משטרת ישראל פיילוט מצלמות גוףתחת דגל " העלאת אמון הציבור במשטרה" החלה משטרת ישראל בפיילוט שימוש במצלמות גוף לאחר תהליך בן למעלה משנה במהלכו גיבשה המשטרה את התשתיות המתאימות לקליטת הטכנולוגיה החדשה על כלל משמעויותיה המשפטיות, התרבותיות, הטכנולוגיות ועוד.

"אנו רואים בהצטיידות במצלמות גוף כלי משמעותי לשיפור איכות השירות לציבור. הוא יסייע בחשיפת עובדות באופן אובייקטיבי, בביסוס ראיות, יהווה גורם מרסן, יגדיל את כושר ההרתעה וייצור שקיפות גבוהה של עבודת המשטרה ואופן התנהלות השוטר מול האזרח, תוך שמירת זכויות הפרט. הפרויקט הוא נדבך נוסף בשירות לאזרח, המשתלב בתוכנית אמו"ן של המפכ"ל לעידוד מניעה מצבית (מניעת עבירות עוד בטרם ביצוען)."

הפיילוט יחל בשלב ראשון בקרב שוטרי הסיור והתנועה במספר תחנות נבחרות בתחומי מרחב איילון, תחנת זבולון, תחנת פ"ת, תחנת באר שבע ויחידת התנועה במרחב הדרומי והוא צפוי להתרחב למספר של 150 מצלמות עד לסיומו. לאחר סיומו של הפיילוט בשנת 2017 צפוייה המשטרה לקלוט אלפי מצלמות גוף שיחזקו את עבודת המשטרה מול האזרחים על בסיס התשתית המוכנה.

התהליך המקצועי החל במשטרת ישראל ביולי 2015 עם מינוי צוות מקצועי שיעבוד על תפיסת הפעלת המצלמה והכשרת הכוח, המסגרת המשפטית והראייתית, אחסון המידע, ואופי השימוש בכלי התוכנה והחומרה הייעודיים כאשר בחודש ספטמבר הגיעה משלחת מטעם משטרת ישראל לתחנות משטרה נבחרות באנגליה ובארה"ב בכדי להפיק תועלת מנסיונן בשימוש במצלמות גוף כבר החל משנת 2005.

באוקטובר 2015 בחנה משטרת ישראל מוצרים מ-23 חברות שונות ובינואר 2016 קיבל הפרוייקט עדיפות עליונה עם קבלת החלטות תקציביות ואחרות בנושא על ידי השר לביטחון פנים גלעד ארגון והמפכ"ל רוני אלשיך. עד לחודש יולי הסתיים במשטרת ישראל תהליך הכנת נהלי ההפעלה, התשתיות, בחינת המצלמות וההכשרה לשוטרים במכללה הלאומית לשוטרים בבית שמש.

על פי קטעי וידאו ותמונות שפרסמה המשטרה, מדובר במצלמות גוף מדגם Axon תוצרת חברת  טייזר אינטרנשיונל (Taser International) האמריקאית אשר מתמחה בייצור ופיתוח ציוד לגופים משטרתיים ואחרים. על פי נתוני החברה, מעל 150 אלף מצלמות מתוצרתה נמכרו לגופי ביטחון ברחבי העולם נכון לחודש ספטמבר 2015 עם 3,500 גופי משטרה המצויידים במצלמות Axon בארה"ב לבדה.

מצלמת גוף AXON BODY 2הדגם האחרון של מצלמות הגוף Axon Body 2 מתוצרת טייזר כוללים צילום וידאו Retina HD  בפורמט MPEG4 , זמן שימוש ללא טעינה של 12 שעות רצופות, ממשק אפליקטיבי, Wifi מובנה, אחסון בנפח 64GB  (עד 70 שעות צילום), GPS, חיבור לענן, אופציה להוספת הערות בזמן אמת על גבי הסרטון, עמידה בתנאי מזג אוויר קיצוני ובתנאי שטח קשים, עמדת עגינה המאפשרת הורדת המידע בזמן הטעינה, הצפנה ועוד.

למערכת גם יכולות טכנולוגיות פוטנציאליות רבות, אשר טרם נודע אם יוטמעו במערכות הישראליות, וביניהן: הפעלה אוטומטית בהעלאת דופק, הפעלה עם השמעת סירנה, יכולות זיהוי פנים, שימוש לאיסוף מודיעין, הפקת לוגים וכן חיווי לקראת סיום סוללה לצורך מניעת מצבים של כיבוי המצלמה מצד השוטרים שלא בצדק.

