חגי גפן, שהלך לעולמו בשבוע שעבר, היה חבר ומנטור, מעבר להיותו איש AV ותיק ומוערך. חגי היה שייך לדור הכה מיוחד שייסד את תעשיית ה AV בעולם ובישראל. ריכזנו לזכרו הספדים שכתבו קולגות ושותפים לדרך המפוארת. יהי זכרו ברוך 

נפתלי פניגר, Silora, אח של חגי

חגי נפטר באופן פתאומי בביתו במליבו בארה"ב בתאריך 8/6/2021 ובהתאם לצוואתו נקבר בקבוץ המעפיל, לצד אימו. חגי היה הבן האמצעי במשפחתנו, בן עמי הבכור ואני נפתלי אחיו הצעיר. בארה"ב הקים משפחה עם ג'יל ושלושת הבנים נח ,ארי ואילן.

בשנת 1970 לאחר שירות צבאי משמעותי עזב חגי את הקבוץ ונסע לארה"ב שם למד הנדסת חשמל בבוסטון ( Northeastern university) . לאחר סיום הלימודים החל לעבוד בחברת Adams Smith שם עסק בפיתוח audio synchronizing equipment  עבור מערכות עריכה של וידאו. העיסוק במערכות וידאו לאולפנים בנה את המשך דרכו בתחום הPro AV.

לאחר מספר שנים בהם עבד במספר חברות כשכיר החליט חגי להקים עסק עצמאי בשם Gefen Systems. הוא בנה את פעילות החברה מאפס, בתחילה מביתו. פיתח מוצרי תכנה לניהול וחיפוש אוטומטי של מוסיקת רקע עבור בתי קפה (כמו Arcaffe), מסעדות ובתים פרטיים ולאחר מכן תוכנות לניהול אפקטים לאודיו (Sound effect-SFX) עבור אולפני אודיו ווידאו גדולים (NBC, CBS, CNN, Warner Brothers and Universal studios).

במהלך שנות ה90 זיהה חגי את הפוטנציאל של פתרונות מחשוביים עבור האולפנים בהם נדרשה הרחקה של תצוגות הוידאו, אודיו, המקלדת והעכבר מהמחשב, בעיקר כדי למנוע את הרעשים שהגיעו לעמדות העבודה בתוך האולפן ואפשרו הפעלה של מספר מחשבים מעמדת עבודה אחת. חגי פיתח ליין של מוצרים ex-tend-it Professional Series שאפשרו את היכולת הזאת. הסטנדרטים באותה תקופה היו VGA,PS2 ו ADB for MAC. בסוף שנות ה90 הוא הקים את Gefen inc.

חגי היה יזם בנשמתו, השילוב של הידע הטכנולוגי שלו והבנת צרכי השוק אותם הוא חזה, ניתח והבין הביא אותו למסקנה שבקרוב יתקיים מעבר בתחום ה AV לשידור דיגיטלי (HDTV). טכנולוגיות הסטנדרטים הדיגיטליים – DVI,HDMI,USB  היו בתחילת דרכם והוא הבין שנדרש פיתוח של ליין חדש כדי לקיים את היכולת להרחיק, למתג ולפצל את אותם פרוטוקולים דיגיטליים חדשים.

היתה לו היכולת להעז ולעשות דברים שהוא מאמין בהם, ללא מחקרי שוק אבל בביטחון פנימי שהדרך שלו נכונה ושהיא תוביל בהמשך להצלחה. שנינו, חגי ואני, מהנדסים בתחום האלקטרוני ושילוב היכולות השונות לצד הקשר הטוב ביננו, הביא לכך שהחלטנו לממש בצד המקצועי שיתוף פעולה מיוחד במינו שהביא להקמת חברת סילורה פיתוח בכפר מסריק, אותה ניהלתי יחד עם אביהו בן דוד בבעלות הקיבוץ.

באותה תקופה היו לנו בסילורה פיתוח צוות קטן של מהנדסי חומרה ותכנת embedded שהתאימו למשימה שנדרשה על ידי חגי. לא היו אז IC מתאימים לפיתוח של מוצרים להרחקה ולמיתוג והפצה של הסיגנלים החדשים ונאלצנו בתחילת הדרך לפתח מוצרים עם רכיבים שלא הותאמו בצורה מלאה למשימה זו.

