אנחנו רגע אחרי האוליפיאדה האחרונה, אירוע שהותאם למציאות העולמית ואיפשר השתתפות מ'רחוק' גם ל'פאנס' שנוהגים להגיע פיזית וליהנות מהדבר האמיתי. מעט מאוד ביקרו בטוקיו אבל אנחנו כאן בכדי לעדכן אתכם שרשת השידור הלאומית ביפן מזרימה שידור חי באבחנה של 8K, בקצב של 60 פריימים לשנייה ועם תמיכה בHDR. מה זה אומר? 

חשוב להבין שמדובר בהוכחת יכולת פורצת דרך היות ורק מעטים מבין הצופים ביפן רכשו טלוויזיות אשר מסוגלות להציג באיכות K8. בארה"ב צפו במשחקים "רק" באיכות 4K עם HDR וצליל Dolby ATMOS היקפי איכותי, שאמור להעביר לצופים את התחושה שהתחרויות מתקיימות אצלם בבית. גם אם מעט מאחור, בישראל המשדרת ב 720P, רוב התכנים שאנו צורכים מגיעים כבר ברזולוציה של לפחות ב Full HD ולא מעט אף ב 4K. 

בעולם בו תשתיות המולטימדיה הופכות מבוססות רשת IP וכבלי CAT למיניהם יותר ויותר, מנהלי הפרויקטים השונים חייבים להעריך מה עובר להם בקירות ואיך הכל תוכנן וחובר בכדי לקבל את מיטב הביצועים, בעיקר בהעברת וידאו, אבל לא רק.

אריאל מרקוס (תמונה MSolutions)

 כדי שמערכות מולטימדיה מקצועיות תוכלנה להפגין ביצועים איכותיים ב 4K, על התשתיות להיות מותקנות בצורה מקצועית ואיכותית, על זה כבר דיברנו רבות באתר. העניין הוא ש'להתקין באופן מקצועי' זה קצת כמו לעשות קמפיין מקצועי בגוגל בלי לבדוק את איכותו רגע לפני (ואחרי) שעולים איתו לאוויר. 

ממגוון הסיבות ל-למה לא מבצעים את אותה בדיקה אחרונה, זו שהיא הבטחת האיכות האמיתית, החותמת, אחת המרכזיות היא נגישות של כלי בדיקה. אם נחזור לרגע לאולימפיאדה בטוקיו- אותו כלי בדיקה אשר היווה 'סטמפה' לתקינות התשתיות, הגיע דווקא מחברת בוטיק ישראלית הממוקמת ברעננה. 

פגשתי את אריאל מרקוס, CTO ושותף מייסד בחברת MSolutions, שהחלה להיות מופצת על ידי איסטרוניקס לאחרונה, על מנת להכיר מקרוב את היכולות ויצאתי עם תובנה שבין אם אתם נציגי חברת אינטגרציה, התקנה או לקוחות סופיים- זו הדרך לוודא שההתקנה הבאה תושלם באופן מושלם. 

חברת MSolutions הוקמה על ידי אריאל מרקוס ושותפו אלירן תורן ב 2016 לאחר שהחליטו לענות על צורך אותו זיהו במהלך עבודתם המשותפת ב Valens שהביאה לעולם את תקן ה HDBaseT. השניים גילו שללקוחות יש קושי לוודא את תקינות התשתית ואין כלים שיאפשרו למדוד את איכות ההתקנה, היות וכל הכבילה והתשתית ממוקמת בתוך הקירות. 

מרקוס: "לאף מתקין לא הייתה היכולת להגיד האם העבודה הושלמה כראוי. יתרה מכך, המתקינים מתקשים בצורה אובייקטיבית להבין איך לשפר את הפעולות השונות שלהם בשטח כמו כבילה ולחיצה. פעולות המשפיעות על הביצועים בפועל".

"החלטנו לפתח מכשיר בדיקה ייעודי שהוסמך ע"י Valens לבדוק את תשתיות ה HDBaseT. הארכיטקטורה פשוטה- מחברים משדר ומקלט ליחידה המרכזית. גנרטור ה HDMI המובנה במכשיר שולח אות HDMI דרך המשדר על גבי התשתית. 

