משבר הקורונה הוכיח שעבודה מהבית אשר כוללת ישיבות או שיחות מרוחקות אינה 'נוראית' כפי שחלקנו חשב, לעיתים אפילו אפקטיביות יותר. האם זה אומר שבעתיד חדרי הישיבות המסורתיים כבר לא יהיו רלוונטיים ?

הכתבה בשיתוף ARTHURE HOLM

תמונה - Christ Wanzeele - Whitemilk

עוד לפני משבר הקורונה יותר ויותר חברות אפשרו לעובדיהן לעבוד מהבית באופן חלקי. באופן אירוני, דווקא במדינה כמו שלנו, שבה רגילים לעבוד יותר שעות מאשר במדינות מערביות אחרות, הדרישה הזו מגיעה בין היתר מכיוון שרבים ממשיכים לעבוד מהבית בלאו הכי.

בהנחה שמגבלות מסוימות תישארנה עימנו עוד זמן מה (יש מומחים שמדברים אפילו על כמה שנים), נשאלת השאלה האם חדרי הישיבות הגדולים והמסורתיים ולא פחות חשוב – המצוידים והיקרים, יישארו רלוונטיים, או שכולנו נעבור להשתמש בכלים שונים כמו זום ולנהל שגרת יום עבודה 'היברידית'.

התשובה היא שזה כלל לא בטוח; מעבר לעובדה שיש מספיק אמצעי זהירות שאפשר לנקוט בהם כדי לנהל ישיבות מרובות משתתפים או אינטימיות יותר גם פנים מול פנים, מסתבר שממש לא כולם אוהבים לעבוד מהבית: על פי מחקר שנערך באונ' סטנפורד ב-2017, חצי מהנבדקים הודו בעצמם שהם מרגישים שקל להם יותר לעבוד במשרד.

גם עצמאים רבים שכביכול לא צריכים משרד, מעדיפים לעיתים לשכור אחד על מנת להסיח את דעתם מכל הפיתויים הלא הכרחיים לעבודה שנמצאים בבית כגון טלוויזיה, אוכל ואפילו המיטה… כך הם גם יכולים להתרחב ולשכור עובדים או ליצור חלל משותף עם עסק נוסף במידה שיצטרכו.

הארגון כאורגניזם

בנוסף לרצון של העובדים עצמם, אם נתבונן על ארגונים וחברות כייצור חי, נראה שיש להם שפה עם ניואנסים, פוליטיקה פנים ארגונית ומסרים רבים עוברים בין העובדים בדרגים השונים באופן לא פורמלי כגון בפינת הקפה. קשה להאמין שיהיה ניתן לוותר על כל אלו כל כך מהר מכיוון שבסופו של דובר מדובר ברע הכרחי שעוזר לשמור על יחסי הכוחות והסדר הארגוני.  

גם הטכנולוגיה שתאפשר שיחות וועידה סופר איכותיות מהבית באמצעות "כיווץ" של ציוד ה-AV הארגוני וחיבורי סיבים אופטיים בכל מקום שיאפשרו עבודה רציפה לא יוכלו בסופו של דבר לספק תחליף לכל אלו.

תמונה - depositphotos

אז למה בכלל צריך לעבוד מהבית?

