אם נחזור אחורה מספר שנים טובות, נוכל להיזכר במסכי פלזמה בגודל 42 אינץ', בעלי רזולוציית 600X800, חיבורי VGA/S-VIDEO עם תג מחיר של  כ-80 אלף שקלים… (לא מאמינים? נסו את גוגל). המנצחים הגדולים בקרב הזה היו מי אם לא – המקרנים, בין אם בשל יחס עלות תועלת, שטח ההקרנה, עלות אחזקה כוללת (על גבי שלוש שנים), רזולוציה ועוד.

הטלוויזיה השטוחה של פיליפס משנת 1998 עם תג מחיר של 15 אלף דולר

נקפוץ קדימה כשלוש שנים או אפילו חמש: טכנולוגיית ה-LCD נכנסה כשחקן חיזוק, והפלזמה, בזכות הטכנולוגיה, מתחילה לפרוץ את גבולות האינצ'ים כלפי מעלה. בשנת 2007 כבר הציגה פנסוניק את מסך הפלזמה הגדול ביותר בעולם – 103 אינץ' ! אך זו הייתה יותר תצוגת יכולת טכנולוגית מאשר מוצר מדף.
שוב – משקל המסך, הנפח שהוא תופס ומורכבות ההתקנה הותירו את המקרנים כדאיים יותר. עם זאת, לאט לאט התחלנו לראות יותר ויותר מסכי 50 אינץ', 60 אינץ' ודומיהם בחדרי ישיבות, בעיקר בחדרי הווידאו קונפרנס.

בשנת 2012 ואילך (לערך) נכנסו מסכי ה-LED להילוך גבוה (הכניסה המואצת לשוק הביתי נתנה רוח גבית לשוק העסקי), העלויות ירדו, התצוגות והרזולוציות עלו, והמסכים הפכו לכדאיים כלכלית יותר מהמקרנים כאשר המקרנים נותרו כדאיים יותר לשטחי תצוגה גדולים (100 אינץ' ומעלה) בעיקר בתיאטראות, אולמות תצוגה ועוד.

המקרנים הפכו אפוא לבעלי רזולוציה נמוכה לעומת מסכים במחיר דומה, הם הצריכו תחזוקה נוספת והיו יקרים יותר לעומת מסך המקביל ביכולותיו. היתרון עבר לטכנולוגיית ה-LED/LCD וכשנה לאחר מכן נפרדנו מטכנולוגיית הפלזמה המעולה.

מקרן לייזר אייסר ACERהסיפור ממשיך: עולם המקרנים עבר רענון הכרחי, והחל לאמץ את טכנולוגיית הלייזר (Solid State Lighting) אשר החזירה אותו למשחק הגדול: תאורה מבוססת לייזר מציעה אורך חיים של 15 אלף שעות עבודה עם עוצמות הארה גבוהות מאלה שהיו מוכרות עד כה, וזאת ללא צורך בניקוי פילטרים. רזולוציית 4K/UHD הנראית לעין בגדלים של 60 אינץ' ומעלה (הכוונה היא נראות יעילה לעין ללא קירבה יתרה למסך) משנה אף היא את המשחק. כעת גודל המסך משחק תפקיד ומשפיע על בחירת הלקוח, אשר מעוניין להקרין רזולוציות 4K/UHD בגודל מקסימלי ובמספר רב של שטחי תצוגה. עלות מסך 4K/UHD בגודל 70 אינץ' מבוסס LED (תאורה אחורית, לא פאנל LED) מגיעה לזו של מקרן לייזר 4K/UHD כאשר האחרון מסוגל לפתוח תמונה בגודל 120 אינץ' ובעוצמת הארה חזקה דיה להתמודד מול אותו מסך LED.

אז מי מנצח כאן? אין בהכרח מנצח, אולי מלבד הצרכנים. הקושי בבחירת הפתרון עולה מכיוון שיש צורך בהתאמת המוצר ליישום הנדרש, להתחשב בגורמים כגון מורכבות התקנה, תפעול שוטף (החלפת נורה בגובה 6 מטרים או מסך באותו גובה), גודל מסך נדרש ועוד. מה שכן בטוח הוא שהצורך במסכי הקרנה גדולים (Large Format Displays) עולה באופן קבוע.

בין אם מדובר במסכי 90 אינץ' מבוססי LED או בהקרנה של 120 אינץ' ממקרן לייזר – תוכלו למצוא לא מעט לקוחות אשר מתלבטים ביחסי עלות תועלת ובשאלה איזה פתרון יישמר לאורך זמן תוך שהם מעוניינים לייצר תצוגה אטרקטיבית ככל האפשר. רק כדי לסבר את האוזן: סקר שוק אחרון שבוצע ע"י מכון המחקר Futuresource Consulting צופה כי הביקושים באירופה למסכים בפורמט גדול (60 אינטש ומעלה) יעלו בשנת 2018 ב-32% לעומת שנת 2015.

Share.

פורטל הידע AVmaster הוקם בשנת 2015 בשת"פ עם אנשים ומחשבים במטרה לקדם את תעשיית ה-AV המקצועי בארץ, האתר הוא זירת התוכן המובילה לעולם ה-Pro AV הארגוני מסחרי בישראל, בין לקוחותינו יצרנים, אינטגרטורים, יועצים ולקוחות קצה בתחומי ה-AV ובתחומים משיקים.

Leave A Reply

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

מתכננים לשנות אווירה?

קבלו חמישה טיפים מהאדריכלית המובילה שירלי זמיר

הכירו את המקרן החדש מבית

LG