"הבדיקה יכולה להתבצע על כבל בודד או על תשתית מלאה והיא אפקטיבית לכבל הרשת, לכבל המחבר את המכשיר בקצה השני ולכל נקודת העברת אות בדרך. שיטה זו מאפשרת לבחון את כל תוואי התשתית כדי לוודא שכולו הונח והותקן כראוי ואין הפרעות כדוגמת כיפופים שפגעו בכבל כלשהו, לחיצה לא תקינה או מחבר תקול. 

"בנוסף, ניתן לחבר את המשדר שלנו ישירות אל תשתית המערכת כשמצדו השני של הכבל מחובר מכשיר קצה, מקלט כלשהו (מקרן משולב ערכה של HDBaseT או כל מכשיר אחר) ובלחיצת כפתור לבדוק ולבחון את ביצועיו. במידה וקיימת תקלה כלשהי היא תצוף מיד. היכולות הללו מעניקות לצוות ההתקנה שקט נפשי חיוני, חיסכון בזמן, ביטחון באיתור הבעיה ומיקומה בשניות, ובעיקר חוויית יישום מושלמת ללקוח הקצה". 

"יהיה בסדר" או עם ארגז הכלים המתאים - איזה ספק אתה ?

מרקוס מספר על אינטגרטורים אשר ביקשו לבצע בדיקה עם הטסטר לאחר שחזרו מס' רב של פעמים לאתר הלקוח במטרה לאתר תקלה. דמיינו את האירוע הזה- ספק (אינטגרטור) חוזר שוב ושוב, מפסיד כסף, הופך להיות ספק מתוסכל ללקוח מתוסכל שלא נהנה מהפתרון שרכש, מבזבז זמן יקר עם הספק שבחר ומאבד את האמון. לדברי מרקוס, "רק לאחר בדיקה פשוטה עם הכלי המתאים, מוצא המתקין את התקלה בתוך סבך הכבילה ומבין את העוצמה של הכלי".

צריך להבין שפרוטוקול TCP/IP over LAN הוא פרוטוקול "סלחני". יש לו מנגנון אימות (וידוא) ושליחה מחדש של 'חבילות' פגומות או כאלה ש'לא הגיעו', כך שבמצב של תשתית פגומה יתכן ואפילו לא ידעו על התקלה. לא תמיד כל הגידים בשימוש וגם אם יש 'פגישה' חלקית בכבל, פגישה שלא בהכרח תגרום לניתוק התקשורת. 

לפרוטוקול HDBaseT אין מנגנון retransmission ולכן הוא אינו סלחני כלל. כתוצאה מכך יש לנהוג בעדינות ובמקצוענות תוך הקפדה יתרה לא "לשבור" את הכבל". 

 
תמונה - MSolutions

"בעוד שבכבל CAT5e אשר משמש תקשורת LAN מאפשר מימוש בהתנגדות של 21 אום טכנולוגיית HDBaseT אינה מאפשרת לעבור את ה 14 אום. אנחנו יודעים לתת הערכת ביצועים מדויקת לכל תשתית ולאבחן את קצה היכולת שלה שמעבר לו יציבות הפתרון תהיה בספק. קהל המתקינים מבולבל לעיתים היות ושידור ה HD-BaseT א-סימטרי ולכן מאפשר גמישות ברמת הפרוטוקול אולם לא ברמת התשתית. 

"ככל שמשדרים באיכות וידאו גבוהה יותר, כך בהתאמה יגדל רוחב הפס הנדרש להעברת הנתונים על גבי הכבילה, כאשר ב 4K 60fps HDR 4:2:0 מגיעים לקצה גבול יכולת העברת הנתונים של HDBaseT שהיא 18Gbs. קצב העברת נתונים זה מביא את התשתית לקצה גבול היכולת וכל הפרעה ולו הקטנה ביותר כמו כיפוף חד מדי בכבל או לחיצה לא תקינה של אחד הגידים, תביא לנפילה של אות הווידאו". 

