תחום החינוך צועד קדימה, דינאמי ביותר ובעל סביבות שלכאורה נראות דומות, אולם עבור ותיקי הענף הן נבדלות היטב זו מזו. שוחחנו עם אביב ברוסילובסקי, מנכ"ל חברת טכום אלקטרוניקה, יצרנית פודיומים מקומית אשר משווקת את פתרונותיה בכל העולם, על מנת להבין מה עבר על שוק ה-AV בתחום החינוך ב-2018 ומהם הכיוונים של עולם החינוך בהיבט ה-AV

תמונות - טכום

אביב ברוסילובסקי, מנכ"ל טכום

קווים לדמותן של כיתות הלימוד המודרניות

ברוסילובסקי: אנו חווים כיום את עידן הכיתות ההפוכות – Flipped, כאשר המורה הפך להיות יותר מנחה ויש לו מספר סביבות לימוד בהן הוא מדריך. הלימוד הפך להיות פחות פרונטאלי והמורה עובר בין הקבוצות השונות, מנחה ומסייע לתלמידים להתקדם בעצמם, כל אחד לפי הקצב שלו ועל פי תחומי העניין שהוא מגלה.

אמצעי העזר השונים הם מסכי מגע, טאבלטים, מערכות לשיתוף תכנים בצורה אלחוטית וכמובן הפודיומים האינטראקטיביים ומגוון האפשרויות הגלומות בהם. הפודיומים הם המוצרים המתקדמים והמבוקשים ביותר היום בכיתות הלימוד ובארגונים רבים ומגוונים כמו בתחום הרפואה, מרכזי שליטה בקרה והדרכה, אשר הוכיחו את עצמם ברמת היישום בשנים האחרונות.

כיום, ניתן לראות כמעט בכל רחבי הקמפוס ציוד AV. החל מאתרי מידע שהפכו את "פניו של המוסד", וכלה בפיתוח וקידום המוסד באופן יום-יומי באמצעות תכנים שונים ותקציבים שהופנו לפרסום.

שנת 2018 הייתה שנת חידושים בתחום החינוך ונראה כי שוק ה-AV עושה מאמצים אדירים על מנת להתאים עצמו לדרישות השונות –אילו חידושים מ-2018 סיפקו פתרונות מועילים ברמת היישום ?

נראה כי החידושים מהשנה החולפת, כגון סביבת עבודה מודרנית אשר כוללת מערכות הדמיה, מדפסות תלת מימד לכל תלמיד וכיתה מאובזרת, כבר הוכיחו את עצמם. בנוסף, נראה כי הטמעת הטכנולוגיה הביומטרית וההולוגרמה, בה עושים שימוש מגוון במוסדות החינוך השונים, כגון נוכחות בכיתות הצליחה גם כן. 

המגמה החדשה-ישנה בתחום BYOD -bring your own device– כך שהמרצים והמשתמשים השונים יכולים באמצעות המכשירים שלהם להעביר את ההרצאה או המסר, מצגת או סרט, דבר אשר גם מוכיח את האפקטיביות שלו. המורים והמרצים יחד עם הלומדים, נוהגים להשתמש בטכנולוגיה חדישה ומתקדמת על מנת ליצור חיבור רציף וחווייתי עם הקהל.

באופן כללי, אני יכול לומר כי החידושים שמספקים פתרונות מועילים וטובים ברמת היישום הינם החידושים שמגיעים מהצרכים של ה"לקוחות" – הווה אומר השחקנים שהם הלומדים והמורים עצמם. ברגע שיש שיתוף פעולה והלימה בין דרישות וצרכיהם של הלקוחות לבין מתן מענה / הפתרון מצד היועץ והאינטגרטור, כך הצלחת הפרויקט והחידושים יהיו לשביעות רצונם של כל הצדדים. לכן, לפני שאנו מציעים ללקוחותינו הצעות ופתרונות, חשוב לנו לשמוע ולהבין בדיוק מה הלקוחות עצמם צריכים ורוצים. משלב התכנון והייעוץ עד התקנת הפתרונות, מתן השירות והתמיכה.

שרגא ברוסילובסקי, מייסד חברת טכום, עם נציגות החברה על הטקפודיום דסק

מהם האתגרים הגדולים מ2018 שימשכו לתוך ל-2019 ?

