הטירוף שהביאה עימה השנה האחרונה גרם לגל צונאמי בכל הקשור למגמות בתחום השידור ופתאום, עושה רושם שכולם הפכו ליצרני תוכן מקצועיים! ותכלס מה הפלא כשכולנו סגורים בבית ?! אז בתקופה בה ה-DUDE מהמכולת והשכנה מהקומה התחתונה יכולים להיות כוכבי הרשת הבאים, התיישבנו לשיחה עם יניב לוי, מנכ"ל משותף ב-IVS TEC,  כדי לנסות ולהבין טוב יותר אילו פתרונות קיימים כיום עבור יצרני התוכן, מהאדם הפשוט, דרך גופים ממשלתיים ועד לשידור החדשות באולפן הטלוויזיה המסורתי.  

יניב לוי (מימין) ותובל גדליה, IVS (צילום AVM)

נתחיל עם השאלה מה למעשה השתנה מאז ועד היום?

לוי: "זו שאלה מצוינת שדורשת תשובה מורכבת: עולם השידור המסורתי והותיק, מכיל מערכות "מחולקות" הכוללות מערך ניתוב, מערך הקלטה, גרפיקה (CG – כתוביות, פתיחים וסגירים) ועוד. הנטייה שהיתה מקובלת עד לפני מספר שנים הייתה אספקה ותחזוקה נפרדת לכל "מודול" – סוויצ'ר, ניתוב, מיקסר, מערכות הקלטה, ניגון וגרפיקה. כל אלה הרכיבו את הפאזל הנחוץ לאולפן מקצועי. לפני כעשור, עם זריחת ערוצי הסושיאל וכניסת מקצועות חדשים כמו יוטיוברים, עולם השידור השתנה מקצה לקצה כשלשוק נכנסו מיליוני 'אולפנים' פוטנציאליים. זה הביא את היצרניות לתכנן פתרונות גרילה קטנים ואינטגרטיביים אשר מסוגלים לאחד את אותם מודולים תחת תפישת All In One."

מה המערכות הללו עשו בפועל?

"מהפיכה ! למעשה הן ביטלו את המורכבות והצורך בניידת שידור ובצוותים מרובי בעלי תפקידים. ניתוב הוידאו, ההקלטה, הגרפיקה, הניגון והשידור- הכל מגיע בקופסה אחת שהפכה להיות אולפן נייד המנוהל על ידי מפעיל אחד. אנחנו חיים במציאות שבה אדם יכול להיכנס עם מזוודה שכזו לחדר עם 2-3 מצלמות, כרטיס וידאו וזהו- הוא ערוך ומוכן לשדר. אותה מערכת יודעת לספק את כל הצרכים ואפילו להזרים את המידע ישירות החוצה. לפני עשור וחצי או שניים זה היה בגדר מדע בדיוני." 

מי הלקוחות של אותן מערכות?

"עד לעידן הנוכחי, הקמת אולפן מקצועי היתה כרוכה בהשקעה של כמה מיליוני שקלים. ושלא יובן לא נכון, לאולפן מקצועי יש את היכולות, היתרונות והדיוקים שלו ברמות הגבוהות ביותר והוא עדיין כרוך בהוצאה גבוהה, העניין הוא שהעולם התעורר למציאות בה נוצר ביקוש עצום לפתרונות All In One, שגם הן אגב היו יקרות מאוד בשלב הראשוני. כיום, בזכות ההתפתחות הטכנולוגית המואצת ויכולות העיבוד הדיגיטליות, מחיר של מערכת All In One ברמה מעולה עומד על כעשרת אלפים שקלים." 

ניתן לקוראים שלנו ללמוד מעט על האבולוציה ?

