גוגל מבטיחה כי בשנים הקרובות לא נצטרך להסתפק בשיחות וידאו דו ממדיות פשוטות ונוכל לצפות בהולוגרמה ריאליסטית לחלוטין של אדם שתופיע מולנו, אבל האם הטכנולוגיה הזו באמת חפה אתגרים ובעיות?

עד היום פיתוח של הולוגרמות הוגבל בעיקר ל"הופעות אורח" של אנשים ידועים שעברו מן העולם. גם בארצנו הקטנטונת זכינו לראות בין היתר את ההולוגרמה של שמעון פרס שמסרה לנו צוואה וירטואלית בקולו האמיתי ואפילו מופע איחוד חד פעמי של הגשש החיוור בסיוע הולוגרמה של פולי.

אבל בעולם של היום, על מנת שהטכנולוגיה תמשיך להתפתח חייב להיות לה גם שימוש מסחרי יום יומי (או לפחות פוטנציאל כזה) וכאן נכנסת לתמונה חברת גוגל הידועה בפיתוחים יוצאי הדופן ושוברי המוסכמות שלה גם מעבר לעולם החיפוש, ואם להאמין להכרזה האחרונה שלה, יכול מאוד להיות שבקרוב נוכל לדבר אל הולוגרמה של אנשים חיים וקיימים ישירות מהמשרד שלנו דרך תאים מיוחדים

 
GOOGLE

הפרויקט של גוגל, שנקרא Project Starline עושה שימוש במסך תלת ממדי (מעין חלון) בו אפשר לצפות בבן השיח שלנו בהקרנה תלת ממדית בצבע מלא. הייצוג ההולגרפי בצבע ובגודל מלא יכול לדבר אלינו, להשתמש במחוות ידיים וליצור איתנו קשר עין. 

כרגע השימוש המסחרי העיקרי של הטכנולוגיה מיועד עבור פתרונות של עבודה היברידית שככל הנראה תתפוס חלק משמעותי מהעתיד של עולם העבודה.

הטכנולוגיה הייחודית מתבססת בין היתר על פיתוחים בתחום הראיה ממוחשבת, למידת מכונה, מיפוי תלת ממדי, דחיסת מידע בזמן אמת, צליל היקפי ותצוגה של שדה תאורה (Light Field) העושה שימוש בווקטורים על מנת לייצג תאורה ריאליסטית במרחב ללא הצורך להשתמש באמצעים חיצונים כגון משקפים מיוחדות.

במשרדי גוגל בארה"ב באזור המפרץ בסאן פרנסיסקו, ניו-יורק וסיאטל כבר נעשה שימוש באבטיפוס כמעט מלא של הטכנולוגיה והעובדים דיווחו על תחושה מציאותית לחלוטין. חלקם תיארו זאת כחוויה המזכירה פגישה בבית קפה שבה הם מטים את גופם קדימה כדי להתרכז בדברי האדם שמולם וליצור אינטימיות.
 
מאז גוגל הרחיבה את הניסוי והזמינה כ-100 שותפים עסקיים שלה לנסות את הטכנולוגיה במרכזי מדיה, בריאות ואזורי קמעונאות. במהלך השנה הקרובה היא תתקין עמדות נוספות במשרדים של חברות כמו WeWork, Salesforce ו-T-Mobile שכבר הביעו התלהבות מהטכנולוגיה.
 
GOOGLE

הנה כמה נתונים מספריים שגוגל סיפקה כבר בנובמבר 2021 ומעידים על היתרונות של הטכנולוגיה לעומת שימוש בשיחות וידאו רגילות:

  • השימוש בשפת גוף ותקשורת לא מילולית גדל בצורה משמעותית, במיוחד בכל הקשור בתנועות ידיים (40%), תנועות ראש (25%) והזזת הגבות (50%).
  • אנשים הראו שיפור של כ- 30% ביכולת לזכור פרטים מהשיחה.
  • כלי מעקב עיניים הראו שהמיקוד באדם השני גדל ב-15%, דבר המעיד על תשומת לב גדולה יותר.
 
השאלות שעוד נותרו פתוחות
עם כל הכבוד לטכנולוגיה המרשימה של גוגל שלא דורשת משקפי מציאות מדומה או עזרים מסורבלים אחרים (בניגוד לפתרונות של חברות כגון Meta, חברת האם של פייסבוק), יש עדיין כמה שאלות שקשה להתעלם מהן.
 
הראשונה נוגעת לשיחות של יותר משני אנשים: נכון להיום הטכנולוגיה מיועדת בעיקר לשיחות אינטימיות של אחד על אחד, אך עולם העבודה ההיברידי עושה שימוש רב גם בשיחות וועידה מרובות משתתפים ואפילו בחדר הוועידות הקטן ביותר יושבים זה לצד זה לפחות 3-4 אנשים.
 
שאלה נוספת נוגעת לתופעה או היפותזה הידועה כ-"עמק המוזרות" (Uncanny Valley). על פי ההיפותזה, כאשר רובוט (וכיום באופן דומה ייצוגים ממוחשבים אחרים) דומים לגמרי לאדם אנושי, לא תהיה שום רתיעה מהם. לעומת זאת, אם ניתן בכל זאת להבחין בפרטים קטנים שאינם תואמים את המציאות, תתרחש רתיעה ברורה. לדוגמה, ייתכן שנצפה בייצוג ממוחשב של אדם שנראה לכאורה מציאותי לגמרי, אך אם תנועות השפתיים שלו לא יתאימו לחלוטין לאופן הדיבור שלו, הדבר ייראה מוזר וירתיע את הצופה. 
מתופעה זו סבלו לא מעט סרטים שעשו שימוש באנימציה ממוחשבת. אחת הדוגמאות הידועות לשמצה היא "רכבת לקוטב" של הבמאי המוערך רוברט זמיקס, אם כי לשם ההגינות יש לציין שמדובר בסרט מ-2004…  
דוגמה עדכנית יותר ולא פחות מושמצת היא הגרסה הקולנועית של המחזמר Cats, במקרה הזה נראה שאין צורך להכביר במילים:

 

אם להאמין לדיווחים של גוגל, נראה כי היא הצליחה להתגבר על המכשול הזה, אבל כנראה שנאלץ לחכות עוד כמה שנים עד שהטכנולוגיה תהיה זמינה באופן נרחב יותר על מנת לדעת זאת בוודאות.

Share.

Leave A Reply

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

מתכננים לשנות אווירה?

קבלו חמישה טיפים מהאדריכלית המובילה שירלי זמיר

הכירו את המקרן החדש מבית

LG