מחקר פשוט יחסית הראה שהנטייה שלנו לסמוך באופן כמעט עיוור על הנתונים שמערכת ה-GPS בטלפון או ברכב שולחת אלינו עשויה להיות מסוכנת. במחקר השתתפו כ-40 נסיינים שלמערכת ה-GPS שלהם נשלחו נתונים אשר הובילו אותם לדרכים שגויות עם פוטנציאל סיכון גבוה עד לנסיעה בניגוד לכיוון התנועה בכבישים חד סיטריים

לנהל את העולם מתא הנהג מולטימדיה לרכב

מערכות צבאיות להטעיה מכוונת נמצאות בשימוש כנגד כלי טיס או שיט כבר זמן רב, אבל כאשר מדובר בשליחת נתונים אקראיים ישירות לתוך מערכת ה-GPS שבטלפון העוקפים את אלו של תוכנות הניווט האמיתיות, חייבים להימנע ממתן הוראות לא הגיוניות כמו למשל פניה שמאלה היכן שאין הצטלבות בין רחובות. חברת המחקר וירג'ניה, בשיתוף עמיתים ממחלקת המחקר של מיקרוסופט וחוקרים מהאוניברסיטה למדעי האלקטרוניקה והחשמל של סין, פיתחו מערכת שיכולה להתגבר על הבעיה .

המערכת עצמה מתבססת על אלגוריתם ומפות בקוד פתוח על גבי פלטפורמת Raspberry Pi  המשמשת מחשבים זעירים, תוכנה לשידורי רדיו ורכיבים אחרים בעלות כוללת של 25% שנכנסו כולם למכשיר קומפקטי שניתן היה להחזיק ביד. ומכיוון שהמכשיר היה משדר אותות חזקים יותר מאלו של הלוויין כאשר היה ממוקם ברכב עצמו או אפילו ברכב עוקב, הוא הצליח לשטות במערכת ולגרום לה לחשוב שמדובר בנתונים האמיתיים. המערכת גם יודעת לגרום לתוכנת הניווט בטלפון לחשוב שהיא עדיין נותנת לנהג נתונים שמובילים לדרך המקורית, כך שהנהג לא מקבל את ההתראה הידועה "מחשב מסלול מחדש".

נוהגים אל הלא נודע

החוקרים מצאו שרוב הנהגים הקשיבו רק להוראות שניתנו להם צעד אחרי צעד כל עוד הם הובילו לכבישים אמיתיים, אפילו אם המערכת נתנה להם מסלול אחרי לגמרי או אם שמות הרחובות וציוני הדרך לא התאימו לאלו על המפה. לעיתים המערכת שינתה לגמרי את אופי המסלול כך שהנהגים מצאו את עצמם נוסעים על כביש מהיר במקום בדרך עירונית… למרות זאת, רק שני נהגים הצליחו לזהות שהמערכת עבדה עליהם בכל ארבעת הניסיונות בתנאי מזג אוויר שונים. 

במקרה ובו טרוריסטים או חוטפים מעוניינים להוביל את הנהג אל תוך מארב, הם יכולים לנסות ולנטר את היעד שלו דרך המדיה החברתית או באמצעות איתור של מקומות פופולאריים שנמצאים על הדרך בה הוא נוסע כרגע.

על מנת שהניסוי יוכל להתרחש בסביבה מבוקרת, החוקרים בדקו שאין להם הפרעה ממכוניות אחרות והשתמשו במסלול שהתבסס על המשחק הפופולארי "יורו טראק סימולטור 2" המדמה סביבות אמיתיות. כל נהג התבקש לעשות את אותו המסלול ארבע פעמים בתנאי מזג אוויר שונים.

רק קצה הקרחון

כמובן שהניסוי הזה הוא לא היחיד שנעשה : לפני כשלוש שנים "הצליח" איש מודיעין שיכור להנחית רחפן בשטח הבית הלבן ומסתבר שגם האקרים יכולים לגרום למכשירים לא מאוישים להתרסק…

מלבד זאת, מקרים בהם נהגים הקישו יעד לא נכון עקב טעות אנוש או אי הכרה של השטח ונקלעו למצבים מסוכנים, או אפילו טרגיים, גם הם קרו כבר.

 
Share.

Leave A Reply

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

מתכננים לשנות אווירה?

קבלו חמישה טיפים מהאדריכלית המובילה שירלי זמיר

הכירו את המקרן החדש מבית

LG