קהילות הגיימרים אינן שוקטות ומייצרות דומיננטיות בשוק העצום, דבר אשר מכריח גם את היצרניות להתייחס 

HDR היא טכנולוגיה שמאפשרת לשמור על פרטים בחלקים הבהירים והעמוקים של התמונה בצורה טובה יותר, באמצעות מגוון רחב מהרגיל של צבעים (לעיתים מכנים אותם גם "צבעים עמוקים") ובהירות טובה יותר.  בעבר לא הייתה אחידות בכל מה שקשור לתמיכה בתקן HDR, אך נכון להיום התקן האחיד נקרא HDR10 והוא מקובל על רוב חברות הטכנולוגיה המשתייכות ל-UHD Alliance.

כל זה טוב ויפה, אך כעת כאמור הדברים מתחילים שוב להסתבך: חברת דולבי (Dolby), המוכרת בעיקר מתחום הסאונד, פיתחה פורמט מתחרה ומתקדם יותר בשם Dolby Vision. בתגובה לכך פיתחה חברת סמסונג פורמט פתוח שמרחיב את ה-HDR הקיים ונקרא HDR10+. שני הפורמטים האלו מוסיפים את היכולת לשנות את הבהירות של סצנות שונות או אפילו את זו של פריימים בודדים ובכך להעניק לתמונה מראה חד וחי אפילו יותר.

 
תמונה - דולבי

כרגע המלחמה בין הפורמטים עדיין לא הוכרעה סופית, למרות שלזו של דולבי יש יתרון מסוים מבחינת תמיכה של יצרני התוכן. כך קורה למשל שחברה כמו נטפליקס תומכת ב-Dolby Vision בלבד, ולעומת זאת, מי שצופה באמאזון וידאו ואינו נמצא בארה"ב, יכול ליהנות גם מתמיכה ב-HDR10+. כל זה בלי שהתחלנו להזכיר את התמיכה מצד אולפני הסרטים הגדולים… 

אבל הבטחת לנו

בסוף השנה שעברה הציגה מיקרוסופט את ה-Xbox One X והתגאתה בכך כי מדובר בקונסולה החזקה ביותר בעולם גם בהשוואה לקונסולת הפרימיום המקבילה של סוני (PlayStation 4 Pro). למרות שכל הדגמים של הקונסולות תומכים ב-HDR, נכון להיום אף אחד מהם לא תומך בפורמטים החדשים הנ"ל.

כעת הגיימרים שקנו או מתכוונים לקנות את הקונסולה המתקדמת של מיקרוסופט (שמחירה הרשמי בחו"ל אינו  זול בכלל ועומד על 500$ בארה"ב) דורשים ממנה לתמוך בפורמטים החדשים, כאשר ברור שהקונסולה חזקה מספיק על מנת לעבד את נפח המידע הנוסף הנדרש. 

הגיימרים מסתמכים בין היתר גם על ראיון עם נשיא תחום הגיימינג במיקרוסופט, מייק יבארה, בו הבטיח שהחברה תהיה קשובה לקהל שלה ותבדוק אפשרויות להרחיב את היכולות שלה.

 

בהקשר הזה, חשוב לציין כי HDR10+ הוא פורמט פתוח המאפשר שדרוגים ועדכוני תוכנה מול Dolby Vision שהוא פורמט סגור שדולבי מקבלת עליו תגמולים מיצרני החומרה (במקרה הזה מדובר גם במיקרוסופט וגם ביצרני הטלוויזיות).

 

מדוע הגיימרים יכולים להשפיע על התעשייה כולה?

הצרכן הפשוט שאינו בודק כל פיקסל שרוף בדרך כלל, מיישר קו עם הסטנדרטים האחרונים בתחום האודיו והווידאו אפילו אם השינויים אינם כה גדולים. לדוגמה, המעבר מרזולוציה סטנדרטית ל-HD ברזולוציה של 720 הייתה משמעותית ביותר, אך המעבר ל-Full HD  היה כבר פחות מורגש וצבר מומנטום בעיקר הודות לדרישה מאנשי המקצוע, חובבי הקולנוע (והטלוויזיה) השרופים וגיימרים. 

המשותף לכל שלושת האוכלוסיות הללו הוא שמדובר במאמצים מוקדמים של טכנולוגיות אשר משפיעים על אלו הסובבים אותם, כך שנוצר ביקוש הולך וגובר שמזין את עצמו ודוחף את המכירות של דגמים חדשים כלפי מעלה.

נכון להיום, חתמו על העצומה כ-1,700 איש, אמנם מדובר בטיפה בים בשוק הבידור האלקטרוני (ואפילו רק בשוק הגיימינג, שעקף מזמן את תעשיית הקולנוע), אך לא מן הנמנע שהיא תצבור מומנטום ותהפוך לכדור שלג מתגלגל.

 
Share.

Leave A Reply

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

מתכננים לשנות אווירה?

קבלו חמישה טיפים מהאדריכלית המובילה שירלי זמיר

הכירו את המקרן החדש מבית

LG