מנכ"ל חברת טכום אלקטרוניקה, אביב ברוסילובסקי, בראיון מיוחד על אתגרי מוסדות החינוך, צרכי הצוותים והתאמת הפתרונות להטמעה מדויקת בעידן ה'פוסט-קורונה'. דיברנו גם על הייחודיות של מצלמת ה- PTZ 950 של טכום, החברה שמכירה את כיתות הלימוד עוד מימי הלוח והגיר. 

תמונה - טכום

אחד האתגרים הגדולים ביותר שניצבים בפני בתי הספר כיום הוא להפוך את הלמידה מרחוק ללמידה יעילה בה מעורבים הלומדים הן מהבית והן מתוך הכיתה, כשהמרצה אמור לנצח על כל זה בקלות ללא הסחות דעת תפעוליות. 
ציוד אורקולי מסורתי אפשרי כפתרון ארעי, אך מגפת הקורונה בשנה האחרונה חשפה את הצורך בפתרון קבוע ומצלמת ה- PTZ הפכה לשחקן מרכזי על מגרש תחום החינוך והאקדמיה. 

טכנולוגיית צילום PTZ (PAN TILT ZOOM – או בעברית: צידוד, הטיה, זום) נפוצה בתעשיית ה-PRO AV  לשידור מופעי במה גדולים, הרצאות באודיטוריום ואירועי ספורט. כאשר מצלמות PTZ ותצורות שידור מורכבות מוחלות על הפקות בקנה מידה קטן כפי שקורה בכיתות לימוד, נוצרות לעיתים כמה בעיות.

ראשית, ישנה עקומת למידה לרוב מוצרי ה-PRO AV  שלרוב המורים אין זמן להתגבר וללמוד אותם.  כמו כן, מצלמות PTZ, המיועדות להפקות רחבות היקף, נוטות להיות יקרות מדי לתקציב כיתת לימוד ממוצעת.

אביב ברוסילובסקי. תמונה - יח"צ

כיום, פעילות טכום אלקטרוניקה נחלקת לשניים. החברה מנהלת רשת מפיצים ברחבי העולם דרכם היא מספקת את עמדות המרצה המוכרות אותן היא מייצרת למאות אוניברסיטאות, מכללות, מרכזים רפואיים, מרכזים ממשלתיים, צבא וביטחון ועוד. לרשת זו יתווספו מצלמות ה PTZ של טכום. 

הפעילות השניה התפתחה בשנת הקורונה לאחר שלקוחות החברה בישראל בחרו להשתמש ביכולותיה בתחומי פעילות חדשים אך מוכרים לה; התקנות מקצה לקצה של כיתות, אודיטוריומים ועוד.   

בחברה מתעקשים שמצלמת ה-PTZ היא הבחירה הטובה ביותר של מקבלי ההחלטות לפתרון צילום לכיתה היברידית וללמידה מרחוק. פגשנו את אביב ברוסילובסקי, מנכ"ל טכום אלקטרוניקה לראיון מיוחד. 

"הניסיון של טכום בהקמת מאות כיתות לימוד לאורך השנים, אפשר לנו להכיר את הצורך במצלמת PTZ אשר תוכננה במיוחד לצרכי כיתות הלימוד וללמידה מרחוק. בין מגוון מצלמות הקונפרנס המובילות בעולם שהחלנו לשווק, כחלק מהתרחבות טכום אלקטרוניקה בתחומי הצילום, וידאו קונפרנס, הקלטה ולמידה מרחוק ועוד, קיבלנו החלטה לשווק גם את מצלמת ה-PTZ החדשה שלנו, המותאמת במיוחד לצרכים אלו". 

מדוע טכנולוגיית מצלמת ה-950 PTZ חשובה לכיתות לימוד?

