על השילוב בין טכנולוגיה, אסתטיקה וחווית המשתמש.  

דמיינו שאתם אדריכלים יצירתיים ומנוסים ולאחרונה זכיתם בפרויקט עיצוב של בניין משרדים חדשני עבור קבוצת חברות מובילות. אם זה לא מספיק אז גם ניתן לכם חופש מוחלט לשחרר את היצירתיות שלכם ולהמציא עיצוב חדשני שיגרום לבניין לבלוט מעל האחרים. בואו איתי לדמיון מודרך קצר.  

 

אסותא בית הספר למקצוענות רפואית . תמונה - מדיה קומפאס

מתרגשים מהאפשרות לעצב בניין ברמה בינלאומית, אתם צוללים לתוך הפרויקט בהתלהבות, תוך התמקדות בכל פרט, קטן כגדול. החל מהתאמה לסביבה ועד לבחירת גוון השולחנות. גייסתם לפרויקט את המתכננים המובילים במשרד שלכם, עבדתם על התכנון מספר חודשים ובמצגת ללקוח, הדירקטוריון שלהם יצא נלהב. אתם מקבלים אישור והפרויקט יוצא לדרך.  

אבל אז מגיע מייל. הוא ממתכנן מערכות התקשורת והמולטימדיה שגייסתם לפרויקט. על אף מילות הנימוס אפשר די בקלות לזהות שהוא כועס. הוא מציין שיש לא מעט בעיות עם התוכניות, מציף שתיים מהן ומבקש פגישה דחופה. ובכלל, הוא מסכם במכתב שלו, שחבל שלא התייעצו איתו קודם. 

 

אז מה היה שם שהוציא אותו מאיזון?

לטענתו על פי התוכניות לא הוקצה מספיק מקום בחללי התקרה באופן שיאפשר העברת תשתיות תקשורת לבניין כל כך גדול. האיש שאנחנו שכרנו טוען שאת המקום שהוקצה יתפסו המזגנים ולהערכתו לא יישאר מקום לתקשורת. 

עוד הוא כתב ששני חדרי הישיבות ראשיים שתוכננו בכל קומה, ארוכים וצרים ועלולים לייצר מגוון אתגרים חלק מהם ארגונומיים היות ולא כל הנוכחים בפגישות שייערכו בחדרים אלו יראו היטב את המסך. 

גם על גודל המסך הוא התלונן מכיוון שלטענתו לא ניתן יהיה להתקין מסך גדול יותר במידת הצורך. 

 

דובי זנדמן מדיה קומפאס
דובי זנדמן. תמונה - מדיה קומפאס


צודק? מאוד. 
חכם? אולי קצת פחות.
בדרך הזו משיגים אנטגוניזם ולא שיתוף פעולה. 

יתכן שכבר הבנתם שהסיפור הדמיוני הזה אינו דמיוני כלל. הוא קרה וקורה בפרויקטים רבים כל הזמן. כמי שמתכנן מערכות תקשורת, מולטימדיה וביטחון כבר למעלה משלושה עשורים אני נתקל לא מעט בסיטואציות כאלה

אולם המליאה של מועצת העיר חיפה- האדריכלית יעל זייתוני. צילום - מדיה קומפאס

בואו ניתן כבוד לאדריכלים

אדריכלים הם אנשי אמונם של הלקוח. הם אמורים להביא לידי ביטוי את החזון, הרצונות והשאיפות שלו ביחס למבנה. עיקר תשומת ליבם ניתן ובצדק, לשני פרמטרים:

א. שהמבנה ישרת באופן המקסימלי את צרכי השוהים בו
ב. שהמבנה יהיה מעוצב ואסתטי על פי ה"אני מאמין" המקצועי של האדריכל

היות ומערכות תקשורת ומולטימדיה אינם תחומי העיסוק של האדריכלים, מרביתם נותנים פחות תשומת לב לתחומים אלו ולנגזרות הארגונומיה והממדים הנובעים מהם. 

כאן נכנס לתמונה מתכנן מערכות התקשורת והמולטימדיה מכיוון שהוא זה שאמור להיות לעזר לאדריכלים. שילוב המתכנן כבר מתחילת תהליך התכנון עשוי למנוע טעויות יקרות וגם יבטיח שהמבנה יהיה מצויד במערכות הדרושות לתמיכה בצרכי המולטימדיה, התקשורת והביטחון, באופן שאינו פוגע בעיצוב האדריכלי.  
 
 
דובי זנדמן. צילום - מדיה קומפאס

זה לא רק ששיתוף הפעולה בין האדריכל לבין מתכנן מערכות התקשורת עשוי להיות משמעותי מאוד להצלחת הפרויקט כולו, אלא שגם קיימת חשיבות מכרעת לשלב שבו מוזמן המתכנן להצטרף לעבודת התכנון של פרויקט. במאמר זה אתייחס לכמה היבטים בנושא: 

אינטגרציה עיצובית

אינטגרציה עיצובית, בין מערכות התקשורת והמולטימדיה לבין העיצוב של האדריכל, מתחילה בעיניי בראש ובראשונה באופן שבו מתכנן המערכות תופס את תפקידו.

