חברת ראיית החשבון KPMG חשפה את דירוג המדינות המובילות בתחום הרכב האוטונומי. מהמחקר עולה שישראל נמצאת אמנם בחזית הטכנולוגיה, אך הרחק מאחור באימוצה.

"מדד המוכנות לרכבים אוטונומיים", המפורסם זו השנה השנייה, דירג 25 מדינות. ישראל, יחד עם ארבע מדינות מצפון ומזרח אירופה, צורפה אליו השנה לראשונה. הדירוג הסתמך על ארבעה מדדים: מדיניות וחקיקה, טכנולוגיה וחדשנות, תשתיות וקבלה ציבורית – מידת ההתעניינות של האזרחים ברכבים אוטונומיים.

מקומה המשוקלל של ישראל הוא 14, אך כאשר מתבוננים בארבעת הדירוגים שמרכיבים את השקלול ניתן לראות שהמקום הזה חסר משמעות עבור מי שאינו עובד בתעשייה.

המדדים בהם אנו מובילים הם הטכנולוגיה (מקום 1) והפוטנציאל לחדשנות (2). הלל שוסטר, מנהל הייעוץ הניהולי של KPMG בישראל, ציין כי בישראל יש יותר מ-500 חברות הזנק בתחום הרכב, שכרבע מהם מתמקדים ברכבים אוטונומיים. רבות מהן מסתמכות על טכנולוגיות שפותחו במקור בצה"ל, ומביאות אותם לתחום האזרחי. בזכות זה רמת ההשקה בטכנולוגיות רכבים אוטונומיים בישראל, בשקלול למספר אזרחים, היא הגבוהה בעולם – פי שש מהמדינה הבאה בנתון זה נורבגיה, ויותר מפי שבעה מארצות הברית.

אך בכל מה שנוגע ליישום אנחנו נמצאים הרחק מאחור: בתשתיות מדורגת ישראל במקום ה-21 בלבד, למרות שהגודל הזעיר שלה מאפשר פרישה קלה יחסית של תשתיות, ובמדד המדיניות והחקיקה מקומנו 18. נתון מאכזב במיוחד הוא כי פרישת רשתות הסלולר מהדור הרביעי – שדרושות לצרכי התקשורת של רכבים אוטונומיים. ישראל היא המדינה השנייה מהסוף במדד זה מתוך 25 המדינות המדורגות, למרות שגם במקרה הזה הגודל הקטן יחסית אמור היה להיות יתרון מובהק.

ומה קורה בעולם?

במקום הראשון במחקר ממוקמת הולנד, שמתמקדת בעיקר ברכבים מסחריים, ועובדת על ציי משאיות אוטונומיים שיובילו פרחי צבעוני – ענף ייצוא מרכזי שלה – למדינות שכנות. היא מובילה בתשתיות (1) ובהתעניינות הציבורית (2), כמו גם במספר תחנות הטעינה לרכבים חשמליים – כמעט פי שניים מנורבגיה הממוקמת אחריה במדד זה.

במקום השני סינגפור, שמובילה במדיניות וחקיקה (1) ובתשתיות (2), תוך ניצול גודלה הזעיר והקמת עיר מבחן לרכבים אוטונומיים, הכוללת רמזורים, תחנות אוטובוס, בניינים ואף 'מכונת גשם' להדמיה של מזג אוויר קשה. המדינה אף עומדת להשיק שירותי מיניבוסים אוטונומיים בכמה אזורים בעיר.

במקום השלישי ממוקמת נורבגיה שהסדירה בחוק ניסויים ברכבים אוטונומיים בכבישים ציבוריים, וחוקקה תקנות מס בתחום הרכב שבזכותן 40% מהרכבים הנמכרים בה כיום חשמליים – יותר מפי חמש מאשר בשבדיה השכנה, הנמצאת המקום השני בתחום זה – ולרובם פוטנציאל ליכולת נהיגה אוטונומית. כמו כן, היא מובילה בטכנולוגיה (2) ובהתעניינות הציבורית (3).

במקום הרביעי ארצות הברית שבה רק מדינות אחדות הסדירו ניסויי רכב אוטונומי בחוק, אך בזכות כמות אדירה של חברות טכנולוגיה נמצאת במקום השלישי במדד זה.

Share.

Leave A Reply

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

מתכננים לשנות אווירה?

קבלו חמישה טיפים מהאדריכלית המובילה שירלי זמיר

הכירו את המקרן החדש מבית

LG