מגפת הקורונה טלטלה (ועדיין) את החיים של כולנו. הווירוס הזכיר לנו כמה אנחנו פגיעים מצד אחד, ומצד שני את העוצמות שטמונות בהון האנושי ובפרט בטכנולוגיות חדשניות. מגמה בולטת במיוחד הייתה האצת המעבר של עסקים, ארגונים ומוסדות רבים להתנהלות היברידית – כלומר, פעילות במקביל גם במרחב הפיזי וגם במרחב הדיגיטלי, בהתאם לצרכים המשתנים ולנסיבות בכל נקודת זמן. המרכז האקדמי שערי מדע ומשפט מינף את הטלטלה בהצלחה מרשימה, חינוך בעידן הדיגיטלי כדאי להבין איך היא עשתה זאת נכון.

אשרת גלס (AVM)

התנהלות דינאמית גם בתחום סטאטי מטבעו

האקדמיה היא עולם שמרני מטבעו. מצד אחד יכולים מוסדות הלימוד ליהנות מיציבות גבוהה, ולהישען על ידע יקר ערך שהצטבר במשך שנים רבות. מצד שני, כשהמציאות משתנה באופן דרמטי, הסטטיות עלולה להוות חיסרון – ולכן המפתח הראשון לשדרוג השירות לסטודנטים ולסטודנטיות היה ההתנהלות הדינמית של שערי מדע ומשפט.

המכללה – שמאז 2015 נקראת 'המרכז האקדמי שערי מדע ומשפט', שוכנת בהוד השרון. היא החלה לפעול ב-1995 ומתמחה בלימודי משפט לתואר ראשון ושני אבל לא רק: יש בה גם בית ספר לחשבונאות, בית ספר למדעי הבריאות, בית ספר למנהל וממשל ולימודי תעודה בשלל תחומים. 

מקבלי ההחלטות במכללה הבינו מהר מאוד שהקורונה היא אירוע משנה מציאות. אירוע אשר מחייב התבוננות מחודשת ומציאת פתרונות לכל מגבלות התנועה ולהכרח לשמור על ריחוק פיזי. כמכללת בוטיק, המקפידה על יחס אישי לכל סטודנט וסטודנטית, התכנון נעשה מתוך חשיבה גם לטווח הארוך ועל המציאות שאחרי המגפה.

 

מיפוי מדויק של צרכים משתנים

בכדי להגיע לפתרון הטוב ביותר, בוצע במכללה מיפוי מדויק של הצרכים ושל האמצעים שיבטיחו היברידיות מלאה.ע"י קרמר אלקטרוניקה מי שהוביל את התהליך היה מנהל מערכות המידע, אלכס שולמן: "אחד הדגשים החשובים היה לאפשר למרצים להתייחס לסטודנטים שמשתתפים בשיעור מהבית בדיוק כפי שקורה כאשר הם מגיעים למכללה. זה אומר שהאינטראקציה חייבת להיות מושלמת; המרצים יראו את הלומדים על המסך, ישמעו היטב את שאלותיהם ויוכלו לענות בצורה ברורה. תקשורת אודיו וידאו דו כיוונית, הן מרחוק והן מקרוב וכמובן בשילוב של שתי הטכניקות. 

"דגש שני, מהותי לא פחות, היה תפעול נוח של המערכת. מרצה נדרש באופן טבעי להתרכז בשיעור שהוא מעביר ובסטודנטים, ולכן כל פעולה טכנית חייבת להיות אינטואיטיבית, פשוטה ומידית. רצינו להימנע ממצב שבו ייווצר 'ריחוק' בין צוות המרצים לתהליך היות ולא כולם בהכרח שולטים בשלל הטכנולוגיות הקיימות". 

דרישה נוספת של המכללה הייתה להקליט את כל השיעורים, במקביל לשידור 'לייב'. ההקלטות נועדו לסייע לסטודנטים שירצו בכך, לחזור על החומר וכן להשלים מפגשים שנאלצו להחמיץ מטעמים שונים.