אם מתכנן מערכות התקשורת והמולטימדיה רואה בעצמו כשותף מלא גם לעיצוב, אם אחת ממטרותיו העיקריות היא הקפדה על רמה עיצובית גבוהה (לצד ההיבטים הטכנולוגיים), הרי שהוא יוודא שכל פתרון טכני יהיה כזה שתורם ואף מעצים את העיצוב האדריכלי. 

חשוב שהמתכנן ישתלב בפרויקט כבר בשלבים המוקדמים של התכנון האדריכלי. כך הוא יוכל להעניק מהידע שלו באופן שיקדם את הפרויקט גם בהיבטים האדריכליים. למשל הוא יוכל לספק לאדריכלים את המלצותיו לפרופורציות המתאימות לאולמות ולחדרי הישיבות. זאת כדי שהמשתמשים יוכלו ליהנות מחוויית מולטימדיה (איכות שמע וצפייה) נהדרת, לצד עיצוב אדריכלי מוקפד. 

זאת ועוד. מערכות תקשורת ומולטימדיה הן כאלה שמעצם טיבן לא ניתן להסתירן לחלוטין. הרמקולים, המקרנים, המצלמות והמסכים, תמיד יבלטו בחלל החדר. אבל, מתכנן שמאמין שהעיצוב חשוב ממש כמו איכות הסאונד והתקשורת, ידע לשלב אותם באופן שלא יפגעו בעיצוב האדריכלי הכולל. כך ניתן יהיה כדי להבטיח נראות מצויינת לצד אקוסטיקה מושלמת. 

מרכזי כנסים וחדרי ישיבות הם לרוב חללים מאוד אסתטיים ולעיתים אף משמשים כחלון הראווה של הארגון או אתר הפעילות. לכן, עבודת המתכנן לצד האדריכל ובהתאם לקו העיצובי היא תמיד חלק משמעותי ביותר בכל פרויקט לתכנון מערכות הטכנולוגיה, בוודאי ובוודאי שבפרויקטים הכוללים מרכזי כנסים וחדרי ישיבות.

על מנת לספק פתרון מושלם מבחינה אסתטית, נדרש לבחור נכון את הרכיבים (עד רמת צבע הפריט), ואת הציוד הגלוי, כך שיתאימו לקו העיצובי. זה מחייב לא רק ניסיון והיכרות עם הפתרונות בשוק אלא גם הבנה באסתטיקה וחשיבה יצירתית המסוגלת לספק פתרונות פחות שגרתיים. 

 
מחו"ה (מרכז חינוך והשכלה) אלון ע"ש יגאל אלון, פרויקט של "ביחד למען החייל". צילום - מדיה קומפאס

תשתיות או לא להיות

עולם התקשורת והמולטימדיה "מצמצם נפחים" עם השנים. בכל חודש יוצאים לשוק מוצרים בגודל פיזי קטן יותר ללא פחת באיכות, לרוב בדיוק ההיפך. ועדיין, עולם זה שני רק לאתגרי מיזוג האוויר ב"נפחי המקום" שהוא דורש- נדרשת מחשבה ותכנון של שטחי אחסון ומעבר גדולים דיים, החל מהצורך בתעלות רחבות במסדרונות, דרך חדרי הבקרה בכל קומה ועד צינורות תקשורת לעמדות העבודה במשרדים.

על ידי שיתוף המתכנן בשלב מוקדם של תכנון הפרויקט, מבטיח האדריכל שהתכנון לוקח בחשבון את התשתיות הנדרשות למערכות התקשורת והמולטימדיה. זה ימנע מצבים בהם הבניין כבר נבנה אך לא נלקחה בחשבון אחת מהתשתיות הנדרשות למערכות התקשורת והמולטימדיה. במצב כזה נדרש יהיה ללכת אחורה כדי לשנות את התשתיות לחילופין לאתר (ולאלתר) פתרונות כלאיים שברוב המקרים יעלו יותר ויפגעו באיכות ובעיצוב.  

שומרים על התקציב

אני בדר"כ לא כל כך חד משמעי אולם הניסיון שלי מוכיח שזה תמיד נכון; בכל פרויקט בו משולב מתכנן מערכות המולטימדיה והתקשורת כבר בשלב התכנון הראשוני, ממש באותו הזמן שבו הצטרף מתכנן החשמל, העלויות מצטמצמות.  

עבודה עם מתכנן בעל ניסיון במערכות תקשורת ומולטימדיה עשויה לסייע לאדריכל לזהות מוקשים בהמשך הדרך ולספק מענה שיאפשר את מימוש תכניות העבודה. כולנו מבינים שתיקונים על הנייר תמיד פשוטים וזולים משמעותית מאלו שנעשים בשטח. 

