יום שלישי , אפריל 20 2021

AV ממאדים ו IT מנגה

במעבר חד בין פרויקט אחד למשנהו, בין כנסים, הצהרות ועדכונים כשכולם נושאים מסר דומה: עולם ה-AV עובר מיזוג לתוך עולם ה-IT 

AV ממאדים ו IT מנגה, AVmaster
אביעד כהן (תמונה - AVM)

בין כנס לפרויקט נצברות להן תובנות, בחרתי לשתף באחת הדומיננטיות שלי: הפער בין הצהרות היצרנים בשוק ה-AV על החיבור ל-IT, לבין מה שמתרחש בפועל גדול, ומגמת צמצום הפערים עדיין לא נראית באופק. 

ההבטחה

'אנחנו בעידן ה-AV/IT' , בו התקנות חדרים פשוטים וחכמים יארכו לא יותר משעתיים. גוף ה-IT יקבל כלים באמצעותם ינהל את החדרים באותו אופן שהוא מנהל כיום שירותי IT בארגון. תכנותים יהפכו פשוטים, ענן ה-XiO מציע מודל פריסה מבוסס Provisioning, אותו אנשי IT מכירים מעולם הטלפוניה והאנטנות האלחוטיות והוא מכיל גם כלי אנליטיקה מתקדמים. קרמר ואטלונה מציעות שירות דומה. 

בפועל

הפתרונות המשווקים עבור שוק ה-AV המקצועי מגיעים ברובם מוכנים לחיבור לאותה פלטפורמת ענן ומאפשרים יישום מהיר של אותה הבטחה, עם כוכבית קטנה: זה לא ממש מיושם בפועל או מיושם באופן חלקי ביותר. 

למה לא עכשיו ? ספוילר- כי AV ממאדים ו-IT מנוגה

AV ו-IT אכן נפגשים, אולם אינם מתקשרים בהצלחה מרובה בינתיים. קיימים ביניהם פערי תקשורת וממשקים בתחומים קריטיים כדוגמת סייבר ואבטחת מידע, תשתיות תקשורת אקטיביות וסיסטם.

חיבור ציוד AV לרשת כרוך בהכנת תשתיות תקשורת, חיבור לאינטרנט או לשרת מקומי (תלוי שירות) לטובת ניהול, פתיחת פורטים ועוד. המידע על ההכנות הנחוצות צריך להגיע מגורם שאינו בהכרח מדבר את אותה השפה. חוויתי זאת במספר פרויקטים וכאשר ביקשתי רשימת פורטים הכרחית עבור שרת ניהול – קיבלתי את קובץ ה-Admin ובו רשימה ארוכה ומלאה ללא הסבר. מיותר לציין כי מחלקת ה-IT נמנעה מלשתף פעולה עד שקיבלה הסבר מפורט ומסודר ואף סייעה בהקמת השירות.

ההשלכות על התעשייה הן כי מנהל/ת ה-IT או מנהל הארגון יכולים לקבל החלטה כי הערך המוסף של אותם שירותי AV מתקדמים אינם נחוצים, המשמעות– יכולת ניטור ומעבר לפרו אקטיביות, יכולת אנליטיות ועוד, פשוט לא יבואו לידי ביטוי ולא ינוצלו, וחבל. יתרה מכך, תפיסתית מתקבעת המחשבה כי AV היה ויישאר אי בתוך הארגון. בתפיסה כזו קשה מאוד לעבור למודל שירות, לנהל ציוד ושירות בתוך הארגון וודאי שגם לתחזקו. אז מה קיבלנו ? הערך המוסף שמופיע בקמפיינים הפרסומיים ומככב בתהליכי המכירה נזנח והולך לאיבוד. 

איי ה-AV החדשים - פילים לבנים ?

