תמונות בכתבה- אורנה ברקת

רבות נאמר על ה'אופן ספייס' שיכול להיות 'מגניב' ולהיתפש כמקום עבודה העוזר בקליטת כח אדם איכותי המייצר שיתופי פעולה בין העובדים, אולם לא פחות דובר על רמת הרעש המייצר הסחות דעת, פוגם בפרטיות העובדים וביצועיהם. כתבה על תחזוקת חללים פתוחים מנצחת  

מחקרים שונים מצאו כי ה'אופן ספייס' עלול להשפיע על ביצועי העובדים. רעשים סביבתיים יכולים להפוך להסחות דעת אשר פוגעות בפריון העובדים. חלק מהעובדים מתרגלים לסביבת העבודה הזו וחלק מתקשים גם אחרי שנים רבות. עובדים במשרדים הפתוחים נמצאו גם בעלי רמות לחץ גבוהות יותר מול רמות נמוכות יותר של ריכוז ומוטיבציה, והסטטיסטיקה מראה שהם נוטלים יותר חופשת מחלה  מקולגות שיושבים בחדרים בעלי ארבע קירות. 

המדענים והפסיכולוגים גרגורי א. לורנס, יצחק פריד, ולינדה ה. סלוביק, שיערו כי כאשר העובדים חסרי פרטיות, הם בסופו של דבר מוציאים יותר אנרגיה ומשאבים מנטאליים בהתמודדות עם הסחות דעת, ומחלקים , ביודעין או לא, את תשומת הלב המנטאלית בין משימות העבודה השוטפות, אשר דורשות ריכוז רב לבין טיפול בהסחות הדעת ותחושות של 'פיקוח'.

עוד הסתבר לחוקרים ש שעובדים שלא הביאו פריטים אישיים לאיזור מושבם במרחב הציבורי בארגון, חוו תשישות רגשית ולחץ גדול יותר לעומת העובדים שכן הביאו, ולמרות גודל המדגם הקטן, ניתן היה לקבוע שהתאמה אישית של המרחב הציבורי לגווניו של כל עובד בסביבתו, עשויה להגדיל את תחושת ה'בעלות' והשליטה על המרחב וכתוצאה מכך לסייע בהעלאת הפריון. 

"עובדים עשויים, במודע או לא, ליהנות מתחושה טובה יותר בעזרת פריטים אישיים עימם הם מקיפים את עצמם. פריטים אלה עשויים לסייע לעובד לשמור על אנרגיה רגשית מול הלחצים שמגיעים ממשימותיו ולמנן נכון יותר את הסחות הדעת והקשיים הטמונים בסביבת עבודה בעלת פרטיות נמוכה", סיכמו החוקרים. 

מצבים מאתגרים יותר מתקיימים בארגונים בהם מספר המקומות קטן ממספר העובדים, דבר אשר מייצר "כיסאות מוסיקליים". מדובר על המצאה אמריקאית אשר נקראית "מוביליטי" והיא נועדה לשמש ארגונים אשר עובדיהם לא עושים את כל ימות השבוע במשרד או שהנהלת הארגון רוצה לעודד עובדים לשהות מחוצה לו. עובד 'מוביליטי' אשר מגיע למתחם המשרדים, מגלגל את שידת המגירות הפרטית שלו לעמדה אשר תשרת אותו באותו יום בלבד.   

באמצעות פעולות פשוטות ביותר אפשר לסייע לעובדים לחוש נוח יותר. להלן מספר טיפים לפרסונליזציה של איזור האופן ספייס הפרטי ויצירת תפישת מקום העבודה כמשמעותי:

מרחב ציבורי

שיתוף העובדים בבחירת התמונות בחלל הפתוח מתוך מבחר מסוים, או תמונות שהעובדים מדפיסים ואף מציירים. על מנת לשמור על סטנדרטים ברורים של מה כן ומה לא, יש צורך בהגדרה לגבי סוג התמונות וה"שפה" הקולקטיבית של החלל הארגוני הפתוח

לוח גיר בשטח הציבורי בו ניתן לצייר ולקשקש. כן, הלוח הירוק עם הגירים שעושים את הצמרמורת ההיא בציפורניים, לא אלה עם הטוש. הלוח יכול להיות ממוקם במסדרון או במטבח וזה משמש את העובדים להעברת מסרים ודינאמיקה חיובית

שימוש באבני לגו לבניית דגם כלשהו. כלי שעשוי לסייע בפיתוח היצירתיות והתקשורת הבינאישית

מרחב אישי

חיבור סרגל שבו יכול העובד לנעוץ תמונות או פתקים למסך הקבוע בעמדה

חלוקת מתקן בו יוכל העובד לשים בסביבתו תמונות ומזכרות אישיות. גם מחווה ארגונית וכמובן פרקטיקה אפקטיבית

כתיבת שם העובד על שולחן העבודה שלו- הגדלת הזיקה והשייכות של העובד למיקום

מתן האפשרות לעובד לבחור את צבע ההפרדה האקוסטית בין עמדה אחת לשניה 

 

כותבת המאמר אורנה ברקת, היא הבעלים של סטודיו אורנה ברקת- עיצוב משרד כמנוע להצלחת העסק וחברה בהנהלת מוזיאון העיצוב בחולון.

מכלול השירותים שהחברה מעניקה ללקוחותיה כוללים: תכנון ועיצוב המשרד, ניהול פרויקטים, תכניות אדריכליות, ליווי מול בעלי הנכס, הדמיות ובחירת ריהוט.

www.imagepoint.co.il

Share.

Leave A Reply

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

מתכננים לשנות אווירה?

קבלו חמישה טיפים מהאדריכלית המובילה שירלי זמיר

הכירו את המקרן החדש מבית

LG