בנוף הדיגיטלי המתפתח ללא הרף, ההשלכות של מניפולציה בלתי מורשית על נתונים יכולות להיות קטסטרופליות עבור אנשים וארגונים כאחד. בעוד תוכנות כופר ודליפות נתונים זכו לתשומת לב משמעותית בשל ההרס שהן מחוללות, לשינוי זדוני של נתונים על ידי האקרים יכולות להיות השלכות הרסניות באותה מידה, אם לא יותר. מאמר זה יתעמק בדרכים השונות שבהן ניתן לשנות נתונים, בהשפעות האפשריות של שינויים כאלה ובאתגרים העומדים בפני זיהוי והפחתת האיום של שינויים בלתי מורשים בנתונים.

תמיר שטיינברג. צילום ניב קנטור

האנטומיה של חבלה בנתונים

שינוי נתונים יכול ללבוש כמה צורות, החל מהעדין ועד הברור מאליו. האקרים יכולים לשנות נתונים קיימים בדרכים רבות, כגון שינוי מספרים מספריים, מניפולציה של טקסט או שינוי המבנה של מסדי נתונים. המטרה של התקפות אלה יכולה להיות מגוונת כמו השיטות הננקטות, כולל רווח כספי, מניפולציה פוליטית, או שובבות פשוטה.

אפקט האדווה של נתונים שהשתנו

ההשפעות של שינויים בלתי מורשים בנתונים יכולות להיות מרחיקות לכת וקשות לכימות. בהתאם לאופי הנתונים הממוקדים, התוצאות יכולות להתבטא בדרכים שונות.

פגיעה פיננסית: שינויים בלתי מורשים ברשומות פיננסיות עלולים להוביל לעסקאות שגויות, חיובים מזויפים ואובדן כספים. שינויים אלה עלולים לפגוע בשלמות המערכות הפיננסיות, לשחוק את אמון הציבור ולגרימת נזקים כספיים משמעותיים.

תשתית משובשת: חבלה בנתונים במגזרי תשתית קריטיים, כגון אנרגיה או תחבורה, עלולה לגרום לשיבושים תפעוליים חמורים. לדוגמה, שינויים בלתי מורשים בנתוני חיישנים או במערכות בקרה עלולים לגרום לתקלות, כיבויים או אפילו תאונות מסוכנות.

מידע שגוי ומניפולציה: נתונים שהשתנו, כאשר הם מופצים כמידע לגיטימי, עלולים להוביל למידע שגוי נרחב, עם השלכות חברתיות ופוליטיות חמורות. נתונים מניפולטיביים יכולים להטות את דעת הקהל, לשבש תהליכים דמוקרטיים או להצית עימותים.

נזק משפטי ונזק למוניטין: שינוי נתונים עלול לחשוף אנשים וארגונים לחבות משפטית, מה שעלול לגרום לתביעות, קנסות ונזק למוניטין. יתר על כן, חשיפת מידע שלא כדין עלולה לשחוק את האמון בארגון הקורבן, שעלול להיאבק כדי להחזיר את אמינותו ולהשיב את אמון הציבור.

אתגר האיתור והמיתון/שיכוךזיהוי שינויים בלתי מורשים בנתונים הוא אתגר משמעותי, מכיוון שהשינויים יכולים לעתים קרובות להיות עדינים וקשים להבחנה. ככל שהמניפולציה אינה מתגלה זמן רב יותר, כך היא עלולה לגרום לנזק רב יותר, הן באופן ישיר והן בעקיפין. במקרים רבים, ייתכן שהצדדים המושפעים לעולם לא יבינו שהנתונים שלהם טופלו שלא כדין, מה שמקשה עוד יותר על מיתון ההשלכות.

כדי להילחם ביעילות בחבלה בנתונים, ארגונים חייבים לאמץ גישה פרואקטיבית, תוך יישום אמצעי אבטחת סייבר חזקים המתמקדים בשלמות הנתונים. זה עשוי לכלול מערכות ניטור נתונים, ביקורות קבועות, פרוטוקולי אימות חזקים ותוכניות גיבוי ושחזור נתונים. בנוסף, טיפוח תרבות של מודעות לאבטחת סייבר בקרב העובדים יכול להיות חיוני במזעור הסיכון לשינויים בלתי מורשים בנתונים.

 

לסיכום – שינויים בלתי מורשים בנתונים מהווים איום משמעותי ולעתים קרובות לא מוערך מספיק על היציבות והשלמות של מערכות דיגיטליות. על ידי הבנת ההשפעות הפוטנציאליות ויישום אמצעי אבטחה מקיפים, ארגונים יכולים להגן על עצמם טוב יותר מפני הצללים המשתנים של חבלה בנתונים בעולם הסייבר.

הכותב הינו יועץ בכיר לעולמות התקשוב והסייבר, בעלים ומנכ״ל של חברת CSP NETWORKS

תמונות בכתבה – Freepik Premium

Share.

Leave A Reply

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

מתכננים לשנות אווירה?

קבלו חמישה טיפים מהאדריכלית המובילה שירלי זמיר

הכירו את המקרן החדש מבית

LG