יחד עם חברת גפן פיתחנו מוצר שהתבסס על רכיב של חברת Mysticom שאפשר הרחקה עד 40 מטר של סיגנל DVI על כבל Cat5 שהיה ראשון בשוק שאפשר הרחקה זו. יותר מאוחר יצאו מחברה זו המייסדים של חברת Valens (שפיתחו את הסטנדרט של HDBaseT). חגי גפן היה הראשון שיישם את רכיביה במוצרים שאפשרו הרחקה עד 100 מטר של HDMI באמצעות כבל תקשורת מסוג Cat5. 

סילורה פיתוח פיתחה וייצרה מאות סוגים של מוצרים בכמויות של מאות אלפי יחידות עבור חברת גפן בתקופה שבה חגי פעל בחברה. בתחילת שנות ה 2000 החל חגי למכור פתרונות שנתנו תשובה ראשונית להרחקה ,מיתוג והפצה של מוצרים שהתבססו על הטכנולוגיה הדיגיטלית. כאשר השוק עבר לשימוש בטכנולוגיות שידור דיגיטלי, חגי היה הראשון בשוק עם המוצרים המתאימים להרחקה, מיתוג ופיצול. בנוסף, חגי הבין שיהיה ביקוש למוצרים שיאפשרו תיאום (Conversion) בין הסטנדרטים הישנים והחדשים ובכך הרחיב והגדיל את כמות המוצרים למכירה והחברה שבבעלותו הפכה לאחת מהמובילות בשוק ה AV. חגי פיתח במקביל מערכת הפצה גלובאלית והמוצרים של גפן נמכרו בכל העולם.

כדי לתת תשובה לצרכים החדשים בשוק הוא הגדיל את פיתוח המוצרים עם חברות נוספות ונתן פתרונות של מטריצות וידאו מורכבות וסטנדרטים נוספים הקיימים בתחום הוידאו עבור פלחי שוק נוספים. בתערוכות המובילות בעולם הציג חגי בכל שנה עשרות מוצרים חדשים שהגדילו את הכנסות החברה והפך את חברת גפן למותג עולמי. היא עדיין שם דבר בתחום ה AV. 

החיבור של חגי לישראל הביא להקמת מספר חברות בחלקן מצליחות ביותר. בביקוריו הרבים בישראל היה נפגש עם נציגי חברות שעסקו בתחומי הAV, ייעץ להם איך לחדור לשוק העולמי והציע להם לפתח גם מוצרים עבורו ובכך תרם רבות לקידום התעשיה הישראלית. בנוסף תרם לעמותת הנמר (סיירת גולני) מדי שנה מילגת לימודים כחלק ממחויבותו לאנשים איתם שירת. חבריו לעבודה מציינים את אנושיותו החמה ואת היכולת שלו לחבר אנשים ברוח טובה למשימות וחברות שבאה מתוך אהבה ומסירות.

חגי התגאה בצניעות בהצלחה של דרכו. לאחר שמכר את החברה המשיך בניהולה עוד מספר שנים וכאשר פרש היה מאושר בכך שיכול היה לנהל את חייו ללא דאגה. בשנותיו האחרונות שמר על קשרים עם רבים מחבריו למקצוע, הוא קידם עצמו בתחומי עשייה שונים וחדשים מתוך עניין אישי ומשפחתי. 

יהי זכרו ברוך.

נפתלי פניגר

אביהו בן דוד, Silora

חגי היה לפני הכל חבר טוב ואיש שיחה מעניין. עבדנו בשיתוף פעולה עסקי למעלה מ- 25 שנה בהן תמיד תמיד הערכתי והחשבתי מאד את הבנתו, בקיאותו וראיית הנולד שלו בכל הנוגע לתחום שלנו, כמו גם את היכרותו המעמיקה והאינטימית של שוק ה- AV העולמי, על כל היבטיו.