בפרטים שמסרה משטרת ישראל ואשר הגיעו לידי AVMaster  נודע  כי שמירת המידע תתבצע תחילה עם פריקת האינפורמציה בעמדות ייעודיות  (שרת מקומי) בתחנה לזמן קצר ובהמשך העברת המידע לחוות שרתים ארצית של המשטרה. לא תהיה יכולת נגישות לקבצים במצלמה שלא באמצעות המערכת המשטרתית וכל קטע יחובר לאירוע וייחתם דיגיטלית. חומרים שלא יחוברו לאירוע יימחקו לאחר שנה ואילו חומרים אחרים יישמרו לפרקי זמן ארוכים יותר.

ממשק וידאו מצלמות גוף משטרת ישראל

מפכ"ל המשטרה, רנ"צ רוני אלשיך: "פרוייקט 'השוטר המצלם' הוא חלק מתפישת המניעה המצבית. במקרה זה, מדובר במניעה מצבית הדדית: שוטר מרוסן ואזרח מרוסן. עד כה כולם צילמו את השוטר והוא היחיד שלא צילם. כל סרט וידאו שעלה לרשת, הציג כל סרט אפשרי, חוץ מאת מה שהשוטר ראה כאשר הפעיל את סמכות השיטור. כדי לבחון את התנהגות השוטר, זה הסרט היחיד הרלוונטי. כחלק מתוכנית האמו"ן, לראשונה אנחנו פונים ישירות לציבור בשיטת ההיוועצות לגבי נוהל משטרתי, זאת בשל הקשר ההדוק שלו לממשק עם האזרח ואמון הציבור. המשטרה אימצה כלי טכנולוגי של חברת סטארט-אפ ישראלית (לחצו כאן), המאפשר לכל אזרח יכולת לחוות את דעתו בטקסט חופשי. למערכת יש יכולת להתיך את ההתייחסות לתובנות ממוקדות. זה לא סקר, זו היוועצות".

השר לבטחון פנים, גלעד ארדן: "פרוייקט מצלמות הגוף הינו פורץ דרך ברמה העולמית, כיוון שאין שום משטרה לאומית שציידה את כל שוטרי השטח שלה במצלמות המתעדות את פעילותם. אני בטוח שהפרוייקט יגביר את אמון הציבור במשטרה. הוא גם ימתן את התנהגות השוטרים וגם ישפיע על יחס האזרחים לשוטרים ברחוב. כך קרה בכל עיר בה הופעל הפרוייקט. במדינה כה רב תרבותית כמו שלנו, יש לאמון הציבור במשטרה חשיבות אדירה והשפעה על הלכידות והחוסן החברתי".

רקע אודות השימוש במצלמות גוף בעולם

השימוש המשטרתי במצלמות החל בחלק ממדינות ארצות הברית עוד בשנות השמונים באמצעות הצבת מצלמות על ניידות תנועה כאשר בשנות התשעים חלה חובת תיעוד מצולם של עצירת רכב בארה"ב ואשר התרחבה לקנדה, בריטניה ואוסטרליה. בשנת 2005 הוצבו מצלמות במשטרת פליימות' בבריטניה, והן הביאו להגדלת האכיפה ולירידה במספר התלונות כנגד השוטרים. מ-2010, הצטיידו במצלמות גם במשטרת סינסנטי, דלאס, יוסטון, טקסס, ריאלטו, ונטורה ואחרות. בימים אלה בוחנת את הנושא גם משטרת NYPD שבניו יורק.

מסקנות מהכנסת מצלמת הגוף לשימוש במשטרת פליימות' באנגליה הניבו כי הצילום סייע מבחינות רבות: שחזור זירת האירוע  וההתרחשויות בה, שוטרים זכו ליחס מכבד יותר מהאזרחים, נאשמים שהוצגה להם ראייה מצולמת של העבירה נטו להודות בשלב מוקדם יותר בנוסף לירידה של 22.4 אחוז בזמן הטיפול בניירת, ירידה של 14.3% בתלונות נגד שוטרים ועלייה משמעותית במספר ההרשעות בבית המשפט.

Share.

פורטל הידע AVmaster הוקם בשנת 2015 בשת"פ עם אנשים ומחשבים במטרה לקדם את תעשיית ה-AV המקצועי בארץ, האתר הוא זירת התוכן המובילה לעולם ה-Pro AV הארגוני מסחרי בישראל, בין לקוחותינו יצרנים, אינטגרטורים, יועצים ולקוחות קצה בתחומי ה-AV ובתחומים משיקים.

Leave A Reply

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

מתכננים לשנות אווירה?

קבלו חמישה טיפים מהאדריכלית המובילה שירלי זמיר

הכירו את המקרן החדש מבית

LG