הרבה דברים קרו לנו בשנה וחצי האחרונות. נשארנו בבית – והרבה, חיפשנו ומצאנו לא מעט שיטות לבדר את עצמנו ולפי מחקרים שנערכו הקולנוע הביתי קיבל תאוצה ענקית. מסתבר שהשקענו לא מעט בקולנוע הביתי, החלפנו מסכים, מקרנים ושאר אביזרים לבידור ביתי. כי אם אי אפשר להגיע לקולנוע – שהקולנוע יבוא אלינו. ובענק! 

SONY  זיהתה את המגמה והובילה מספר מהלכים שיאפשרו לה למנף את מגמת שדרוגי הקולנוע הביתי עבור כולם.

איך הושפע הקולנוע הביתי בזמן הקורונה ואילו טכנולוגיות חדשות נכנסו? מה השתנה בתחום? ועוד שאלות שעולות לראש- ומי יותר מתאים לענות מאשר כריס מאלינס (Chris Mullins) מנהל מוצר לתחום הקולנוע הביתי ב SONY? נערכתי עם כיבוד, שאלות והמון סקרנות ואירחתי את כריס אצלנו בסלון הוירטואלי, היה מעניין.

 

כיצד השפיעה השנה האחרונה על אימוץ טכנולוגיות קולנוע ביתי, עם דגש על מקרנים לקולנוע הביתי ?

"בעוד שתחום מסכי הפרימיום הראה עליה של כ 30 אחוזים לפי חלק מהמחקרים, בסוני זיהו מגמת עלייה של 10 עד 20 אחוזים בדרישה למקרנים ביתיים לעומת השנה הקודמת. לא מדובר בנתון של מה בכך היות ולצד הביקוש – שרשרת האספקה נפגעה מאוד (דבר המורגש עד היום)", אמר כריס. "בנוסף, טכנולוגיות קולנוע ביתי הן משהו שאתה קונה כשאתה חווה אותו, מה שאומר שאתה מגיע לאולם תצוגה – עוד דבר שהקשה עלינו מאוד ב-2020 היות ואולמות התצוגה היו סגורים בגלל המגבלות השונות".

GTZ-380ES - תמונה SONY

מה השתנה בשנה האחרונה בתחום המקרנים ?

"לפני הכל", החל כריס, "נציין כי זו הייתה שנה מרגשת עבור סוני היות והיו לא מעט השקות, החל מה-PS5 ודגמי 8K מסדרת Bravia וכלה באוזניות ה-XM4. בתחום הקולנוע הביתי רעננו את כל סדרת מקרני הקולנוע הביתי והשקנו חמשת דגמי מקרנים חדשים המבוססים כולם על לוח אם (chipset) חדש אשר קולט בתוכו ה X1 Ultimate- מעבד התמונה החדש של SONY".

 

הדגמים

 
  • VPL VW 290 – entry Level affordable 4k home cinema 
  • VPL VW 590 –  Mid-Level 4k Home cinema 
  • VPL VW 790 – Solid State Laser 4k HDR Home Cinema 
  • VPL VW 890 – SSL 4k HDR Home Cinema High Brightness      
  • GTZ-380ES   – Flag ship SSL 4k HDR Home Cinema 10,000 Lumans

"רצינו ליצור חווית צפיה טובה יותר והתמקדנו בחוויית ה-HDR -High Dynamic Range". כריס הסביר כיצד ה-HDR משפר משמעותית את עומק התמונה וחווית ה'להיות שם'. למי שלא חווה הדגמה של HDR – מומלץ לגשת לאולם תצוגה ולחוות זאת, לטעמי זה נראה טוב יותר מאשר בקולנוע בחלק מהמקרים. כריס ציין את הוספת שבבי ה-X1, אותם ניתן למצוא גם בסדרות המקצועיות של סוני (אבל על זה נדבר בהמשך) כאשר שבבים אלו נועדו ליצור מיפוי נכון ומדויק יותר של גווני הצבע ובכך לייצר חווית עומק (HDR, זוכרים ?). כריס הוסיף כי סוני שואפת להגיע לאיכות תמונה הנאמנה ביותר לגרסת המקור בה צולם הסרט/סדרה. 

 

ומה קרה בשנת 2021 ? האם המגמות נמשכות או משתנות ?

כריס אמר כי נראה שהשוק מתחיל לחזור לעצמו, כלומר – עם החיסונים אנו רואים אנשים המעוניינים לצאת לחופשות ומכאן שההכנסה הפנויה תופנה לשם, אולם הרצון להשקעה בקולנוע ביתי עדיין שם, ולכן בסוני נערכו עם דגמים נוספים אותם השיקו באפריל השנה. סוני שמה לעצמה למטרה לכסות את כלל טווחי המחיר לאלו המעוניינים במקרנים ביתיים באופן דומה לתחום המסכים הביתי ולמגזר העסקי. אם הורגלנו לראות מקרנים בסיסיים לתחום החינוך, מתקדמים יותר לחדרי ישיבות ומתקדמים מאוד לאודיטוריומים ושאר יישומים דומים – סוני החליטה ליישם את אותה תפישה למקרנים ביתיים. הטכנולוגיה ואיכות התמונה נמצאים בבסיס המקרנים בכל הסדרות כאשר השוני מגיע בעומק התמונה ובבהירות ושאר פרמטרים. זהו כיוון מעניין מצדה של סוני הנראה כהשקעה שתשלם לה בהמשך, כפי ששמנו לב – סדרי עדיפויות השתנו להם בקורונה וכן דיוק התקציב.