חגי דרש מאיתנו כמפתחים ויצרנים של מוצרי גפן, רמות ביצוע ודיוק גבוהות ביותר. היה קשה מאד להשביע את רצונו, ולזכות בתשבוחות. זהו אולי אחד הגורמים לכך שמוצרי גפן לאורך השנים היו תמיד, שם נרדף לחדשנות, איכות, אמינות ומצוינות. 

אזכור את חגי תמיד כחבר, כשותף וכאיש חזון טכנולוגי. יהי זכרו ברוך. 

אביהו בן דוד 

מייק בלאקמן, ISE

"חגי היה יחיד במינו. פגשתי אותו לראשונה בשנת 2003, אני זוכר את אותו יום היטב, ה16 בספטמבר 2003 באמסטרדם. הייתי יחד עם רנדי למקה (Randy Lemke), מנכ"ל InfoComm לשעבר (AVIXA כיום) עת ביקרנו בתערוכת IBC. בדיוק התחלנו עם ISE, האירוע הראשון תוכנן לפברואר 2004 ורצינו לפגוש באופן אישי חלק מהמציגים והשמות בתעשייה. רנדי אמר לי: "אני רוצה להכיר לך את חגי גפן, אחד מחלוצי התעשייה". הכרתי את השם גפן אולם לא שייכתי את הקופסאות והכבלים שראיתי באולפני מוסיקה ואולפני פוסט פרודקשן לאדם אמיתי. אני לא יודע למה ציפיתי אבל שמחתי לפגוש את הג'נטלמן בעל השיער הלבן הודיבור העדין שעמד בביתן מספר 8 ב-RAI שבאמסטרדם. הוא הציג עצמו מיידית כחגי תוך 'ביטול' התואר "מר גפן" בו השתמשתי.

מאוחר יותר למדתי כי האיש המיוחד הזה אייש באופן אישי את הביתן שלו ופגש את המבקרים. חגי היה למעשה מהנדס וממציא, בד"כ הייתי מצפה שטיפוסים כאלו יהיו ביישניים, מופנמים ונחבאים בחדר אחורי עם מלחם, (מתנצל בפני כל המהנדסים והממציאים) אולם מולי ניצב אדם שמוכר מוצרים עם שמו עליהם. התרשמתי מאוד.

עד שפגשתי אותו, חגי כבר בנה לעצמו שם בתעשייה כאדם ש"גרם לתמונות להיראות טוב יותר". גאונותו הייתה החלק החשוב בתעשייה שהלקוחות לא רואים או יודעים – הדבק של אותן קופסאות והכבלים שחיברו הכל יחד.

חגי היה ראשון בתעשייה שלנו ותמך בתערוכת ה-ISE מיומה הראשון. נפגשנו תמיד בתערוכות מסביב לעולם וסיגלתי לעצמי הרגל לחפש ולפגוש אותו, להקשיב לדעותיו. פגשתי את חגי לאחר שמכר את גפן  כאשר חברת האחזקות עברה קשיים וכששאלתי אותו איך זה משפיע עליו הוא השיב כי משך כסף במקום מניות בחברה החדשה וכי יכול היה למעשה לרכוש את החברה בחזרה ובזול. חגי לא רצה סתם להתרווח והיו לו עוד רעיונות.

לאחר שסיים את פעילותו בגפן הוא המשיך לבקר בתערוכת ISE באמסטרדם ושמר על קשר. פגשתי אותו במספר אירועים באירופה ובארה"ב ואפילו הספקנו לשבת לארוחת ערב עם חברים משותפים במינכן. למרות שנהנה מחייו במאליבו ובסנטה מוניקה הוא לא ויתר על המצאת דברים חדשים והפיח חיים ברעיונות חדשים. הוא לעולם יהיה המהנדס, תמיד הממציא ואיש AV אדיר.

מייק בלאקמן

 

גארי קיי, THE rAVe Agency

הדבר הראשון שעולה בראש כשחושבים על חגי הוא 'אדיבות'. אם היו לו מתחרים, לא הייתם מודעים לכך היות והוא תמיד היה נחמד לכולם, כולל כולם. מרבית האנשים כנראה יאמרו עליו שהיה חדשן טכנולוגית שתמיד צפה את הטכנולוגיות העתידיות לפני רוב האנשים, וזו תהיה אמירה נכונה בהחלט, אולם עבורי המורשת שלו תהיה אדיבות.