שאלה טובה, למרות שעבודה מהבית אינה מתאימה לכל עובד או לכל ארגון, יש לה גם יתרונות משמעותיים. קודם כל, כפי שכבר ראינו, סגר מלא ומצבי משבר משפיעים בסופו של דבר אפילו על עסקים עתירי ידע, ואין ספק שבמשבר הבא נצטרך להתכונן לכך בצורה טובה הרבה יותר. מלבד זאת, אסור לשכוח את אותם עובדים שכן רוצים ומוכנים לעבוד מהבית. אלו יכולים להיות אנשים שהעבודה בסביבת עבודה קשיחה מאיימת עליהם או כאלו שנדרשים להישאר בבית בשל סיבות אחרות כגון טיפול באדם מבוגר או ילדים בעלי צרכים מיוחדים. דבר נוסף ולא פחות חשוב הם שעות העבודה הרבות ה"מתבזבזות" על הכביש. הפקקים שרק הולכים ומחמירים הופכים גם מדינה קטנה יחסית כמו ישראל לכזו שחייבים לחשוב בה על המרחק ממקום העבודה. עובד שמגיע אחרי נסיעה של קרוב לשעה וחצי ליום עבודה, עלול להיות מותש וחסר אנרגיות, ובדרך חזרה לביתו אחרי נסיעה ארוכה שמגיעה אחרי יום עבודה ארוך, הוא לא תמיד מסוגל להקדיש זמן ואנרגיות לדברים אחרים כמו… משפחה. 

הפתרון שבאמצע : וידאו בבוקר, Whatsapp בצהריים

בארה"ב מספר אסונות טבע כבר יצרו מצבים חמורים במיוחד בעבר ולארגונים מקומיים שם היו כמה תובנות מעניינות בנוגע למצבים בהם עבודה מהבית הינה הכרחית.

בין היתר יושמה שם שיטה בשם Results-only work environments. בייסוד השיטה נמצאת הגישה שבמקום שהבוס שלנו יעריך אותנו על פי מספר השעות שלנו במשרד או כמות הישיבות המאוחרות שהיינו בהן, כל עובד ייבחן לפי תפוקת העבודה שלו והתוצאות. באופן כזה, אין שום סיבה שהעובד יגיע למשרד ויעבוד מ-8 עד 5 (במקרה הטוב). המטרה היא ליצור סביבת עבודה שקטה יותר ולחוצה פחות. להפחתה בלחץ יש גם כמובן יתרונות בריאותיים (ולא מדובר רק על פחות ימי מחלה).

אפילו העובדים המכורים לשיחות בפינת הקפה יגלו ש'השטן' אינו נורא כל כך ושהם אינם זקוקים לכל ההמולה מסביב כדי להרגיש שהם עובדים כמו שצריך. למעשה, שיטת עבודה זו יכולה גם להפחית את העומס מחדרי הישיבות ולמצוא פתרונות קומפקטיים יותר לשיחות הוועידה שיתקיימו מרחוק עם אותם עובדים שנותרו בבית.

גם חברת המחקר גנסלר (Gensler) פרסמה מספר עצות מבכירים בארגונים שכבר עברו תהליכים דומים:

ניתן לפתוח את הבוקר בשיחת ווידאו מרוחקת בו כל עובד מעדכן את השאר במשימות היומיות שלו. לאחר מכן עיקרי השיחה מועברים גם במייל לשם תיעוד ומעקב.

מומלץ להשתמש גם בפתרונות מתקדמים כגון לוחות וירטואליים שיש ברוב הגרסאות העסקיות של תוכנות הקונפרנס ואפילו בגרסה הביתית של זום.

גם בארגונים "מעונבים" אפשר לעודד את העובדים להשתמש בדרכי תקשורת לא פורמליות כגון מסרי Whatsapp (מה  שבלאו הכי מתאים מאוד לגישה הישראלית הפתוחה יותר) אשר הופכת במידת מה לתקשורת בינאישית מעודכנת. חשוב שכל עובד יביע את עצמו ויפרגן לעובדים אחרים.

כאשר עובדים מהבית חשוב להקפיד על הפסקות יזומות ולא להישאר צמודים לכיסא ליותר מדי זמן, או כמו שאנחנו לומדים להכיר לעומק את הבית שלנו באמצעות סיבובים קצרים למתיחת שרירים. 

חזרה מוצלחת לשגרה 

 

Share.

Leave A Reply

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

מתכננים לשנות אווירה?

קבלו חמישה טיפים מהאדריכלית המובילה שירלי זמיר

הכירו את המקרן החדש מבית

LG