המהפכה שהביא איתו החיבור לאינטרנט בכיתות הלימוד, הפכה את מערכי השיעור מקצה לקצה וכל התכנים הנלמדים היום מותאמים לטכנולוגיה החדשה. מרצים רבים עדיין משתמשים בלוח רגיל להעברת שיעורים מבלי להשתמש בטכנולוגיה כלל, אולם זה עובד במקצועות מסוימים בזמן שבאחרים השינוי מתבקש. 

לא כל הטכנולוגיה העדכנית נגישה ופשוטה להפעלה וזהו האתגר הגדול ביותר מבחינתנו. טכום מתמחה במתן פתרונות איכותיים ומתקדמים תוך הנגשה למספר גדול של משתמשים והורדת החשש הטבעי מהאמצעים הטכנולוגיים.

כיום, בהנהלת המוסדות להשכלה הגבוהה, קיימת הבנה כי ללא רמה גבוהה של טכנולוגיה בכיתות, לקוחותיהם (ציבור הסטודנטים) יאבדו ריכוז ויגלו חוסר עניין. בעולם מעודכן שבו לטכנולוגיה חשיבות מכרעת והשפעה רבה, מקבלי ההחלטות בקמפוסים מבינים שמבלי לאמץ את הטכנולוגיה העדכנית ביותר, מעמדם של מוסדות אלה עלול אף לעמוד בסכנה. זו סיבה טובה לכך שאנו עדים לעלייה בשימוש ב-AV בתוך הקמפוס.

כמובן שהאתגר הגדול ביותר היה ונשאר הצלחת הפרויקט עצמו ופתירת הבעיות הישנות לצד קידום הלקוחות אל עבר העתיד באופן שוטף. מדד מרכזי להצלחת הפרויקט הינו הטמעת חידושים טכנולוגיים המאפשרים את אספקת צרכיהם של הלומדים.

מנקודת מבט של ספק ותיק נראה כי רוב השוק, בעיקר בישראל, נוהג להתמקד במחיר וזוהי טעות קריטית. אני מציע בצניעות לכל קמפוס שמעוניין בחוויה למידה אמיתית ללקוחותיו, באמצעות כלים טכנולוגיים קלים לתפעול, אמינים וכמובן בעלי יכולות רבות, לאפיין היטב את צרכיו, לבחון היטב את הפתרונות הקיימים בשוק ועד כמה הם מתאימים לDNA ה'קמפוסי' ורק אז לקבל החלטה. 

 

פרט מעט על אתגרי התכנון

אם מסתכלים על בריאתו של כל פרויקט AV, כולם מתחילים, פחות או יותר באותו האופן; אצל קבוצה של אנשים בארגון מתעורר צורך ואז הם מתפנים לחפש אחר מומחה אשר יסייע להם בייעוץ והגדרת הפתרון. השלב הבא הוא תהליך של הערכת המצב הקיים וכו'. הבעיות מתחילות כאשר השיחה מגיעה לנושא התקציב ואז הדברים נעשים מעניינים מאוד. 

הבעיה ממשיכה כאשר במקרים רבים המשתמשים העתידיים של ציוד ה-AV נשארים מחוץ לתמונה. האחראים על התשתיות וקבוצת התכנון לא עובדים לרוב עם משתמשי הקצה, לכן אין להם מידע טכני ולעיתים אף האחראים על הבנייה עצמה, אינם מודעים או מבינים מספיק מהי משמעות מרכיבי ה-AV וזה עוד בלי לדבר על ההחלטה המשמעותית ביותר – מערכת הבקרה החדשה ותפקודה.

בשל כך נוצר מצב לפיו ההחלטות מבוססות לעיתים קרובות מדי על בסיס קריטריון פשוט; מהי הדרך הזולה ביותר לעשות זאת. כאשר הפרויקט יוצא למכרז, ההצעה הזוכה היא לרוב הנמוכה ביותר. כך, בפרויקט שבסופו של דבר הושקע לא מעט כסף, נשארים משתמשי הקצה עם ציוד שאינו עובד כראוי, מאתגר להפעלה ואני רואה בזה פספוס גדול. 

אילו פתרונות לתחום החינוכי היית מצפה למצוא ב-ISE הקרוב ?

