מעצבים הם חידה. אנשים עם יכולת לחוות 'שהות' בחללים שעדיין לא קיימים, לייצר רגשות באמצעות חומר, לחלום ולצייר מציאות עתידית. אבל האם הגבינה זזה להם? 

דניאלה וקארן ראובני - תמונה מערכת AVM

בשביל להצליח בתחום העיצוב והאדריכלות את.ה חייב "שיהיה לך את זה". רק שכדאי שיהיו בסביבתך 'מתרגמים' שיסייעו להוציא את החזון והדמיון המפותח שלך לפרקטיקה, למציאות. 

טכנולוגיה ומולטימדיה הולכים שם קצת לאיבוד וחבל. השאלה היא האם המשימה הזו, של שידוך טכנולוגיה לעיצוב ולא רק כחלק מהחלל אלא אפילו כחווית השהות בו, תברא בקרוב שילוב של איש טכנולוגיה בכל משרד אדריכלות? 

פגשנו את קארן ראובני, מי שעומדת בראש 'ראובני-אדריכלי פנים', מותג מוכר שנוסד ב 1977 על ידי הוריה, מאיר ז"ל ודניאלה ראובני, שמביאה אנרגיות מיוחדות ליום העבודה עד היום (ועד 120), לשיחה מעט שונה. דיברנו פחות על הניסיון (הרב והמרשים) של המשרד והתמקדנו יותר בניסיון להבין את הפער הקיים בין תחום התכנון והעיצוב לבין מניפת הטכנולוגיות הרחבה. אחרי הכל, עושה רושם שבעולם המשתנה, הטכנולוגיה תהפוך להיות בסיס העיצוב. 

 
צלם - איתמר תדמור

מאיזה חומר עשוי מעצב ב 2022? 

ראובני מעידה על עצמה שהיא אינה מומחית גדולה בטכנולוגיה. לעומת זאת היא מנסה להצניע את העובדה שהשוק מכיר בה כ"מלכת החומרים". זו שכל חומר חדש מגיע אליה ראשונה. משעשע קצת שב'חומרים' ניתן למצוא כל סוג של עץ או אבן אבל מסכים, מקרנים, רמקולים, מצלמות וכל היתר, לא. וזה עוד לפני שמדברים על אינטראקטיביות וחוויה. ניכר שיש פער בתפישה וראובני מודעת אליו לחלוטין. 

טכנולוגיה בשירות הבאז
 
ראובני: "יצירתיות נותנת לי דלק ומצליחה לרגש אותי כל פעם כשאני מקבלת חלל לעיצוב, חדש או ישן. אבל זה לא רק עיצוב החלל, זה הרבה יותר. זו החוויה שתיווצר בו, זה השינוי שמתחולל בתמהיל החנויות ואלו אפילו ההתנגדויות של בעליהן שהופכות לסיפוק והכרת תודה בהמשך הדרך. 
 
מייסד החברה, מאיר ראובני ז"ל - תמונה מערכת AVM
מגיעה כל יום לעבודה עד 120. דניאלה קארן - תמונה מערכת AVM

"היכולת לשלב פתרונות טכנולוגיים בתוך מתחמים ציבוריים כמו למשל הקניון בבני ברק עליו אנחנו עובדים כעת, שיהיה הקניון הראשון אליו עולים מתחנת רכבת תחתית, מאפשרת לשדרג משמעותית את אופי וחווית השהות בהם".

אתגר הידע (או הקונספט)

"השאלות הנשאלות במהלך שלב האבחון המקדים חייבות להיות מדויקות ולתמוך בבניית קונספט מנצח. קונספט הוא הדבר המהותי ביותר בכל פרויקט מכיוון שהוא מאפשר לייצר 'מכנים משותפים' שילוו את חוויית השהות באזורים השונים במתחם. תכנון או שיפוץ של תחנה מרכזית זה אירוע אחד ותכנון של קניון הוא דבר אחר, אולם הניסיון וההתמחות שצברנו בשני הסוגים, מאפשרים לנו לתכנן פתרון המשלב בין השניים. 

 
צלם - ניצן הפנר
צלם - ניצן הפנר
צלם - ניצן הפנר

"עבור הקניון בבני ברק, יצרנו קונספט משולב אשר מביא איתו חשיבה על ממדים משיקים- רכבת, תנועה, אזור עסקים ואזור מגורים. פרויקט כזה מביא איתו המון חדשנות וברור שפתרונות צבעוניים כמו שילוט דיגיטלי לצד מוסיקת רקע ישולבו בו בדומיננטיות".