זיהוי מוקדם של בעיות בהתאמה בין העיצוב האדריכלי המוקפד לבין הצרכים הפונקציונאלים של המשתמשים בהיבטי המולטימדיה, ימנע שינויים מאוחרים יותר בעיצוב, שינויים שעלולים לייקר מאוד את הפרויקט. 

אבל זה לא הכל… תרומתו של מתכנן מערכות תקשורת לצמצום העלויות אינה מסתכמת רק בכך. המתכנן ידע לבחור אילו מערכות תקשורת ומולטימדיה חיוניות יותר ועל מה אפשר לוותר. הוא יכול גם לספק הערכת עלויות עבור התשתית והציוד הדרושים למערכות התקשורת והמולטימדיה ולסייע במניעת "הפתעות" ובכל לשמור שתקציב הפרויקט לא ייפרץ. 

מתכנן מנוסה יכול להציע פתרונות חסכוניים בהתאם לתקציב, לעיתים אף יוכל לספק מידע לגבי זמן ההובלה הדרוש לאספקת והתקנה של ציוד ובכל למנוע עיכובים מיותרים, ועוד לא דיברנו על ההיכרות שלו עם הפתרונות המתקדמים ביותר ועם מה שעומד לצאת לשוק- ערך אדיר עבור קבלת ההחלטות ויצירת מנגנון תיעדוף מדויק. 

בית אבי חי מרכז רב-תחומי לתרבות בירושלים – האדריכלים עד כרמי ועופר ארוסי. צילום - מדיה קומפאס

יחד על קו הזינוק והסיום

שילוב המתכנן במשימת התכנון כבר בהתחלה יכול לסייע גם בשיפור ציר הזמן של הפרויקט. היכרות עם ה"תלות" בין המערכות השונות הינה בעלת ערך אדיר עבור אתגרי זמני האספקה והחלופות הנדרשות להגדרה במקרים שונים. 

כמו כן, מוודא המתכנן שהתקנת מערכות התקשורת והמולטימדיה תתבצע במקביל להקמת המבנה. צמיחה משולבת זו מסייעת במניעת עיכובים של הרגע האחרון, אלה שעלולים לעכב את סיום הפרויקט כולו וכמובן לחסוך תסכול מיותר אחרי המאמץ הצוותי. 

חווית המשתמש

הידע והניסיון של מתכנן מערכות תקשורת ומולטימדיה במקרים רבים עשוי להיות מאוד משמעותי לשדרוג חווית המשתמש באולמות, בחדרי הישיבות ובמשרדים. הנה מספר דוגמאות, ממש על קצה המזלג, שממחישות את הנושא:

באולם כנסים שבו המצגות מוקרנות על גבי מסך– איכות וחוויית הצפייה של אורחי הכנס תהיה שונה לחלוטין באולם רחב מאשר באולם צר וארוך. 

ציוד הסאונד באולם אירועים המיועד בעיקר לכנסים והרצאות יהיה שונה לחלוטין מאולם שבו מתקיימות הופעות מוסיקליות. 

כל חדר ישיבות צריך להיות כזה שכל היושבים לא רק רואים מצוין את המסך אלא גם נתפסים היטב בעדשת מצלמת הזום. 

אלה הן דוגמאות בודדות של הערך הרב המצוי בשילוב מתכנן מערכות התקשורת והמולטימדיה במנהלת הפרויקט. אין מדובר רק על רוחב פס או סוג הכבל- זה גם המלצות על הפרופורציות הנכונות לחדר, שילוב מוצרים, החל מהמתגים, בסימביוזה עם הקונספט העיצובי, מיקום פונקציונאלי יעיל של רכיבי חדרי הישיבות והאופן שבו תבוצע בהם הפעילות ואפילו השפעת מסלול השמש במהלך היום (או השנה) על חוויית השימוש באותם פתרונות.    
 
אתגר מרכזי נוסף הוא מובנות הדיבור. כל החלטה, מבחירת רמקולים ועד סוגי המגברים והאמצעים האלקטרוניים, חייבת להבטיח מערכת אודיו איכותית, שתאפשר לכל הנוכחים לשמוע ולהבין היטב כל דבר שנאמר בחדר או באולם, ויחד עם זאת להיראות אסתטי ומתאים לעיצוב הכולל. במקרים רבים, יש צורך לתכנן מערכת נוספת לכיבדי שמיעה. 
 

לסיום, מילה אישית לאדריכלים

אם תראו בנו, מתכנני המולטימדיה והתקשורת, שותפים מלאים לתכנון הפרויקט ותזמינו אותנו "לעלות על הספינה" מיד בתחילת המסע, נדמה לי שתופתעו לגלות שתרומתנו עשויה להיות עשירה, מגוונת ומשמעותית מאוד.  

 
Share.

Leave A Reply

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

מתכננים לשנות אווירה?

קבלו חמישה טיפים מהאדריכלית המובילה שירלי זמיר

הכירו את המקרן החדש מבית

LG