ראיון מיוחד עם האנליסט והיועץ סער ליטמן (Wainhouse Research)

סער ליטמן ויינהאוז ריסרצ' (Wainhouse research)סער ליטמן (39) הוא מהישראלים הבולטים בתעשיית הPro AV הבינ"ל, את דרכו המקצועית החל כמהנדס מערכות בבינת ומאז שנת 2014 הוא משמש כאנליסט ויועץ בכיר במכון המחקר היוקרתי (WR) Wainhouse Research בפלורידה, ארה"ב.

WR מעסיק אנליסטים ויועצים בתחום התקשורת (תקשורת וידאו, אודיו, UC, סטרימינג ועוד) אשר מנתחים את חלקי השוק השונים, מגלים טרנדים ומספקים אינפורמציה על גודל השוק ועל הכיוונים אליו הוא הולך. את הנתונים הללו מספק המכון ליצרנים, אינטגרטורים ולקוחות קצה אשר נדרשים להבנה עמוקה של השוק בכדי לבצע תכנון מדוייק יותר של קו המוצרים או השירותים אותם הם מספקים ללקוחותיהם.

מה היו התחנות החשובות בחייך המקצועיים וכיצד התחלת את דרכך בעולם ה AV?

גדלתי בשניר, קיבוץ קטן בצפון הארץ, מאז שאני זוכר את עצמי התעניינתי במחשבים ובמערכות הגברה: העבודה האמיתית הראשונה שלי הייתה בגיל 15 במעבדה של בית הספר לקולנוע במכללת תל חי שם תיקנתי מכשירי וידאו מקצועיים, טיפלתי במערכת העריכה ובעיקר למדתי על וידאו ואודיו מקצועיים (מחברים, כבלים, פרוטוקולים, וכו'). אחרי הצבא התגלגלתי לעבוד במחלקת תקשורת וידאו בבינת תקשורת ומשם העתיד היה כבר די ברור עבורי.

בינת הייתה מחנה האימונים שלי לנושאי תקשורת וידאו, התחלתי את דרכי שם כטכנאי והתקנתי מערכות VC אצל הלקוחות, עם הזמן התקדמנו להתקנות AV מורכבות יותר ומכיוון שלא היה לנו מי שיתכנת את מערכות הבקרה, לימדתי את עצמי תכנות Crestron ולאחר מכן תכנות של מערכות DSP. לאחר שהצטרפו טכנאים נוספים, העברתי להם את הידע שרכשתי והתרכזתי בתכנון פרוייקטים מורכבים יותר ועבודה מול לקוחות גדולים, לרוב מול צה"ל.

לאחר תקופת עבודתי בבינת, היה לי הכבוד להכיר את דני פיכמן, איש יקר ואחד היועצים הטובים והוותיקים בארץ, איתו למדתי את ההבדל בין תכנון מערכת כקבלן לבין תכנון מערכת כיועץ. במשך שנה דני ואני עבדנו כשני גופים נפרדים בפרוייקטים משותפים, כל אחד תרם מהידע ומהניסיון שלו על מנת לייצר פרוייקטים מורכבים ואיכותיים יותר. לאחר כשנה הגענו למסקנה שעדיף לנו לעבוד בצורה רשמית ביחד והקמנו את  חברת AVD שם המשכנו לספק שירותי תכנון וייעוץ לעשרות גופים בארץ ובעיקר לתחום המוזיאונים ומרכזי המבקרים. פרוייקטים כגון: פארק קרסו למדע בבאר שבע, מזרקת ומרכז המבקרים טדי בירושלים, מרכז ההדרכה של חברת מגדל ברמת גן ועוד רבים אחרים. באחד הפרויקטים בהם טיפלתי ב-AVD השתתף גם איירה וינשטיין מחברת Wainhouse Research אשר לאחר תקופת עבודה משותפת הציע לי לעבור לעבוד לצידם בארה"ב.

מהו תחום העיסוק והפעילות שלך ב– Wainhouse Research?

