אחד הכלים המשמעותיים שרכשנו "בזכות" מגפת הקורונה הוא הלמידה מרחוק, שהצליחה להנגיש עבור אלה שאינם יכולים לצאת מהבית ידע וחוויות מסוגים שונים.

קרדיט klimkin, pixabay

"כשכיתות שלמות של תלמידים ישבו בבית, ורבים עברו ללמידה והעשרה דרך הזום, צוות החטיבה לחינוך ולקהילה של קק"ל עמל על פיתוח והתאמה של מגוון תכנים חינוכיים ללמידה מרחוק, דרך המסך ובאמצעות הזום," מספרת מירב כורה חזן, מנהלת המחלקה הפדגוגית בחטיבה לחינוך ולקהילה של קק"ל. "אין כמו חוויית למידה בטבע, אבל לא כל ילד וילדה יכולים לארוז את התיק עם הסנדוויץ' מהבית ולהצטרף לטיול בטבע. לכן מציאת דרכים להנגיש את הידע ואת החיבור לטבע, לסביבה ולמורשת גם לילדים שנאלצים להישאר בבית הוא מהלך חשוב ומשמעותי."

קק"ל הזמינה את הקהילה הרחבה, ובייחוד את הקהילה החינוכית – אנשי חינוך ומדריכים, ילדים ובני נוער – ללמוד על מגוון נושאים הקשורים למורשת, טבע, אהבת הארץ ואיכות הסביבה, כשהעיקרון המנחה הוא שיתוף ׳כל העם׳ בפעולות. "אנחנו מאמינים שלכל ילד וילדה בישראל ישנה הזכות ללמוד על הטבע שסביבם ועל הארץ והמורשת," אומרת חזן. "בהתאם, יש לנו היצע רחב של פעילויות שאנשי חינוך ומדריכים בכל רחבי הארץ יכולים לקיים לא רק בכיתה או בשטח, אלא גם בזום."

כך למשל, אפשר לשחק בחידון תחרותי "מהפך בפח" העוסק בערכי שמירה על הסביבה גם דרך הזום – ובכלל, במהלך הזום אפשר גם להפעיל את הקבוצה או הכיתה, ואפילו את המשתתף היחיד, במגוון רחב של חידונים שמציעה קק"ל בנושאי עצים ויער. קהלי החינוך מוזמנים לחגוג עם התלמידים באמצעות מצגות חווייתיות, שמפעיל מחנך או מדריך, המותאמות במיוחד להפעלה בזום. למשל, מצגות כאלה – בהתאמה לשלוש קבוצות גיל – הוכנו ליום העצמאות (זום ישראלי) ולט"ו בשבט (זום בשבט).

 
קרדיט skorchanov, pixabay

קרן קימת לישראל מקיימת גם סמינרים והשתלמויות בזום לאנשי חינוך ומדריכים. השנה הנחתה קק"ל סמינר בן יומיים – על אקלים ועצים – סדרת הרצאות בזום בהנחייתו של ד"ר דורון מרקל, המדען הראשי של קק"ל, שהרצה יחד עם מומחים נוספים בקק"ל על נושאי אקלים ועצים. "הנגשת התכנים שלנו נוגעת לא רק לילדים ונוער, אלא גם למבוגרים שמדריכים אותם. הנגשת חומרים דרך הזום מאפשרת לנו להזמין קהלים רחבים מכל רחבי הארץ ומהעולם וגם להקליט את התכנים לשימוש בהמשך, דבר שחוסך במשאבים ומאפשר ליותר אנשים ללמוד על מגוון הנושאים שאנו מדברים עליהם לאורך השנה," אומרת חזן.

 

איך להעביר פעילויות חינוכיות בזום

בזום מספרים שהם נרגשים לראות יוזמות מסוג זה דרך הפלטפורמה ומציעים מספר טיפים שניתן להשתמש בהם כדי להנגיש פגישות בזום לצוותי חינוך ובכלל. 

מומלץ להתחבר לפגישה לפני שהיא מתחילה ולוודא כי גודל המסך והפונט בחומר שמוקרן באמצעות Screen Sharing מאפשרים מעקב, שישנה הגברה טובה במחשב וסביבה שקטה ונטולת גירויים כדי לאפשר לתלמידים להתרכז בעיקר. 

מומלץ להקליט את המפגש כדי לאפשר צפייה חוזרת. 

בשיעור הראשון, מומלץ לקחת זמן להסביר לתלמידים כיצד עובדת הפלטפורמה כדי לוודא שכולם יכולים להשתתף. 

רקע בהיר אך לא לבן, שאינו מרצד או צבעוני, עדיף במיוחד. 

רצוי שהמשתתפים והמנחה ידאגו לתאורה המאירה את הפנים בצורה ברורה ואחידה, ישתיקו את המיקרופון בזמן שהם לא מדברים – ואולי אפילו יצטיידו באוזניות.

זום מציעים גם להשתיק רעשי רקע על ידי הגברת Background noise suppression בהגדרות, כמו גם לנעוץ את הדובר ב-Speaker View. 

ניתן לנצל פונקציות כמו White Board לאינטראקציה עם התלמידים לאורך השיעור ו-Breakout Rooms לפעילויות בקבוצות קטנות. 

ניתן גם לשלוח בצ'אט לינק המראה את התכנים שיועברו במהלך המפגש כדי לאפשר לכל משתתף לעקוב, ולהשתמש בפונקציית ה-Reactions כדי לאפשר לתלמידים להגיב בלי להפריע למהלך השיעור. 


קרדיט תמונה ראשית – mexx_s, pixabay

Share.

Leave A Reply

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

מתכננים לשנות אווירה?

קבלו חמישה טיפים מהאדריכלית המובילה שירלי זמיר

הכירו את המקרן החדש מבית

LG