הפחמן, אחד מהיסודות הנפוצים בטבע, נמצא בשימוש נרחב בחיינו עד שקשה לדמיין את העולם בלעדיו. הוא קיים בצורה טבעית כמו גרפיט או יהלומים, או בשימושים תעשייתיים כמו דלקים, פלסטיק, קרח יבש, מערכות קירור ועוד.

שכבה בודדת של אטומי פחמן שקשורים אחד בשני בצורת משושים נקראת גרפן (Graphene), וזכתה לתואר "חומר פלא" הודות למגוון התכונות יוצאות הדופן של החומר. מדובר בחומר הדק ביותר שמוכר לאדם. עוביו הוא אטום בודד בלבד, ולכן הוא נחשב ל'דו-ממדי'. אך לצד זה הוא גם חזק פי 200 מפלדה.

החומר נחשב לאחד ממוליכי החשמל הטובים ביותר שנמצאו אי פעם; הוא אחד ממוליכי החום הטובים ביותר מכל חומר ידוע אחר; והוא גם חומר שקוף יחסית ושניתן לכיפוף. לגרפן יש פוטנציאל אדיר להוביל למהפכה כמעט בכל תחום בחיינו, החל מסוללות, דרך חיישנים ועד למטוסים.

גרפן - מהפכת השמע שעוד לא שמעת עליה

גרפן מוכר למדענים מזה שנים רבות. אך רק מאז שצמד המדענים שהצליחו לבודד אותו באמצעות נייר דבק זכו בפרס נובל בשנת 2010, המוניטין שלו עלה פלאים והוא משמש כבסיס למחקר בין-לאומי נרחב. מדענים במעבדות ברחבי העולם עסוקים בחקירת גרפן כדי לקבוע מהם היישומים שבהם הוא יתאים לשימוש, וכיצד ניתן לעבדו למוצרים מסחריים. אחד מהתחומים שהמחקר צובר בו תאוצה משמעותית בשנה האחרונה הוא תחום האודיו.

בעזרת גרפן אפשר לייצר ממברנות דקות משמעותית מאלו שקיימות בשוק וכך להשיג צלילים חדים ומדויקים יותר, וזאת בנוסף על חסכון באנרגיה. הממברנות הללו נמצאות במרכז פרויקטים שונים ומגוונים, שאחד המעניינים שבהם שייך לחברת "ווייבס אודיו" הישראלית, שמפתחת רמקול אלקטרו-סטטי. חברת "אפל" הוציאה לאחרונה פטנט למכשיר אודיו בעל ממברנה מבוססת גרפן, אשר "משפרת את התפקוד המכני של המכשיר".

חברת ORA הקנדית חשפה בשנה האחרונה חומר מבוסס גרפן שמאפשר ליצור דרייברים בעלי תהודת Q נמוכה עבור מתמרים אקוסטיים לקבלת צלילים חדים יותר ונקיים מרעשים, ואף השיקה פרויקט מימון המונים עבור אוזניות אלחוטיות מבוססות גרפן שמבטיחות נוחות, אמינות וחיי סוללה ארוכים

גרפן - מהפכת השמע שעוד לא שמעת עליה

פרויקטים של מימון המונים מעניינים נוספים כוללים את חברת Zolo, שגייסה בהצלחה מרובה מימון לאוזניות אלחוטיות עם דרייברים מבוססי גרפן לאיכות קול משופרת, ואת היצרן הסיני CKCOM, שמגייס כספים לייצור גרסה נוספת של אוזניות אלחוטיות מבוססות גרפן.החברה הסינית FiiO Electronics השיקה אוזניות אשר ניתנות לרכישה באמזון עבור פחות מ-$20 עם דרייבר גרפן דק וגמיש, שמפיק צליל נקי, עשיר ואמין.

גרפן - מהפכת השמע שעוד לא שמעת עליה

ללא ספק, חומר הפלא גרפן יחולל בעתיד מהפכות רבות בתעשיות השונות, ונראה שבתחום השמע העתיד כבר קרוב. חברות רבות מזהות את הפוטנציאל של החומר, וכבר היום אפשר  לראות את הסנוניות הראשונות של מוצרים מבוססי גרפן. מגמה שסביר להניח שרק תלך ותגדל בשנים הקרובות.

רוני פלג היא העורכת הראשית באתר גרפן-אינפו (Graphene-Info), אשר הוקם בשנת 2009 במטרה לספק ידע ושירותים לתעשיית הגרפן המתפתחת. מאז התבסס האתר כמוביל עולמי בנושא גרפן הוא משמש מרכז ידע איכותי ואמין, ומציע מגוון שירותי ייעוץ ותיווך למקצועני הגרפן העולמיים.

Share.

Leave A Reply

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

מתכננים לשנות אווירה?

קבלו חמישה טיפים מהאדריכלית המובילה שירלי זמיר

הכירו את המקרן החדש מבית

LG