גארי קיי

דר' יוסי קרמר, Kramer Electronics

אני, כמו קולגות אחרים ורבים שלנו, הופתענו ממותו הפתאומי של חגי. הכרתיו שנים ארוכות כאדם מבריק, יצירתי משכמו ומעלה ובכל מפגש שהיה לי איתו היה מאיר פנים ואיש שיח נעים הליכות. 
לכתו מאיתנו בטרם עת היתה מכה כואבת לנו, לידידיו ולמשפחתו.

הוא היה אחד מחלוצי ה AV בארץ ובעולם שהביא כבוד רב לישראל בהציעו פתרונות וגישות יצירתיות בעולם זה והוא יחסר לנו מאוד.

חבל על דאבדין – ואני מצטרף מעומק הלב לצער המשפחה. יהיה זכרו ברוך!

דר' יוסי קרמר

 

רונן ברוקשטיין, Crestron

ההיכרות שלי עם חגי הולכת כשלושה עשורים לאחור כשנפגשנו לראשונה בתערוכה לפני כ-30 שנה. באותם ימים, הפעילות של חברת Gefen הייתה בנושא של מערכות אוטומטיות לניגון Playlists של מוזיקה, כאשר המוזיקה נוגנה ממכשירי Changer של דיסקים (בדרך כלל מוצרים של Pioneer או Sony) והניהול של השרתים היה באמצעות תוכנה שפותחה על ידי חגי ו'רצה' על מחשב MAC (פתרון ל-PC לא היה קיים אז וגם חגי בעיקרון העדיף את פלטפורמת ה-MAC).

החיבור היה מיידי כבר בפגישה הראשונה, גם כמובן בזכות הקשר השורשי המשותף של הישראליות של שנינו, וגם ובעיקר בזכות האופי הייחודי של חגי. ומאז, הכול היסטוריה, המשכנו לשמור על קשר גם בשנים שלא היה במה לשתף פעולה, ובהמשך לעבוד במשותף בפרויקטים לא מעטים, כמנכ״ל חברת אינטגרציה מובילה בשוק אירחתי את חגי בארץ לא אחת, כולל ביקור באתרים בהם הותקן ציוד שסופק על ידו, וגם בהמשך לאחר שפרש ומכר את חברת Gefen, דאגנו תמיד להיפגש לפחות פעם אחת בכל תערוכה מקצועית אליהן הוא תמיד טרח להמשיך ולהגיע, וגם בביקוריו הרבים בארץ, למרות שקשרים עיסקיים לא היו כבר בינינו ופנינו איש איש לדרכו.

עצוב וחבל על לכתו של חגי בטרם עת – אין ספק כי היה לו עוד רבות לתרום.

רונן ברוקשטיין

 

דניאל אסרף, MuxLab

כל כך קשה להאמין שאני נאלץ לדבר על חגי בזמן עבר. הכרתי את חגי למעלה מ 18 שנים, יש לנו רקע משותף; הגענו מאותה מדינה ועבדנו באותה תעשייה שנים רבות. 
למרות שלא תמיד ראינו עין בעין, זה מעולם לא הפריע לחברות הקרובה בינינו. כל מי שהכיר את חגי ידע שהוא אדם מדהים, ההגדרה האמיתית של 'מענטש'. הוא תמיד היה מוכן לעזור ולייעץ בסוגיות מקצועיות ואישיות וזה דבר שיחסר לי מאוד. 

חגי ואני נפגשנו בהזדמנויות רבות, בייחוד בתערוכות בתחום. תמיד נהנינו לבלות יחד בביתן שלנו או במסעדה בתום יום עבודה ארוך. הוא תמיד דאג לפנות זמן להמליץ לי איך לשפר את הטכנולוגיות עליהן עבדנו, אילו מוצרים חדשים לפתח, כיצד לשפר את העסקים באופן כללי, והכיר לי לקוחות פוטנציאליים. תמיד אשמור עצה זו קרוב לליבי גם לעסקים בעתיד. 