בחמש שנים האחרונות אני שומע יותר ויותר כי טכנולוגיית AV Over IP בדרך להחליף את ה-HDBaseT. הייתי בין אלו שחשבו כך בעצמי ואילו רק היה סטנדרט בתחום – כבר מזמן היינו עוברים לטכנולוגיה העתידנית והנהדרת הזו. לצערי הרב אנחנו רחוקים מקביעת סטנדרט וכפי שציינתי קודם- היעדר ידע והבנה בתחום ה-IT מהווה בלם גדול יותר מאשר תקן, מאחר ותקן ניתן ליישם כאשר ישנן תשתיות מבוססות.

טכנולוגיית HDBaseT היוותה קפיצת מדרגה ואפשרה לא רק מעבר מהתחום האנלוגי לדיגיטלי, אלא גם ביסוס אמינותו. היא פשוטה ביותר ליישום וממשיכים לפתחה כל העת. חלק מפיתוחים אלה היא היכולת לנטר ולהגדיר את הציוד המחובר באמצעות טכנולוגיה זו על ידי הוספת חיבור Ethernet. אולם כאשר חיבור זה אינו מיושם בפועל, הלקוחות אינם נהנים מהיכולות החדשות ונותרים עם איי AV חדשים. 

משיחות שערכתי עם יצרנים בתחום וכמובן לקוחות, עולה חשש מפרויקטים בהם מעורב ציוד AV/IT, עם דגש על AV Over IP.  כ 50 או 100 יחידות משדרים ומקלטים (Encoder/Decoder) המחוברים לרשת הארגונית מייצרים תעבורה גדולה ויש צורך להתאים את התשתית לפעילות זו. 

אז מה הלאה ?

נתחיל מהטוב- פתרונות מבית יצרניות ה-AV המובילות עובדים היטב בממשק עם אנשי ה IT. לקוח המעוניין ליישם יכולות מורחבות בהחלט יכול (וכדאי שיבקש) לשלבן במערכות הקיימות, כדוגמת PRTG, Whatsup Gold ועוד, גם כאשר מדובר במימוש מוגבל. היתרונות שווים את המאמץ.

ייקח זמן עד שאנשי IT נוספים יהגרו לתחום ה-AV וההיפך. ככל שתהיה תנועה ערה בין התחומים כך ישתפר השיח בינם והתוצאות תבואנה לידי ביטוי בפרויקטים.

 

מילה ללקוחות: דרשו תכנון מדוקדק ומדוייק, לימדו מה השירותים אותם ניתן לנצל, שבו עם היועץ, המתכנן מטעם האינטגרטור והספק. אלה הם צעדים שיש לעשותם במשותף כאילו הקמתם רשת נתונים או שרת חדש בארגון. יש בזה ערך מוסף והוא בוודאות יבוא לידי ביטוי בסיום הפרויקט.

לאינטגרטורים: מעבר ליכולת התכנון, התכנותים המתקדמים והביצוע המעולה אליהם הרגלתם את הלקוחות, נמצא המעבר ל-IT. מדובר בעצם ב 1+1 שנותן הרבה מעבר ל-3. הלקוח ירוויח מזה, אתם תרוויחו מערכת יחסים ארוכת טווח ויכולות שיפשטו את העבודה פי כמה.

לנו היועצים: עם כל הלחץ לספק תוצרים במהירות, ה-extra mile הזה של חיבור הפתרון המתקדם לתחום ה-IT, הוא זה שיכול להוות קפיצת המדרגה לה חיכה הלקוח ולהביא לשינוי משמעותי. האחריות עלינו כאן אינה פחותה מזו של הלקוח והאינטגרטור.

ליצרניות: את המוצרים והפתרונות כבר יש, נושא ההדרכות הוא הבא בתור. ההתעקשות על הסמכות נוקשות ומיקוד בתחומים שלא הופיעו בקורסים עד לאחרונה, כדוגמת תכנון רשת תקשורת, דרישות אבטחת מידע ונושאים נוספים שנדונו במאמר זה, הם אלה שיביאו את הבשורה שתועיל לכל השחקנים בפרויקט.

רוצים שההצטיידות הבאה תהיה

קבלו את הידע החשוב ישירות למייל