 
VPL-VW-590 תמונה - SONY

התיאטראות חוזרים לאט לאט - האם בסוני צופים שינוי בדרישה למקרנים ביתיים ?

בדרך אחת יהיה שינוי, עונה כריס. "בעלי קולנוע ביתי הם חובבי קולנוע וכולנו התגעגענו למרקע הענק. היופי בקולנוע ביתי הוא לא רק היכולת לצפות בסרטים האהובים עליך בבית, אלא לעשות הרבה מעבר לזה: שירותי הסטרימינג 'התפוצצו' בזמן המגיפה והרבה יותר שירותים נגישים, זה אומר הרבה יותר תכנים איכותיים לצפות בהם. אנשים גם משתמשים במקרנים הביתיים לטובת גיימינג והאיכויות שה-PS5 שהושק ניכרות לעין לא רק ברזולוצית 4, אלא גם ב-HDR. כעת גם משחקי היורו והאולימפיאדה שישודרו ברזולוציות גבוהות, תלוי במקרן הנכון..", מסיים כריס עם חיוך. 

אני לא מתאפק ושואל את כריס משהו שחשבתי שיהיה גס רוח, ומוצא עצמי מופתע מהתשובה: האם זהו תור הזהב של המקרנים או האם זו תחילתה של השקיעה? הרי מסכי הטלוויזיה ממשיכים לגדול והמחירים צונחים. האם מדובר באותם צרכנים?

כריס לא מתרגש מהשאלה ומשיב כי זה הזמן הטוב ביותר להשקיע בקולנוע ביתי – בהירות התמונה טובה מכפי שהייתה לפני 10 שנים וגם הרזולוציות, הדיוק בצבעים וכמובן – HDR. בשילוב עם טכנולוגיות סאונד כמו DTS-X ודולבי אטמוס עם טכנולוגיות שליטה ביתיות שהפכו נגישות לגמרי כלכלית וטכנית – קולנוע ביתי מנוהל הפך לחלום בר הגשמה.

כריס ממשיך בהסברו וטוען כי מה שכן משתנה הוא העובדה שאין צורך בהכרח להקצות חדר לקולנוע ביתי, המקרנים שהושקו מבית סוני מייצרים בהירות גבוהה מספקת על מנת להתמודד עם אור יום. ניתן להתקין את המקרן כמעט בכל חדר ולהפוך אותו לרב תכליתי (בדומה למה שמתרחש בעולם העסקי). הטיעון המוחץ של כריס מזכיר לי כמה התקבעתי על מסכי טלוויזיה: אתה לא יכול לפתוח תמונה בגודל 3 או 4 מטרים עם מסך טלוויזיה, לא משהו בתקציב של מרבית האוכלוסיה – מקרן יעשה עבודה הרבה יותר טובה ויהיה הרבה יותר כלכלי. נשאר לי רק לחייך ולזכור שהתחום הזה מלמד אותנו כל הזמן.

רגע לפני סיום, אני מבקש מכריס כמה טיפים למי שמחפש להקים לעצמו קולנוע ביתי ולבחור מקרן שהכי יתאים עבורו:

 
VPL-VW-790 תמונה - SONY
  1.  לכו לחדרי תצוגה, עדיפות לאלו של סוני – הוא מוסיף בקריצה. בחדרי תצוגה תוכלו לראות תצוגת תכלית של המקרן אותו אתם רוצים.
  2. הגדירו היכן ימוקם המקרן ומשם נקבע מרחק ההקרנה שלכם וכפועל יוצא גם גודל המסך המקסימאלי (תלוי בסוג המקרן ובתקציב), 
  3. קחו בחשבון את עוצמת ההארה בחדר, ככל שהחדר מואר כך עלולה לפחות עצמת הניגודיות. אולי לשקול אפילו הוספת תריסים או הצללה לשיפור חווית הצפיה.
  4. המסך עליו אתם מקרינים צריך להוות שיקול רציני ברכישת המקרן – אל תתקמצנו עליו. מסכים עם gain 1.0 ייצרו לכם תמונה בעלת צבעים מאוזנים.
  5. הגיעו מוכנים עם סרט או סדרה או קטע ווידאו כלשהו באיכות גבוהה – ככל שהתמונה תראה טוב באולם התצוגה – כך עולה הסיכוי שתקבלו תמונה דומה אצלכם בבית.

באותה מהירות שהתחלנו אנחנו מגיעים לסיום ואני מתמלא בחשק לראות סרט טוב עם מקרן, נראה לי שאולי עכשיו זה הזמן להשקיע בקולנוע ביתי, שוב…

Share.

Leave A Reply

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

מתכננים לשנות אווירה?

קבלו חמישה טיפים מהאדריכלית המובילה שירלי זמיר

הכירו את המקרן החדש מבית

LG