גידי רחמים יועץ בתחום הערים החכמות
גידי רחמים, יועץ טכנולוגי בכיר

מאת: גידי רחמים

תפיסת "הערים החכמות" כוללת שינוי פרדיגמה – תפיסה חדשנית של ריכוז משאבי העיר לטובת התושבים. הרציונל בתפיסת "העיר החכמה" הוא ניהול כלל המשאבים העומדים לרשות התושבים באמצעות מערכות שליטה ובקרה.

הביטחון האישי
בתחום הביטחון האישי, הדגש הינו על מערכות עקיבה והקלטה במשאבים העירוניים: בתי הספר, גני הילדים, מועדוני הנוער, המתנס"ים, אולמות הספורט, אולמות אירועים וכנסים ועוד. המערכות הללו משדרות באמצעות מצלמות חכמות לחמ"ל העירוני ומקבלות מאנשי האבטחה בשטח מידע שוטף אודות אירועים הדורשים התערבות מיידית לצורך שמירה על הסדר והביטחון בעיר.

מערכת החינוך העירונית
שלב מרכזי וחשוב ב-"עיר החכמה" כולל טיפול מערכתי בתשתיות תקשורת במערכת החינוך העירונית: הכנסת תשתיות מהירות מבוססות סיבים אופטיים לטובת הנגשת המידע החל מגילאי 3 – 4 ועד לבתי הספר התיכוניים ומוסדות ההשכלה הגבוהה. רישות העיר בתשתיות תקשורת מהירות ושרידות עבור שירותי אינטרנט, טלפוניה, מערך מצלמות ואמצעים נוספים, מאפשרים לראש העיר ולמנהלי האגפים השונים לנהל את העיר באמצעות מערכות שליטה ובקרה מתקדמות בשגרה ובחירום.

מערכת החשמל והמים
העיר החכמה כוללת מערכות מתקדמות לשליטה ובקרה עירונית על  מערכת החשמל והמים המסופקים לעשרות ומאות אלפי בתי אב הפזורים בטריטוריה של עשרות קמ"ר. במצב רגיעה וחירום כאחד, במקרים של הצפות, קריסת מבנים וכדומה, יספק החמ"ל העירוני מענה מיידי למצבי הקיצון הדורשים התערבות מהירה של הגורמים השונים: משטרה, מד"א, מכבי אש וצוותים עירוניים האמונים על הסיוע בעת אירועים חריגים.

הפחתת זיהום אוויר וקרינה
תפיסת העיר החכמה דוגלת בהתקנת מערכות להקטנת זיהום האויר במגדלי משרדים ומרכזים תעשייתיים והפיכתם של מגדלי מגורים, משרדים ואיזורי מסחר לבניינים ירוקים, כל אלו לצד קירוי הבניינים באמצעים טבעיים המסייעים להקטנת רמות הקרינה וחוסכים בצריכת החשמל. מאות ואלפי חיבורים אלחוטיים ( במסגרת "האינטרנט של הדברים" ) אשר מותקנים ברחבי הערים מאפשרים הנגשה וזרימה של המידע מכל נקודה בעיר לרווחת התושבים.

הקשר עם התושב
נדבך נוסף לטובת האזרחים הינו מערך "הקשר עם התושב" – מידע נגיש 24 שעות ביממה באמצעות רשת האינטרנט לאלפי תושבים, אשר יכולים לעשות בו שימוש חכם מול מערכות העירייה השונות, בין היתר באמצעות הודעות על אירועים הדורשים סיוע מיידי.  האזרח לא נדרש לשלם עבור השירותים המתקדמים היות וזו חובתו של ראש העיר לספק לתושביו מערכות חכמות ונגישות החל בביטחון האישי וכלה במערך תשלומים מהיר אשר חוסך לאזרח זמן וכסף ומייעל את ההתנהלות היום יומית.
בישראל של 2015 עיקר הפעילות של "ערים חכמות" הינו הקמת מרכזי שליטה ובקרה עירוניים מתקדמים הכוללים מערכות מצלמות, מערכות אודיו – וידאו ומערכות לקישור עם גורמי הצלה וביטחון.

סביבה עירונית נעימה ובטוחה לתושבים
הפיכת עיר ל"חכמה" מביא להקטנת זיהום האויר מאלפי כלי רכב, הקטנת עומסים, חסכון בחשמל, וכל אלו לצד יישומים נוספים של תפיסה זו המביאים ליצירת סביבה עירונית בטוחה ונעימה יותר למגורים ולניהול חיי היומיום וחיי המשפחה בכלל. העיר החכמה מושכת אליה צעירים וצעירות בעלי השכלה אקדמית אשר מעוניינים להקים את ביתם בעיר המספקת להם שירותים מתקדמים.

התושבים החדשים אשר ישלמו ממיטב כספם עבור דירה חדשה ושירותים עירוניים מתקדמים, יאפשרו צמיחה מהירה אשר תהווה גורם מרכזי בפיתוח העיר. חברות ועסקים חדשים יהיו מוכנים ומעוניינים להשתקע בעיר חכמה, זאת בתנאי שהעיר תספק להם נגישות טובה למרכזי העסקים ושירותים מתקדמים נוספים.

כיצד בא לידי ביטוי תפקידו של היועץ הטכנולוגי במיזם "עיר חכמה" ?

היועץ הטכנולוגי לרשות העירונית מספק מידע אודות יכולות ושירותים מתקדמים אשר ניתן לספק לעיר בתוכנית לטווח קצר (שנתיים עד שלוש) או לתוכנית בראייה לטווח ארוך של 10 שנים ויותר.

חשוב לציין כי ראשי ערים נבחרים לקדנציות של 5 שנים ולאחר מכן מתחלפים או ממשיכים קדנציה נוספת כאשר רוב התוכניות בתחום העיר החכמה ממתינות לתקציב. משום כך יש לשקול אילו שירותים ניתן להחיל בעיר בשלבים. היועץ חייב לשבת בוועדות העירוניות להתפתחות העיר ולהביא מניסיונו לצורך הכללת הפתרונות הנכונים על מנת שהתוכניות תצאנה לפועל על פי חזונו של ראש העיר.

הסיכון המרכזי הוא בעיקר בהבטחות של ראשי ערים חדשים אשר לא מתרגמים את התוכניות למעשים וגורמים לתושבים לעזוב לערים חדשות ומתקדמות יותר.
הכותב משמש כיועץ טכנולוגי בכיר בתחום מערכות אינטרנט ותקשורת מתקדמות ופעיל במיזמים חברתיים בנושא IOT

Share.

פורטל הידע AVmaster הוקם בשנת 2015 בשת"פ עם אנשים ומחשבים במטרה לקדם את תעשיית ה-AV המקצועי בארץ, האתר הוא זירת התוכן המובילה לעולם ה-Pro AV הארגוני מסחרי בישראל, בין לקוחותינו יצרנים, אינטגרטורים, יועצים ולקוחות קצה בתחומי ה-AV ובתחומים משיקים.

Leave A Reply

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

מתכננים לשנות אווירה?

קבלו חמישה טיפים מהאדריכלית המובילה שירלי זמיר

הכירו את המקרן החדש מבית

LG