לאחר שמכר את העסק שלו לפני שנים רבות, חגי התמקד בעזרה לחברים ולמשפחה. הוא היה זמין לכל מי שביקש את חוכמתו. הייתי מברי המזל שזכה לעזרתו הרבה ואני יודע שלא הייתי היחיד. אדיבותו ונדיבותו בלטו לכל מי שהכיר אותו. 

חגי אהב טכנולוגיות, בייחוד תחום ה-AV וה-Broadcast. הייתה לו הבנה עמוקה של התחומים האלו, והתובנה לגבי הכיוון שבו התקדמו, לרבות 'מה יהיה הדבר הבא'. 

מה שהדהים אותי לגבי חגי היו הקשרים הנרחבים שלו עם אנשים בתעשייה וכל מערכות היחסים שתחזק בכל העולם. הוא הכיר אנשים רבים וכולם אהבו אותו מאד. בלתי אפשרי היה לראות את חגי הולך במעברים בתערוכה למשך דקה מבלי שיעצרו אותו ללחיצת יד, חיבוק גדול או סתם לצחוק בריא. 

למדתי כל כך הרבה מחגי ודברים אלו יישארו איתי בחיים המקצועיים והאישיים. תודה לך חגי, על כל מה שעשית עבורי. אתגעגע אליך מאוד. 

דניאל אסרף

עודד טוביאס, High Sec Labs

חגי ישאר בזיכרוני כאיש שחיפש לקדם את תעשיית האודיו וידאו בישראל בעזרת הצלחתו וקשריו הענפים. הוא ניסה בכל דרך ליצור חיבורים, לקדם טכנולוגיות תוצרת כחול לבן ולייעץ מניסיונו הרב. הכל עם חיוך כובש, חזון, שיתוף והבנת השוק והלקוחות. 

חגי היה יזם בנשמתו, אהב את הרעיונות החדשים ואת היזמים. עשה כל שעשה בלבביות, בטעם וברגישות ובאהבה. 

עודד טוביאס

אנדרו מוריס, Silora

הפעם האחרונה שפגשתי את חגי גפן הייתה כשעוד אנשים היו נפגשים בתערוכות. זה היה באינפוקום  אורלנדו שנת 2019. הפעם האחרונה שדיברנו הייתה ממש לפני כשבועיים בזום, כאשר הוא יושב בוילה שלו במאליבו, לוס אנג׳לס והאוקיינוס הפסיפי ברקע. באותה שיחה אחרונה דיברנו על דרכי הפצה בינלאומיות פוטנציאליות לפתרונות סילורה וגלשנו לתחביב החדש שלו, צילום.

חגי היה חלוץ בתחום האודיו וידאו המקצועי וייסד את המותג גפן שהפך לשם דבר לחדשנות ומקצוענות בכל העולם. 

כל מי שזכה לעבוד עם מר גפן הוקסם מאישיותו הכובשת, הידע העצום בתחום שלנו והיכולת לחזות את הטרנד הבא. חגי יחסר לכולנו.

אנדרו מוריס

 

אביעד פינקלשטיין, Bronze Multimedia

חגי היה מבחינתי מנטור ומושא להערצה. מהימים הראשונים ב Gefen, כאשר היה דורש ממני דיווח יום-יומי על הנעשה בפיתוח ועד השנים האחרונות בהן הסתובבנו רבות יחדיו בתערוכות שונות בעולם. חגי היה מתהלך עם ברק בעיניים והתלהבות אינסופית מגילויי חדשנות שונים. 

אחת התכונות הנדירות של חגי היתה היכולת שלו למקד את היצרן למה שהלקוחות באמת צריכים מבלי לבזבז אנרגיות מיותרות. 
מי שהשכיל להקשיב לו הרוויח בגדול.

אביעד פינקלשטיין

 
Share.

Leave A Reply

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

מתכננים לשנות אווירה?

קבלו חמישה טיפים מהאדריכלית המובילה שירלי זמיר

הכירו את המקרן החדש מבית

LG