אתגר היחסים (או התרבות, בעיקר הכלכלית)

"פרויקט מסתיים בהצלחה לא מעט בזכות הלקוח, ולדעתי האישית יהיה קשה מאוד להשיג את ה'אקסטרה WOW' בלי שהלקוח שותף לתהליך. כמעצב, אתה למעשה סוג של אמן שצריך "למכור" את היצירה שלך באופן כזה שהלקוח יאמין לך, יסמוך עליך וייתן לך יד חופשית. העניין הוא שזה לא תמיד קורה משתי סיבות עיקריות. הראשונה היא תפישת העולם והסגנון האישי; לקוח שמרן למשל, עלול לראות את העתיד באופן מסוים מה שיאתגר את תהליך העבודה עם מעצב 'פלורליסטי' שעלול להשקיע מאמץ בשכנוע איך לדעתו ייראה העתיד.

 
צלם - ניצן הפנר
צלם - ניצן הפנר

"הקונפליקטים יכולים לבוא לידי ביטוי במגוון חלקים בפרויקט. זה עלול להתחיל כבר משלב המיתוג וזה בהחלט יכול להשפיע גם על שילוב טכנולוגיות, מה שמביא אותנו לסיבה השניה שהיא הרצון לחסוך וללכת על הזול, לעיתים במנותק מגודל ועוצמת הפרויקט. התפישות הללו מעכבות את הגדלת הטמעת תמהיל הטכנולוגיות המשולבות בפרויקטים". 

אתגר הידע 

"עיצבנו משרד מכירות שכלל מסך של 12 מטר, עליו הוצג וידאו ארט מדהים. אחד מהעובדים הכיר חבר שעובד בחברה אשר מספקת פתרונות תצוגה וכך רכשנו את המסך. בזמנו עוד ידענו הרבה פחות ואני זוכרת שכשראיתי את העיצוב בדמיון ואת הפונקציונאליות של המסך הענק בתוכו, ביקשתי רק שני דברים- שלא יהיו מפרידים (בזלים) ונקודות (פיקסלים). 

"מדובר במשרד מכירות של גינדי שהם אלופי השיווק, והמסך הזה שדרג את החוויה באופן דרמטי. מכל הארץ הגיעו לראות את אותו משרד מכירות ואני לא רוצה לדמיין את התוצאה אם היינו מתפשרים". 

 
צלם - ניצן הפנר
צלם - ניצן הפנר

אתגר היצרניות 

האם הגיע הזמן שיצרניות תהיינה קשובות לחופש הדמיון של המעצבים? כנראה שכן, ויש מי שכבר עושות את זה. חברת K-array האיטלקית למשל, משווקת פתרונות אודיו שנראים לא פחות טוב מאיך שהם נשמעים. והם נשמעים מעולה. ואיזה כייף שאפשר לתת דוגמא גם מישראל הקטנה – חברת Wall-Smart מעצבת ומייצרת פתרונות לשילוב מוצרים דיגיטליים בתוך סוגי הקירות השונים עם זיקה מובהקת לסגנונות עיצוב ממוקדים. התפישה המזמינה הזו מייצרת את הפתיחות הנדרשת עם אדריכלים ומעצבים ואף משיגה יתרון משמעותי עבורם כאשר הם הופכים בקיאים בשילוב טכנולוגיה. מערכת יחסים מעניינת שרק תתפתח. 

אתגרי העתיד 

דמיינו משרד אדריכלים שבו איש טכנולוגיות ומולטימדיה לוקח חלק כבר משלב הקונספט ו'מתקשר' את הידע שלו לצוות המשימה. דמיינו עידן שבו האדריכלים הגדולים ביותר הם אלה שיבינו בעיקר בפתרונות טכנולוגיים מהסוג הזה ומשם הם יצמחו. האמת שזה כבר קיים ושוב, אפשר להתגאות שזה כאן בישראל. חברת Creative labs מתמחה באדריכלות דיגיטלית והיא מייצרת הצלחות רבות גם בחו"ל. עכשיו דמיינו ששני סוגי הידע והניסיון האלה עובדים יחד על אותו פרויקט… 

גב אל גב, אמא ובת. זה אפילו מרגש - תמונה מערכת AVM

ראובני אדריכלי-פנים מתמחה בעיצוב פרויקטים ציבוריים גדולים בארץ ובחו"ל, כמו גם בעיצוב בתים פרטיים ובתי עסק. הקילומטראג' של המותג הוותיק כולל תכנון של למעלה מ 70 (!) קניונים, בתי מלון רבים, משרדים ונדל"ן, אבל ראובני מתגאה יותר מכל במתודולוגיה שפיתחה עם השנים, כזו שיודעת לנהל את הממשקים הרבים על טיימליין מדויק וביעילות רבה. 

 
Share.

Leave A Reply

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

מתכננים לשנות אווירה?

קבלו חמישה טיפים מהאדריכלית המובילה שירלי זמיר

הכירו את המקרן החדש מבית

LG