מרחבי עבודה משותפים הינם הטרנד העכשווי, יותר ויותר חברות עוברות לעשות שימוש במרחב המשותף במטרה לנצל את המרחב המשותף לתקשורת בינאישית אפקטיבית. כדי לעצב מרחב עבודה משותף מוצלח, צריך אסטרטגיה וכדי להיות בולט מהמתחרים, יש צורך בחלל דינמי, שיתאים ללקוחות הפוטנציאלים ולאורחים, תוך העברת שפת המותג המארח 

תמונה - אורנה ברקת

ניצול השטח

ניצול יעיל ואסטרטגי של השטח הינו המפתח. אחוז הכנסות גבוה ביותר של חללים משותפים הינו מהשכרת שולחנות, לכן חשוב להשיג צפיפות מרבית במרחב העבודה תוך הימנעות מצפיפות יתר.

בישראל, שטח העבודה של עובד הוא כ 7-9 מ"ר. רוב המרחבים המשותפים ממזערים את השטח ל 5 מ"ר לכל עובד, אולם במקרים רבים שטח המשרד אינו מאפשר ליצור מרחב משותף יעיל ולכן צריך מראש לשכור את החלל המתאים.

בעבר התמקדו החברות בעובדי סטארט-אפ בתחילת דרכם. עובדים אלה רצו לא להיות לבד ובחרו לעבוד במרחב משותף המציע לא רק שולחן, אלא נטוורקינג, עזרה והתייעצות עם קולגות. כיום הלקוחות הם חברות גדולות יותר ומענפים מגוונים ויש צורך לגמישות. שימוש יעיל בחלל פירושו שניתן לאכלס חברות בגדלים שונים, כאשר חברות קטנות יותר חולקות את המרחב הקהילתי.

הלקוחות רוצים היום משרד ל 4-6 אנשים וזו עלייה משמעותית כיוון שעד לא מזמן הדרישה היתה ל 2-4 אנשים. המשרד צריך להיות מתוכנן כך שיאפשר מודולריות מרבית על ידי שינויים קטנים של הפלת קירות או פתיחת פתחים שונים. 

נגישות

במשרד בו נמצאים מעל 100 איש בצפיפות, יש צורך בבטיחות ונגישות של השטח. נגישות פירושה מסדרונות רחבים יותר, דלתות רחבות יותר, מערכת כריזה, מעלית נגישה, שירותי נכים, סימני אזהרה ושטח ללא מדרגה שניתן יהיה להגיע לכל מקום דרך המעלית, הנגשת החלל לעיוורים.

בטיחות פירושה התאמה של האדריכלות לדרכי מילוט במקרה של שריפה, דלתות אש, כיוון דלתות ליציאה מהמרחב ומסדרונות רחבים, וכמובן מדרגות חירום נוספות.

המראה והתחושה

כמו לכל מותג מצליח המרחב המשותף צריך לשקף את המותג והאישיות של החברה. זה יכול להיות צבעוניות לצד חומרים מסוימים או מדבקות קיר וריהוט בקו מסוים. הריהוט יכול להיות שילוב של וינטג' ומודרני כמו שמקובל היום בבתים. אפשרות מעניינת נוספת היא גרם מדרגות צבעוני ומיוחד או אלמנטים נוספים שיכולים להשיג אפקט "וואוו" או חיבור לחלל. 

תמונה - אורנה ברקת

נקודת מכירה ייחודית

מתקני WeWork מציעים ללקוחותיהם הרצאות מקצועיות, אירועים חברתיים, קהילה – רשת בה ניתן להגיע לכל מי שחבר בקהילה שלהם בכל משרד בעולם או שמשלם דמי חבר, הרשת מאפשרת להתחבר עם אנשי מקצוע בתעשייה, ובמרכזים מסוימים מציעה הרשת חוות מדפסות D3 מסוגים שונים וכמובן חדרי ישיבות המושכרים על בסיס שעתי.

תכנית עסקית וחלל מותאם

מרחבים משותפים יעילים הם גדולים, בדרך כלל כוללים את השטחים הציבוריים של אזור המזכירות, השיווק , המדפסות, המטבח, וכמובן מספר רב של חדרי ישיבות, תאים לשיחות טלפון ולעיתים אף חדר עישון. כדי לממן את השטחים הציבוריים, יש צורך לאכלס מספר גדול של שוכרים. לכן, ניתן לשים לב שחללים ציבוריים אפקטיביים ובעלי יתרון יהיו לרוב בגודל של 2,000-10,000 מ"ר.  

מודל נוסף הוא מרחבים משותפים קטנים יותר, בדרך כלל יזמים שמשקיעים בסטארט-אפים בתחילת דרכם ונותנים לכל אחד מהם משרד של 4-8 אנשים ובכך משיגים גם שיתוף בין החברות. 

ולבסוף ניתן למצוא שטחים בהם אין מרחבים משותפים ציבוריים. לכל לקוח יש עמדה בשטח המשותף, פינת העישון היא מחוץ למתחם וכנ"ל חדר הישיבות. אין מזכירות אלא רק עמדת הדפסה וגם לא מטבח גדול. מרחב שבו ניתן 'להתחכך' ולא להיות לבד.

עבודה יעילה במרחב המשותף

אקוסטיקה טובה ומדיניות קשוחה הם המפתח. בשטח המשותף אסור להרעיש ולדבר. רק בשטחים הציבוריים או בתאים הקטנים מותר לדבר ומי שעובר על התקנות, מקבל כרטיס יציאה בכיוון אחד. 

כתבת המאמר אורנה ברקת – בעלים של סטודיו אורנה ברקת – עיצוב משרד כמנוע להצלחת העסק, חברה בהנהלת מוזיאון העיצוב בחולון.

 

www.imagepoint.co.il

 

משרדנו מתמחה בתכנון ועיצוב משרדים שהעובדים והלקוחות מרגישים בהם בית. השירות כולל מתן פתרונות מקיפים של עיצוב-תכנון-ליווי הפרויקט. אנחנו כאן כדי להעניק לכם משרד חוויתי שיעבוד עבורכם. 

 
Share.

Leave A Reply

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

מתכננים לשנות אווירה?

קבלו חמישה טיפים מהאדריכלית המובילה שירלי זמיר

הכירו את המקרן החדש מבית

LG