"ישנן מספר סיבות עיקריות. ראשית, משום שזו המצלמה הכי נוחה ואיכותית שקיימת בשוק כרגע. בדרך כלל מצלמות אחרות, כגון מצלמות מעקב אוטומטיות גורמות לחוסר נוחות בקרב הסטודנטים אשר צופים מהבית. תזוזת המצלמה לעיתים תכופות גורמת לסחרחורת ולחוסר ריכוז בקרב תלמידים. במצלמת PTZ של טכום, טכנולוגיית המצבים מוגדרים מראש והמורים / המרצים יכולים לבצע זאת בעצמם.

"הסיבה השנייה היא שמגפת הקורונה הפכה את הלמידה מרחוק למגמה. לכן, בתי ספר עם מצלמת PTZ יכולים להמשיך בשיעורים כרגיל, גם כאשר בתי הספר סגורים פיזית.

"סיבה נוספת היא שעם טכנולוגיית PTZ, מורים ומרצים יכולים גם להקליט את השיעורים שלהם ולעשות בהם שימושים חוזרים לטובת כל הצדדים. התלמידים יכולים להשתמש בהקלטה כדי לסקור את השיעור בכל עת לאחר תום השיעור."

 
תמונה - טכום

האם אתה יכול לשתף על תהליך השיווק וההטמעה? אילו אתגרים צצו ואיך התמודדתם?

"אני חייב להודות שאכן היו כמה אתגרים. קודם כל, מניסיוננו הרב בתחום, אנו יודעים שכאשר מורים מתמודדים עם טכנולוגיה כזו או אחרת, יש להם רמות שונות של הבנה טכנית. ככלל, הם לא רוצים מכשירים מסובכים ומסורבלים לתפעול. לכן, האתגר המכריע היה כיצד לפתח פונקציות מקצועיות שגם קלות לתפעול. קח למשל מצב מוגדר מראש, המקצועיות היא אופן ביצוע המצבים המוגדרים (פריסטים), עד כמה הצילום חד ומדויק (כולל צילום לוח הכתיבה) וכמה התמונה יציבה. אנו יכולים לומר כי הצלחנו להפוך את כל תהליך ההתקנה והשימוש לקל מאוד.

"לחיצת כפתור אחת מאפשרת למורה או למרצה לתפעל את הכיתה או להחליף בין המצבים שהוגדרו מראש. זו ההתמחות של טכום לאורך השנים – הנגשת טכנולוגיה מורכבת בצורה קלה, פשוטה ונוחה לכל משתמש".

 

האם טכנולוגיה זו יקרה מדי עבור תקציבי מוסדות הלימוד?

"אנו מעוניינים שבתי הספר ייהנו מטכנולוגיות חדישות כמו מצלמת ה-PTZ אך גם מודעים לעובדה שתקציבי בתי הספר ומוסדות להשכלה גבוהה שונים מענפים אחרים. לכן פיתחנו מוצר שמפגיש בין שני הקצוות הללו. בחנו את הצרכים וביצענו התאמות כולל הסרת פונקציות שאינן שימושיות עבור משתמשי תחום החינוך על מנת שנוכל להוזיל את העלויות ולאפשר לכל מוסד להרשות לעצמו ליישם את הפתרון הטוב ביותר."

ספר על הטכנולוגיה ואופן התפעול

"בקר השליטה הוא דוגמא טובה מאוד לאופן שבו ניסינו להרכיב את הפתרון בכדי להיות ידידותי למשתמש ככל האפשר. בקר השליטה שלנו למצלמות שאנו משווקים ומתקינים, כולל ארבעה כפתורים בלבד! זה הכרחי כדי לפשט את השימוש ולא לייצר מערכת מורכבת ומסובכת מדי.

"אנחנו לא מעוניינים שהמורים או המרצים יצטרכו להקים ולתפעל יותר מידי מכשירים אלקטרוניים, אחרת הם פשוט יוותרו. המשתמשים מעוניינים בתפעול אינטואיטיבי ופשוט. לכן, אנו דואגים לפשט את הציוד המקצועי שלנו בדיוק כפי שאנחנו עושים כבר 25 שנה עם עמדות המרצה, כך שכשמורה/מרצה מגיע לעמדה הוא מבין מיד מה כל אחד מהכפתורים עושה ואיך לתפעל את השיעור.

