהשאיר טביעות אצבעות שיפריעו בהמשך) שנועד לפזר את האור הבוקע מהפאנל על המסך בצורה שווה. כאשר באותו ציפוי פוגעת קרן אור מתאורה בחדר או מאור שמש הבוקעת מהחלון, היא מפריעה לצפייה בתמונה. דוגמא טובה להמחשה תהיה השתקפות אור ממשקפי ראיה המסתירה את התמונה/הראייה.

יותר מדרך אחת לנצח השתקפות

כמו בכל תחום טכנולוגי, ישנה יותר מדרך אחת לנצח השתקפות, אומר גן מור. האפשרות הפיזית היא הצבת המסך שלא מול חלון אולם לא בכל חלל ניתן לעשות כן היות וקיימים אילוצים שונים. אפשרות טכנולוגית אחת היא שימוש במסך עם Anti-Glare- ציפוי מפחית השתקפות (Haze) 25% Diffuser המפזר את קרן האור הפוגעת במסך ומעמעם את עצמתה. היתרון: בטכנולוגיה זו הוא ההפחתה של תופעת ההשתקפות החוזרת ב כ 25%. החסרונות הם שהטכנולוגיה מפחיתה גם את עוצמת ההארה של המסך, ה Brightness, אשר נמדד ביחידות NITZ או candle light מופחת, ב כ 25% אחוז תלוי בצפיפות הציפוי. בנוסף, ה  Diffuser אחראי לאיבוד פרטים ומידע בתמונה.

חיסרון נוסף קשור ליעילות הפחתת ההשתקפות אשר נאמדת במרחקים קצרים בלבד (לכן מצויה לרוב במסכי מחשב היות והמרחק בין המשתמש למסך קטן מאוד). לסיכום, בהטמעת מסך בעל ציפוי Anti-Glare המגיע עם עוצמת הארה נמוכה עלול להיווצר מצב בו התמונה המשודרת 'חלבית'- ההשתקפות תפחת אולם חווית הצפייה תיפגע מאובדן פרטים על גבי המסך.  

קיים פתרון טכנולוגי נוסף אותו מזכיר גן מור והוא שימוש במסכים בעלי עוצמת הארה חזקה (לפחות 600-1000 Nitz ומעלה, תלוי בגודל המסך. טכנולוגיה זו קיימת כבר זמן רב במסכי ה Outdoor אותם אנחנו פוגשים בצמתים ובחלונות הראווה והם כוללים אופטיקה מדויקת אשר תאפשר התמודדות טובה מול אור שמש ישיר והצגת תמונה ברורה וחדה ללא איבוד פרטים.

בנוסף, חברת SONY  הציגה טכנולוגיה חדשה המוטמעת במסכי הדגל שלה X-Anti Reflection ומשלבת בין High Brightness  לבין תוכנה הדוגמת את האור הסביבתי ומקיימת מעין HDR  – האלגוריתם מקבל דגימה מסנסורים (רגשים) לגבי : 

•  עוצמת ההארה של המסך בחדר 

•  עוצמת ההשתקפות

•  מקור ההשתקפות  

•  עיבוד תמונה ומניעת  overexposure  oversaturate 

בסופו של יום זה עניין של בחירה 

חברת AVCOM ביצעה מספר בדיקות והשוואות בין הטכנולוגיות השונות בנושא מניעת ההשתקפות. גן מור מספר כי במסכי SONY השימוש בעוצמת הארה חזקה בשילוב מנגנון תמונה מתקדם, סיפק מענה שאפשר צפייה איכותית בתכנים בתנאים מאתגרים. הוא מדגיש כי היות ומדובר באופטיקה- מומלץ לבחון את החלופות באותו חדר/חלל ולבחון במו עינינו מהי התמונה הטובה ביותר לאותו תרחיש במקום לבחור פתרון טכנולוגי אחד ואחיד לכל הפרויקט.

לדבריו, כספקית טכנולוגיות, בוחנת AVCOM פתרונות מגוונים באופן שוטף ומעסיקה אנשי מקצוע ייעודיים אשר יכולים לסייע ללקוח להגדיר ולבחור את המענה המדויק לצרכיו או במילים פשוטות – משלב הייזום ועד שלב ההטמעה. 

 
Share.

Leave A Reply

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

מתכננים לשנות אווירה?

קבלו חמישה טיפים מהאדריכלית המובילה שירלי זמיר

הכירו את המקרן החדש מבית

LG