בשנה החולפת ביצענו מספר פרויקטים מורכבים מאד של שילוב מערכות צילום והקלטת הרצאות, תחום המתפתח בצורה משמעותית בארץ. חלק מהמוצרים עדיין בשלבי פיתוח והיינו רוצים לראות מוצרים שיכולים להשתלב אצלנו בפרויקטים הללו. 

בנוסף, הדרישה להפוך את חדרי הישיבות הסטנדרטיים לאולמות רב תכליתיים של הרצאות וסיעורי מוחות, ממשיכה בכל כוחה תוך שימוש בטכנולוגיה העדכנית ביותר אשר קיימת. השילוב בין קול, תאורה, מצגות מחשב ולעיתים אף תצוגת אובייקטים תלת -ממדיים, הינו רק חלק מהדרישות שחברת טכום מתמודדת עימם בהצלחה כבר למעלה מ-20 שנים ברציפות.

האם ישנן הכרזות מבית TECOM שנוכל לשמוע בסמוך לתערוכה ? שיתופי פעולה וכדומה ?

השנה השקנו שולחן השיתוף (Collaboration)  "טקפודיום דסק", שנועד לחדרי הדרכה קטנים, כיתות מתקדמות וחדרי ישיבות בסביבת עבודה בסגנון HUDDLE המאפשר עבודה דינמית ומשתנה על פי הצרכים הנדרשים.

השולחן החכם מאפשר כיוונון והתאמת גובה משטח השולחן לנוחות המשתמשים ומאפשר עבודה במצב ישיבה או עמידה. השולחן כולל קופסת חיבורים, המאפשרת חיבור מחשבים ניידים בצורה קווית וכן מערכת שיתוף תמונה אלחוטית המאפשרת שיתוף מכשירים ניידים, טאבלטים וטלפונים סלולריים ללא כבל. השולחן כולל גם ממתג אוטומטי ומסך תצוגה. פתרון מעוצב ואסתטי המותאם לדרישות וצרכי הלקוח.

בנוסף, אנו ממשיכים להרחיב את הפעילות הבינלאומית של החברה אשר כוללת התקנות ושיתופי פעולה עם לקוחות חדשים וותיקים בצפון אמריקה, אירופה, אסיה ואפריקה. כמו כן, אנו ממשיכים לשתף פעולה עם שותפים ותיקים שלנו בארץ, אינטגרטורים, יועצים ויצרני AV משלימים.

דוגמא ללקוח חדש במקום אסטרטגי ניתן לראות בהתקנה יוצאת דופן בארגון גדול דווקא במדינה במזרח אירופה, אשר היתה לשביעות רצונו של הלקוח הסופי.  באחד מהמוסדות בישראל, סיפקנו פתרון כולל וחדשני – באמצעות שילוט דיגיטלי הכולל תצוגות חיצוניות וכיתות מולטימדיה מודרניות הכוללות עמדות חכמות – טקפודיום, אשר כוללות את כל ציוד ה- AV המשולב בקלות ונשלט בפשטות באמצעות לוח בקרה אחד – פאנל לחצנים ברור ומובן למשתמש. הממשק הקל והפשוט מסייע למוסד להפחית את עבודת אנשי התמיכה הטכנית ואת כמות ההכשרה הנדרשת למערכות AV מתוחכמות כמו אלה.

חברת טכום הינה חברה שמשנה ומפתחת את מוצריה באופן דינמי כך שהמוצרים והפתרונות יתאימו ללקוחותיה בהתאם לדרישות הטכנולוגיות החדישות בעולם ההולך ומתפתח. בנוסף, החידושים בתחום ה-AV אינם כוללים רק טכנולוגיה חדישה שעובדת ויציבה לאורך זמן, אלא הדגש בחברת טכום הינו גם על הצד האסתטי והעיצוב החדשני והמתקדם. כך לאורך השנים, העמדות החכמות של חברת טכום זכו בפרסים שונים על אסתטיקה ועיצוב בתערוכות שונות ברחבי העולם. נמשיך לעבוד ולפתח מוצרים ופתרונות נוספים הנמצאים בשלבי פיתוח מתקדמים וצפויים להיות מושקים במהלך 2019.

מה אתה צופה שנראה בשנה הקרובה בתחום החינוכי- קולבוריישן, אפליקציות לימודיות ? לאן השוק הזה הולך ולמה ?