Wainhouse Research היא חברה של אנליסטים ויועצים בתחום התקשורת אשר מנתחת חלקים שונים בשוק, מגלה טרנדים ומפיקה נתונים על גודל השוק והכיוון אליו הוא הולך. קח כדוגמא את תחום חדרי הישיבות הקטנים (Huddle Rooms): WR גילו את הטרנד של לקוחות הקצה לעבור מכמות קטנה של חדרי ישיבות גדולים לכמות גדולה של חדרי ישיבות קטנים, זהו טרנד שנוצר בחלקו בשל שינויים בדרכי העבודה של הדור הצעיר ומהמעבר לחללי ישיבות פתוחים כבר לפני 3 שנים.

כיום WR יכולים להעריך את כמות החדרים האלה בעולם, את הטכנולוגיות המותקנות בהם כיום, הטכנולוגיות שתותקנה בהם בעתיד, הסכום שלקוח מצפה לשלם עבור חדר כזה ועוד. בדומה לשוק חדרי ה-Huddle, אנחנו עוקבים אחר מספר גדול של שווקים דומים: מערכות תקשורת וידאו לחדרים, שירותי וידאו בענן, שירותי וידאו מנוהלים, מערכות Teaming/Brainstorming, ציוד הצגה אלחוטי (Wireless Presentations Systems) ועוד.

כאמור, את הנתונים שאנחנו אוספים, מספקת WR ליצרנים, אינטגרטורים ולקוחות קצה הזקוקים למידע בכדי לתכנן את פעילותם. כחלק מפעילות זו, WR מנהלת מעבדת ניסויים בה אנו בודקים מוצרים ושירותים של יצרנים שונים, המעבדה בודקת כ-2 מוצרים שונים בכל שבוע כאשר התוצר של רוב הבדיקות הוא מסמך המפורסם באתר של WR וזמין לכלל הציבור או למנויים.

בנוסף לכך, מבצעת WR בדיקות פנימיות למוצרים שעדיין לא שוחררו לשוק, כאשר בסיום הבדיקה מספקת החברה ליצרן מסמך המפרט את תוצאות הבדיקה וכן את חוות דעתנו לגבי סיכויי ההצלחה של המוצר בשוק. חשוב לציין שהבדיקות אשר מבוצעות במעבדה מתמקדות בדרך כלל בחווית המשתמש, ה-Workflow והתאמה לצרכי הלקוח, ופחות בבדיקות טכניות עמוקות, כל זאת במטרה לייצר מסמך מעניין לקהל רחב של קוראים, ולא רק למהנדסים.

יצרני הציוד או ספקי השירות מתייחסים למסמכים שאנו מגבשים ברצינות רבה ולרוב מתקנים את המוצר לאור הערותינו במהירות רבה (במידת האפשר), יש גם מקרים לא מעטים בהם חברות דחו במספר חודשים שחרור של מוצר לשוק בעקבות דו"ח של WR.

בנוסף, WR מספקת ייעוץ לחברות גדולות (חברות הפורצ'ן 1000) בכל הנוגע למערך תקשורת הוידאו שלהן, פרויקט טיפוסי יכלול יומיים שלושה אצל הלקוח בכדי ללמוד על המערכות המותקנות אצלו, התכניות שלו לעתיד, ניתוח הבעיות העיקריות וכו' כאשר בסופו של התהליך אנחנו מספקים המלצות הכוללות את התיקונים הנדרשים, לאן כדאי להתקדם בעתיד, מה לשנות, היכן כדאי להשקיע ועוד.

כיצד חווית את המעבר לארה"ב?

היה לי את המזל לעבור לכאן כאשר איירה והמשפחה שלו דואגים לי, בשבוע הראשון שלי כאן ועד ששכרנו דירה ישנתי אצלם בבית, והם דאגו וללוות אותי ואת משפחתי בכל התהליך הראשוני של ההתאקלמות במקום חדש.  התמזל מזלי לעבוד במקום עבודה מאוד “קליל” ולא רשמי, אנחנו מגיעים לרוב למשרד עם מכנסיים קצרים וכפכפים כל השנה (אין ממש חורף בפלורידה). כמובן שכל הקלילות נעלמת ברגע שנוסעים לפגוש לקוח, אז החליפה יוצאת מהארון והכול הופך להיות רשמי ומכובד (בכל זאת אנליסט).