"בטח. מי שהיו חלוצי מערכות ה- All In One הן חברת New Tech וחברת BROADCAST PIX  האמריקאית, שאנו הנציגים הרשמיים שלה בישראל. חשוב עבורנו לשווק פתרון שנחשב מוביל בשוק בכל סגמנט – גרפיקה, ניתוב, VTR, הקלטה והפצה באינטרנט. שתי היצרניות הללו הובילו את המהפכה, ומה שמעניין הוא שבתחילת הדרך קהל המטרה היה ערוצים גדולים שהיו זקוקים לפתרון משלים/מכפיל במחיר זול יותר מאולפן מלא. לאחר מספר שנות שליטה בהן שתי החברות הללו סיפקו את המענה המשלים וה"מוזל" לאולפנים, הגיעה תחרות אגרסיבית מיצרניות שכיוונו לקהל הפרטי, מהלך שהוביל להוזלת המערכות באופן משמעותי ולערך עצום ללקוחות."

ומה קרה אז ?

"כאן אנחנו נכנסים לממד מעניין נוסף- חברות ענק מבצעות רכישות של חברות מוצר ומטמיעות אותו בפתרון משותף וכולל. דוגמא לאירוע כזה היא הרכישה של Live Stream לפני כשנה על ידי ענקית הוידאו Vimeo שהפכה אותה לחלק מובנה מהפלטפורמה שלה. כיום, לקוח יכול לרכוש 'ענן' מ Vimeo ולקבל את היכולת לנתב שידור ישירות ממנו כחלק מהשירות. בנוסף, חברה כמו vMix, שגם אותה אנחנו מייצגים בישראל, יצרה תוכנת ניתוב ושילוב וידאו שמספק את הפתרון המלא והמתקדם ביותר להפקת וידאו חי, עם אינסוף אפשרויות כמו ניתוב בזמן אמת, הקלטת השידור והמקורות, הזרמה בו HD/ SD /4K, שימוש במקורות רבים ומגוונים. הסל הזה מאפשר ל IVS להתאים את הפתרון המדויק ביותר לכל לקוח שמגיע אלינו." 

איך באמת עובד השוק הזה היום ?

"חשוב להבין שאפיון הצרכים היה ונשאר שלב קריטי בהצטיידות, גם אם מדובר בפתרון All In One. אחרי הכל, לקוח שיוצא מכאן עם מערכת חייב להבין כבר בתהליך עד כמה משמעותי הדיאלוג הפתוח ממנו אנחנו למדים מה הכי נכון לצרכיו בהיבטים שונים כמו מספר מצלמות, אופי הפעילות, גמישות רצויה, צמיחה צפויה ועוד. עם המידע הזה אנחנו מרכיבים לו את המזוודה שלו (!) אשר כוללת פתרון בעל מספר כניסות INPUT שנדרשות לו בין אם בפורמט Base Band ובין אם ב-IP וכמובן יכולות נוספות אשר יאפשרו להשיג פעילות יעילה וחווייתית." 

למי עוד כדאי לדעת על פתרונות ה-All In One?

"כפי שכבר ברור מהשיחה, עולם השידור השתנה בצורה דרמטית. אם בעבר המערכות יועדו רק לרשתות שידור, ערוצי טלוויזיה ואולפנים, הרי שכיום תפישת פיתוח הפתרונות היא Cost Effective, מה שמאפשר הצטיידות למנעד רחב של צרכים ותקציבים לכל מי שמעוניין לקחת את יכולות השידור לשלב הבא. זו יכולה להיות רשות עירונית המחויבת על פי חוק לשדר בשקיפות מלאה את הנעשה בישיבותיה ומעוניינת לנתב את התוכן בלייב, להקליט ולהפיץ אותו בנכסים הדיגיטליים שלה, או מרכזי הדרכה בגופים מוסדיים, כמו למשל בנק הפועלים שהתקין מערכת כזו במרכז ההדרכה שלו על מנת שיוכל להפיץ תכנים רלוונטיים לעובדיו. קהל חשוב מאוד לפתרונות אלו הם יצרני התוכן הפרטי- אותם כישרונות שמשדרים מהאולפן הקטן שהקימו בבית. עבורם ההיצע הרחב בשוק ה All In One עשוי לתת מענה מדויק לצרכים ויתרון משמעותי בשגרת העבודה." 

Share.

Leave A Reply

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

מתכננים לשנות אווירה?

קבלו חמישה טיפים מהאדריכלית המובילה שירלי זמיר

הכירו את המקרן החדש מבית

LG