תורמים נוספים לתקלות מסוג זה הם מכשירים זוללי חשמל כמו מזגנים הנמצאים בסמיכות לציוד ה AV בחדרי ישיבות לדוגמא, מרקוס מציין שכבר נתקלו באירוע בו מזגן שהיה נכנס לפעולה היה גורם לקטיעות וידאו רגעיות בגלל 'השראות' חשמל: "תקלות מסוג אלה קשות במיוחד לאיתור ובלתי אפשרי לזהות אותן ללא הטסטר שלנו. כאשר מבצעים בדיקות מסירה למערכת, לא בהכרח נתקלים בתקלה מהסוג הזה אשר יכולה לצוץ רק בעבודה לאורך זמן. הטסטר מאפשר חיבור לאורך זמן ומעקב אחר פעילות שוטפת של 24 שעות – תודות לתכונת ה'לוג אנלייזר'  המתקדמת. הטסטר יודע אפילו להתחיל את המשימה בתזמון מראש. 

"בפועל הוא דוגם את התשתית כ 30 פעם בדקה במטרה לתפוס את רגעי הנפילה המדויק במידה ויש כאלה. כל צד של שידור אוסף 70 פרמטרים, כלומר 140 סה"כ מה שמאפשר אנאליזה וניתוח הבעיה, מקורה ואיך ניתן לפתור אותה.

למה בעצם לא להשתמש פשוט במכשיר לבדיקת כבלי רשת ?

הרי הוא מצוי בכל מקום, זול יותר וכל אחד יודע לבדוק איתו כבל. 

"מכשירים כדוגמת אלה יודעים לזהות רק נתק או קצר, כלומר יעזרו לוודא רציפות הגידים מקצה לקצה. יש או אין רציפות. המכשירים היקרים יותר מסוג זה גם יבצעו שליחה וקבלה של packets. כל זה מספיק טוב לתקשורת TCP/IP כפי שהזכרנו קודם. הטסטר שלנו יודע לנתח את נתוני האנרגיה על כל גיד כדי לנתח בדיוק את איכות הכבילה ולזהות מה אורך הכבל, אם יש בו פגיעה כלשהי, גם אם לא נתק מלא, ואם יש לכבל יכולת להעביר תקשורת בקצב נדרש". 

אז הבנו מדוע נחוץ שלכל מתקין מולטימדיה או אינטגרטור יהיה טסטר בארגז הכלים אבל זה לא הכל. במשך הזמן נוספו לטסטר של MSolutions יכולות נוספות וזה קורה לא מעט ממשוב המתקבל מהשטח: "יש לנו קשר רציף ואיכותי עם הלקוחות. עם הזמן עלתה דרישה מיצרן ידוע לבדיקת DC Resistance. תודות לאותה דרישה הטסטר שלנו מכיל מודול שיודע למדוד את הפרמטר הזה, מה שמהדק עוד יותר את נתוני הבדיקות. 

תמונה - MSolutions

"לפי נתוני הבדיקה נוכל לדעת האם הכבל הלחוץ יתאים ל LAN או ל HDBaseT. סטנדרט הבדיקה אומר שבהשוואת מדידות בין שני זוגות בתוך כבל, על פער ההתנגדות להיות נמוך מ 5% או 0.2 אום (הגבוה מבין השניים). בדיקה איכותית תציף גם את איכות הכבל ואם יאפשר ביצועים מספיקים". 

האם יתכן שאינטגרטורים ומתקינים חוששים מהנקודה הזו?

"קיים בשוק מגוון כבלים אין סופי, מוצרים סינים זולים אשר מצופים אלומיניום ונחושת (copper coated steel / aluminum) לא תמיד יספקו את הסחורה. השאיפה להיות עם גיד מלא מנחושת. חברת MSolutions תומכת בכל הסוגים אולם חשוב לנו להיות ציר שמאפשר לקשר בין האינטגרטור ללקוח הסופי להתהדק ולהיות טוב יותר על בסיס שביעות הרצון. 