כיצד השפיע עליך המעבר מעולם השטח וההתקנות לעולם האנליזה ומחקרי השוק?

מצד אחד כאנליסט, אני משקיע כ50% מזמני בלמידה של מוצרים, שירותים ורעיונות חדשים, יש לי קשר קרוב הרבה יותר למקבלי ההחלטות אצל היצרנים, בדרך כלל אנחנו מדברים עם אחד הסמנכ”לים ובמקרים רבים אנו יושבים ישירות עם מנכ”ל החברה ומציגים לו את דעתנו.  מצד שני, כאנליסט, במיוחד בתחום של תקשורת וידאו, אין הרבה יצירתיות, אתה מתנהג במקרים רבים כמבקר קולנוע, רואה מה אחרים עשו ומספק את חוות דעתך. החוויה של פיתוח רעיונות לכדי פרוייקט מוצלח חסרה לי מאוד.

מהם לדעתך השינויים המרכזיים שחווה שוק הAV הארגוני בשנה האחרונה?

שוק ה AV עובר המון שינויים בשנים האחרונות, המעבר מהעולם האנלוגי לדיגיטלי כמעט והושלם ובשנה האחרונה אנחנו רואים את המאחז האנלוגי האחרון (אודיו) מומר לדיגיטאלי מקצה לקצה כולל מיקרופונים ורמקולים.  בנוסף, ובמיוחד בעולם חדרי הישיבות, אנחנו רואים פישוט של פתרונות: חדרים שפעם כללו ארון שלם של ציוד וכל יכולת אפשרית, מותקנים כיום בארונית קטנה מתחת לשולחן או מאחורי המסך וכוללים רק את היכולות הבסיסיות הנדרשות לקיום הישיבה. אנחנו גם שמים לב לעליה חדה במספר החברות שבוחרות להתקין מערכות מוכנות המגיעות ישירות מהיצרן (Media Centers) ואינן דורשות התקנה מורכבת או תכנות כלל.

מהן התמורות העיקריות שנראה לדעתך בתעשיית הAV המקצועית בשנה הקרובה? לאן כל זה הולך ?

כחלק מהמעבר לחדרי ישיבות קטנים, אנחנו נראה מעבר לחדרים מבוססי תוכנה בלבד. במקרים רבים צג, מחשב קטן (NUC) מצלמה ומיקרופון יהיו הרכיבים היחידים בחדר כאשר החדר יתחבר לשירות כזה או אחר ויוכל לבצע את כל הפעולות הבסיסיות ללא שום חומרה ייעודית. כמו כן רכיבים שהיו פעם מבוססי חומרה בלבד עוברים לתכנה המותקנת על שרת מרכזי (כדוגמת DSP’s).  בנוסף אנחנו נראה כניסה של מערכות סיעור מוחות ועבודת צוות (Teaming / Brainstorming / Ideation) נכנסות יותר ויותר לארגונים. מערכות אלא יאפשרו לארגונים לנהל פגישות באופן יעיל הרבה יותר מאשר בחדרי ישיבות רגילים, כיום מערכות אלה נמכרות במחירים גבוהים מדי לרוב הארגונים אולם בשנה – שנתיים הקרובות תהיה ככל הנראה ירידה חדה במחירים וחידוד של יכולות המערכות.

לרשימת הפרסומים האחרונים של סער באתר WR

Share.

פורטל הידע AVmaster הוקם בשנת 2015 בשת"פ עם אנשים ומחשבים במטרה לקדם את תעשיית ה-AV המקצועי בארץ, האתר הוא זירת התוכן המובילה לעולם ה-Pro AV הארגוני מסחרי בישראל, בין לקוחותינו יצרנים, אינטגרטורים, יועצים ולקוחות קצה בתחומי ה-AV ובתחומים משיקים.

Leave A Reply

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

מתכננים לשנות אווירה?

קבלו חמישה טיפים מהאדריכלית המובילה שירלי זמיר

הכירו את המקרן החדש מבית

LG