 
תמונה - טכום

"ישנם שני תרחישי משתמש עיקריים. כאשר משתמשים רוצים שהתלמידים יתמקדו במרצה, הם יכולים להשתמש בצילום במצב מוגדר מראש. במידה והתוכן שמאחורי המציג חשוב יותר, הם יכולים פשוט לעבור למצב אחר, של צילום הלוח למשל. מוסדות הלימוד מאמצים בהדרגה טכנולוגיית צילום מתקדמת. זה דבר חדש למורים רבים."

 

מה מייחד את טכנולוגיית מצלמת הPTZ של טכום מהמתחרים?

"שני דברים עיקריים- איכות הצילום ופשטות ההפעלה. הדבר השלישי הוא השילוב ביניהם. גילינו שהמצלמה שלנו מותאמת במיוחד גם למורים ולמרצים אשר אינם משתמשים בטכנולוגיה זו לעיתים קרובות. 

"תכונה נוספת הבולטת במצלמת הPTZ של טכום היא השליטה באמצעות שלט רחוק או באמצעות בקר לחצנים פשוט שאנו מתקינים בכיתת הלימוד לצורך נוחות ופשטות השימוש. בלחיצה אחת המשתמש עובר בין המצבים ללא סיבוכים והפתעות. בנוסף, הפתרון מאפשר למצלמה לשדר לזום' לבצע Streaming בזמן אמת ואף להיות מנוטרת ברשת המוסדית".

 
תמונה - טכום

האם לדעתך ההוראה ההיברידית היא אופנה או פתרון לטווח ארוך?

"טרם התפרצות מגפת הקורונה, הלימוד מרחוק כבר זכה לפופולריות רבה. הלמידה מרחוק וההצטיידות בציוד מתאים, הפכה בשנה האחרונה ממצב של מותרות למצב הכרחי ונחוץ. כעת מוסדות הלימוד מרגישים שהם צריכים להתכונן, במיוחד במקומות כמו ארה"ב ואירופה שבהם המגיפה חמורה אף יותר, והרבה מורים ותלמידים לא מסוגלים להגיע לבית הספר כרגיל.

"אני מאמין שההוראה ההיברידית הולכת להפוך לנורמה מכיוון שאנשים מבינים שאם יש סיבובים נוספים במגיפה, הם צריכים להיות מוכנים. בנוסף, כבר הוכח כי ישנם יתרונות רבים בלמידה מרחוק כמו לימוד איכותי, ללא הפרעות והסחות דעת, אשר חוסך זמן בלהגיע לבית הספר או לאוניברסיטה. הלימוד מרחוק הינו חוצה יבשות והפך את העולם לכפר גלובלי אף עוד יותר ממה שהיה וישנם עוד יתרונות רבים, לכן אני מאמין שהיישום יישאר ויתאזן לצד לימוד בהגעה למוסד הלימוד".

 

איזו עצה יש לך לאותם מקבלי החלטות, מורים ומרצים שעדיין לא עשו את המעבר לשימוש בטכנולוגיות החדשות?

"ראשית כדאי תמיד לשמור על ראש פתוח, בכל גיל או תפקיד, בוודאי כלפי טכנולוגיות שתפקידן לפשט את ביצוע המשימה. אין באמת ממה לחשוש היות והפתרונות הופכים קלים ואינטואיטיביים יותר ויותר. לרוב, התהליך עלול להתחיל בתחושת אי נוחות ואפילות להיתפש ב"איום" אך ברגע שלומדים ומתפעלים פעם או פעמיים מגלים את היתרונות. 

"כל שצריך לעשות הוא את הצעד הראשון. טכום עשתה את שיעורי הבית כך שהמשתמשים יוכלו ללמד באופן טבעי ופשוט."

צרו קשר ישירות עם טכום אלקטרוניקה

Share.

Leave A Reply

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

מתכננים לשנות אווירה?

קבלו חמישה טיפים מהאדריכלית המובילה שירלי זמיר

הכירו את המקרן החדש מבית

LG