כאמור, הדרישה למערכות אינטראקטיביות המשלבות את הסטודנטים והלומדים במהלך השיעור, גוברת. סביבת ה- Collaboration מתפתחת ואיתה גם המוצרים הטכנולוגיים המתאימים. המרצה עדיין משתמש באמצעים הקיימים, בפודיום אבל גם עובר בין קבוצות העבודה ומשמש כמנחה. 

באופן טבעי, בעולם הAV המתפתח והמשתנה באופן שוטף, הפתרונות חייבים לפתור את הבעיות של אתמול ומחר כאחד. מחד, הדבר דורש גמישות מהצד המוצרים ומאידך, תמונה ברורה של מה שדרוש באתר הלקוח. על מנת להציגPPT  אתה יכול להשתמש במקרן או במסך 75", למשל. הדבר החכם לעשות, לדעתי, הינו לחפש פתרון שמציע ללקוח יותר מהרגיל, ושאינו מעכב את התוכניות הנוכחיות שלו, אפילו אם לא קיימת דרישה שכזו. אין לדעת מה טומן בחובו העתיד.

כפי שאני רואה זאת, מקצוע ההוראה לא ייכחד, על אף ההתפתחויות הטכנולוגיות בתחום החינוך. גם בשנים הבאות, המורה יישאר בכיתות, אלא שתפקידו ישתנה. לא עוד מורה שמעביר ידע לתלמיד, אלא סביבת עבודה דינאמית ושיתופית בה כל אחד מהמשתתפים משתף תוכן וידע עם הגורמים האחרים.

 

מכיתה לחדר הישיבות, מהן נקודות ההשקה ?

חדרי הישיבות השתנו באופן ניכר בשנים האחרונות. במובן הקלאסי, נחשבו חדרי הישיבות לחדר מפואר ואופנתי המשמש לרוב את ההנהלה הבכירה. כיום, המצב השתנה באופן דרמטי, וחדרים אלה משמשים למגוון מטרות מצד הארגון, לרבות הדרכה, שיתוף וסיעורי מוחות. הטכנולוגיות המובילות כיום הם מקרן, פתרונות הקרנה אינטראקטיביים, מסך חשמלי, מערכת הגברה, מחשב, קופסאות פופ-אפ, גופי תאורה שונים, בקרי שליטה ולחות מתקדמים, ממתגים, פתרונות אלחוטיים לחיבור אפליקציות היישר מאייפדים, אייפונים ושאר טלפונים חכמים למיניהם ועוד. נהוג היום להתקין לוח בקרה השולט על כל ציוד המולטימדיה בחדר וכמובן עמדה חכמה אשר שולטת בכל הציוד האור-קולי וניתנת לתפעול בנוחות ובפשטות על-ידי המשתמש, ללא כל ידע או הדרכה מראש. שליטה זו נעשית באמצעות פאנל שליטה או לחצנים שאינם מסובכים לתפעול, אלא גורמים למשתמש להתרכז בהעברת המסר במקום בתפעול הציוד עם תקלות שונות.

נושא שדרוג חדר הישיבות עולה באופן תדיר לאחרונה מצד לקוחותינו. קיימים מגוון רחב של צרכים, במיוחד כאשר הישיבות המתנהלות בו, אורכות שעות רבות וכוללות ציוד מולטימדיה נרחב. על מנת לאפשר למשתתפים בישיבות אלו נוחות אופטימאלית, הן על ידי הקשבה והן על ידי הבנה ולקיחת חלק פעיל, האיכות והנוחות של חדר זה מהווים תנאים הכרחיים על מנת להגיע לניהול נכון של ישיבות אלו. חדרי ישיבות מחייבים התקנת תשתית מקצועית ויעילה ומאפשרים שילוב שלל היכולות. טכום מתכננת, מנהלת ומבצעת פרויקטים של חדרי ישיבות החל משלב התשתיות, שילוב מערך התקני השליטה והתצוגה ועד להתקנת מערכות מולטימדיה מתקדמות.

 

 
Share.

Leave A Reply

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

מתכננים לשנות אווירה?

קבלו חמישה טיפים מהאדריכלית המובילה שירלי זמיר

הכירו את המקרן החדש מבית

LG