מאמר אורח מאת אביעד כהן, יועץ בתחום Conferencing & Collaboration

אביעד כהןהמילה הראשונה שצצה במוחי בראש כששמעתי את המונח "שיחות ווידאו" הייתה סקייפ… מה לעשות, סקייפ הפך להיות מלה גנרית  לשיחות וידאו. אני מתאר לעצמי את הקושי שהיה ליצרני המערכות הסטנדרטיות / Legacy בעבר כשבאו לשכנע לקוחות לרכוש מערכת באלפי דולרים כאשר במחשב מותקנת אפליקציה ללא עלות שכבר עושה את הפונקציה הזו שנקראת שיחות ווידאו.

התשובה הניתנת (כיום פחות) היא כי זהו ווידאו ביתי לעומת ווידאו עסקי (Business Video). בתחום הנתפש כנישה בעיני לא מעט אנשים (אין כאן בהפחתת חשיבותו) ההבדל בין המושגים עבור לקוחות נשמע זניח. האמת היא שכיום אנחנו יודעים כי ההבדל ביניהן עצום, וזאת לא רק ברמה של חיבורי מערכת לחדר ישיבות לעומת חיבור מצלמה למחשב.

אבל…למה לקחתי את סקייפ לדוגמא ? כפי שציינתי מעלה – סקייפ הוא כלי ראשוני בתחומו אשר היווה מנוע צמיחה לתעשייה מבחינת שימושים ופתרונות, למרות כי יש לו כמובן גם מגבלות מובנות.

הצורך המובן בשוק בפתרון ווידאו הולך וגדל, לרוב הצורך הזה מיוחס לחיסכון בטיסות, אולם ישנם מקרים לא מעטים בהם הסיבות מגוונות יותר: סניפים בחלקים שונים של המדינה או אפילו בין משרדים באותו מתחם. לפעמים השימוש בווידאו נועד לייצר חשיפה גבוהה יותר לקהל הלקוחות של אותו ארגון ועוד. בכל מקרה – הצורך קיים, אולם נותרה בעיית המימוש.

אם ניקח ארגון גדול (למעלה מ-300 עובדים) וננסה להטמיע בו ווידאו סטנדרטי (H.323, SIP), נשתמש לרוב בתפיסה המסורתית: שרתי איתות ומדיה, שירותי גשרי ועידות. צריכים גישה למשתמשים מבחוץ? שרת נוסף, הגדרות בחומת האש, שרתי DNS ומה לא. צריכים חיבור לטלפוניה ? נשתמש ב-PSTN. (הרכיבים המוזכרים הנם לשם דוגמא  בלבד).

מה עושים ארגונים קטנים יותר? מדובר בהשקעות לא קטנות ובהיקפים משמעותיים. נתקלתי לא אחת בארגונים המעוניינים להקים שירותי ווידאו אולם העלויות הראשוניות, בנוסף לעלויות התקשורת (קווים סימטריים) גם לאחר הנחות – היו גבוהים מדי ולרוב הביאו להקפאת הפרויקט.

בשל כך קמו חברות אשר סיפקו מענה לאותם ארגונים מסוג Small Medium Business, לרוב אותם שירותים היו מבוססי שרת יחיד או שניים לכל היותר. הם סיפקו חיבורי ווידאו לכלל הארגון או לרובו בעלויות נמוכות יחסית, הכוללים יכולת חיבור למשתמשים ארעיים/חיצוניים, ועיקר הבשורה הייתה התמודדות עם רוחבי סרט משתנים וא-סימטריים. אותם הפתרונות, בדומה לסקייפ (הבטחתי שנחזור אליו) היו מבוססי פרוטוקול בלבדי (proprietary) אשר אפשרו חיבור עבור אותן מערכות ותו לא או חיבור לסביבות מבוססות סטנדרטים בהינתן רכיב gateway נוסף ובעלויות נוספות.