"הוספנו גם מודול לבדיקת HDMI בעל יכולות גבוהות ביותר. לא רק ע"י תבניות (Pattern) אלא ע"י וידוא איכות (והימצאות) כל הגידים המפורטים בתקן (חיסכון בנחושת) ובדיקת איכות הכבל. לדוגמא, בפעולה רצופה לאורך זמן יש תופעות אחרות כדוגמת חום אשר עלולות להפריע לכבל לא תקין לעבוד. בדיקה פשוטה בעזרת הטסטר שלנו היא פיזיקלית ומיידית ובתוך שניות נדע האם הכבל יעמוד בדרישות הקצה (18Gbs), בשונה אגב מבדיקות אחרות אשר מצריכות הרצת בדיקה ארוכה עם תבניות והכנות".

תמונה - MSolutions

הבטחת האיכות של היצרניות עצמן

"קיימות יצרניות שמקצרות את הסיכוך (shield) של כל זוגות הגידים בכדי "לחזק" את הבידוד, דבר שעלול לגרום להפרעות לעבור לכל הזוגות גם יחד. נתקלנו אפילו ביצרניות כבלי HDMI אשר ביקשו לוודא את איכות הכבל ומצאו שהם אינם תקינים. יצרנית ידועה אף נאלצה לבטל Batch שלם של כבלים בעקבות הבדיקה. הדבר הפך את היצרניות ללקוחות חשובים של הטסטר שלנו היות והוא חלק מתהליך הבטחת האיכות לפני יציאת הסחורות משערי המפעל". 

הכל בפנים, אפילו הדוחות

סקרנו חלק מיכולות הבדיקה של הטסטר אולם חשוב מאוד להזכיר צד נוסף שלו- את דו"חות הבדיקה שהוא מפיק בתפעול פשוט על גבי מסך המגע שלו: "השקענו מאמצים רבים להפוך את חוויית השימוש במכשיר לפשוטה ויעילה. המשתמש יכול לבחור את סוג הבדיקה הרצוי, להוסיף נתונים שונים והמכשיר יפיק דו"ח באופן אוטומטי ומיידי עם פירוט גרפי לכל זוג גידים בכבל. 

"המכשיר יודע להפיק תעודת PDF עם לוגו המתקין, לשמור קבצים על זיכרון USB, לשלוח ישירות במייל או לאתר בענן, לשתף את הדו"ח עם צוות ההתקנה, המנהלים ואפילו הלקוח. דו"חות אלה מהווים את תעודת האחריות של המתקין והן מפורטות בבירור ואינן ניתנות לשינוי. 

לכל טסטר יש מספר סידורי ותוצאות הבדיקה מראות בדיוק עם איזה מכשיר הוא בוצע ועל איזה פרמטרים. פחות מתאים למי שמוכן להיות פחות יסודי כמו משרד הביטחון שבעבודה איתו נדרש המתקין לתת אישור שהתשתיות בוצעו ברמה מספקת". 

עם נציגי חברת ההפצה בישראל - איסטרוניקס (תמונה - AVM)

בכל שרשרת אספקה

גם יצרניות אשר מטמיעות שבבי HDBaseT חייבות להעביר את המוצרים בדיקת מעבדה תקנית. מסתבר שקיים שיתוף פעולה עם Valens המאפשר ליצרניות אלה לבדוק את הציוד עם מכשירי הבדיקה שלנו ובכך לחסוך זמן ומשאבים בשילוח לבדיקה במעבדות Valens. שינוי לוגיסטי דרמטי. 

מרקוס מסכם: "אנחנו חברה יצרנית אשר מפתחת ומייצרת הכל בתוך הבית, כאן בישראל. הרכיבים המשמשים אותנו הם ברמה הגבוהה ביותר, מורכבים ונבדקים ע"י MSolutions ומבטיחים שהמכשיר יעמוד בציפיות בכל שימוש. אגב, כל זה נכון גם לגבי המרחיקים שלנו" (USB3, USB-C, HDMI). יש לציין שעל החומרה נותנת MSolutions שלוש שנות אחריות הכוללות שדרוגי קושחה ותוכנה ללא עלות. 

קצרה היריעה ולכן על יכולות העבודה של הטסטר בענן נרחיב בכתבה הבאה.

תמונה - MSolutions
Share.

Leave A Reply

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

מתכננים לשנות אווירה?

קבלו חמישה טיפים מהאדריכלית המובילה שירלי זמיר

הכירו את המקרן החדש מבית

LG