עד כאן הכל נראה טוב, לא ?
כאשר הקמנו מערכת ללא סטנדרטים למעשה יצרנו איי תקשורת (communication islands)  נהדרים ונותני שירות נפלאים לבעליהם, אולם לא מאוד ידידותיים לשכנים. גם החיבור עצמו הוגבל לפרוטוקולים סטנדרטיים בסיסיים (שימוש באלגוריתמים שונים כרוך בעלות) ולרוב נוסף אליו רישוי. מה קרה כשרצינו לחבר את עולם הווידאו לעולם הטלפוניה ? נכון, gateway נוסף וסיבוכים נוספים.

הדוגמה הנפוצה ביותר כיום בה נתקלתי היא שילוב Lync מבית מייקרוסופט מול מערכות Polycom/Cisco/LifeSize/Avaya הגורמים לכך כי אין עבודה רציפה או ממשק אחיד למשתמש. השילוב בין עולמות אלו הופך בעייתי בעיקר בתחום ה Unified Communications – מי יבצע את החיבור ל-PSTN? איך מתחברים לBridge? מה חווית המשתמש המתקבלת?

לרוב נקבל משתמשים הזקוקים לעוד ועוד הדרכות. פגשתי לפני זמן מה חבר העובד בחברה גדולה אשר הטמיעה את ה Lync של Microsoft ו Jabber של Cisco. שתיהן אפליקציות עם שימוש כמעט זהה. הבעיה החוזרת בארגון היא אי בהירות בהתחברות לוועידות מרובות משתתפים… היות ושתי אפליקציות אלו משמשות לאותן פונקציות – המשתמשים "הולכים לאיבוד" ומתקשים להתחבר לוועידות. הזמן האבוד מתארך לו. תכפילו 10 דקות בממוצע למשתמש ותכפילו בארבעה-חמישה משתמשים לכל וועידה…

אז איך פותרים את הבעיה?
הפתרון מתחיל בתכנון מוקדם, למידה יסודית של הפתרונות המוצעים, בין אם הם Skype for Business או Cisco UC או Polycom או Lifesize. לכל מוצר יש היתרונות והחסרונות שלו. יש לא מעט מושגים שיווקיים אשר יכולים להטעות. חוו את המוצרים בעצמכם – הדגמות ממוקדות המציגות את מה שאתם רוצים לראות: חיבור Lync מול מערכת ווידאו קונפרנס סטנדרטית כאשר הרזולוציות נבחנות, העברת מצגות, כמות פריימים בשנייה ועוד קריטריונים נבחרים (התממשקות לPBX הארגוני), החלטה והבנה כיצד זרימת המדיה תתבצע. זהו רק חלק מהבדיקות שניתן לעשות, כאשר דברים יכולים להשתנות מאתר לאתר. יש חשיבות גדולה לסטנדרטים מכיוון שהם לרוב מאפשרים לנו להבין למה לצפות וכיצד יש לתחזק את המערכת על החולשות והחוזקות שלה.

אסכם במילות הרגעה – יש עבודה לא מעטה מצד היצרניות המובילות לכיוון פרוטוקולים שונים עם דגש על ה Lync / Skype for Business – כך שאין חובה לרכוש אך ורק מיצרן אחד ובהחלט ניתן לבצע שילובים בין היצרניות השונות, שוב – כדאי להשקיע זמן בהתנסות, תכנון מקדים ומקיף. אם יש משהו אחד שמנחה אותי בתחום הזה הוא המוטו Seeing is believing – תחוו כמה שיותר, ושתהיה לכם אינטגרציה נעימה Happy Integration!!!

Share.

פורטל הידע AVmaster הוקם בשנת 2015 בשת"פ עם אנשים ומחשבים במטרה לקדם את תעשיית ה-AV המקצועי בארץ, האתר הוא זירת התוכן המובילה לעולם ה-Pro AV הארגוני מסחרי בישראל, בין לקוחותינו יצרנים, אינטגרטורים, יועצים ולקוחות קצה בתחומי ה-AV ובתחומים משיקים.

Leave A Reply

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

מתכננים לשנות אווירה?

קבלו חמישה טיפים מהאדריכלית המובילה שירלי זמיר

הכירו את המקרן החדש מבית

LG