 
אלכס שולמן ורוני טבי (AVM)

תהליך חיפוש פתרונות מסודר וניצול הידע הקיים

השלב הבא היה תהליך מסודר לחיפוש הפתרונות האפשריים ואיתור המענה האופטימלי למגוון הצרכים שאפיינו. התהליך כלל בדיקה של פעילויות היברידיות במכללות אחרות על-מנת להישען על הניסיון שכבר נצבר, וכן קבלת ייעוץ מקיף ממנמ"רים מובילים, קריאת כתבות וצפייה בסרטוני הסבר והדרכה. שולמן לא חסך מאמץ לתכנן את הפרויקט באופן מטבי. 

לאחר שהצטבר בסיס ידע נרחב דיו, בוצעו בירורים מול חמישה ספקים שונים בתחום ה-AV. אחד הפתרונות נפסל לאחר שהתברר שאינו יכול להבטיח יציבות, דבר שכמובן היה מונע ממכללת שערי מדע ומשפט להתחייב בפני הסטודנטים שלה על לימודים מקוונים בכל פעם שיבחרו בכך. פתרון נוסף נפל מפני שתפעולו דרש התעסקות רבה ותשומת לב בעצימות גבוהה מצד המרצים והצוות, בזמן שכאמור אחד הדגשים הבסיסיים היה תפעול קל וידידותי.

תוך כדי התהליך הוסקו מסקנות נוספות שדייקו עוד יותר את הפתרון הנדרש  למשל התגבשה ההבנה שתוכנה אשר תשמר את ההגדרות עבור כל מרצה היא מרכיב הכרחי בכדי להקל עליהם את המעבר להוראה משולבת. 

בזכות אותו תכנון ייסודי של שולמן, החליטה המכללה לבחור בפתרון של Kramer Electronics, היצרנית הישראלית ובחברת האינטגרציה AV-MASTERS לביצוע התקנת הציוד והטמעת המערכת. 

חוגגים עצמאות. העבודה המסורה שהובילה להטמעה מהירה

לאחר אישור התקציב והזמנת הציוד המסודרת, הגיע שלב ההתקנה. לצורך כך נבחרה כיתת פיילוט, ובוצעה עבודה מזורזת – כולל ביום הבחירות האחרונות (בינתיים…) במרץ 2021 וגם במהלך חול המועד. בזכות המסירות של כל המעורבים בתהליך, ובפרט הזמינות הגבוהה של AV-MASTERS, בתוך שבוע וחצי עברו 120 המרצות והמרצים של המכללה הדרכה מקיפה – וביום העצמאות שערי מדע ומשפט כבר הייתה ערוכה לספק לסטודנטים חוויית למידה היברידית מתקדמת שזכתה לשם HyFlex.

עמדת מרצה משוכללת וקלה לתפעול (AVM)

הכי גמישים שיש

החלטה מעניינת נוספת של שערי מדע ומשפט הייתה למנף את המעבר להיברידיות מלאה – מעבר שכלל גם הקלטת פודקאסטים וסרטונים להעשרת הלמידה – לטובת קמפיין שיווקי ממוקד.

על החלק הזה בפרויקט הופקדה מנהלת מחלקת השיווק של המכללה, אשרת גלס: "הקמפיין 'התואר שמתאים עצמו אליך', הבליט את היכולת של שערי מדע ומשפט להתאים את עצמה לגמישות שהסטודנטים זקוקים לה כרגע יותר מתמיד ובכל נקודת זמן עד לקבלת התואר. ההתאמה באה ליד ביטוי בשילוב של הלימודים הסינכרוניים והא-סינכרוניים, בגמישות המרבית שמייצרת פתרונות לכל צורך ובאיכות הלמידה גם כשהסטודנטים לא נמצאים פיזית במכללה". 

בהקשר זה חשוב לציין שמחלקת השיווק של המכללה ערכה סקר בקרב הסטודנטים בו התגלתה העדפה ללמידה מהבית, ולכל הפחות שתהיה אופציה כזו. הסטטוס של חלק מהסטודנטים בשערי מדע ומשפט כולל עבודה סדירה ומשפחה. תודות ליכולת הלמידה מרחוק מצליחים הסטודנטים לשלב בין הלימודים לשגרות הקיימות. המערכת המתקדמת מסייעת גם למי שבחר לא להתחסן להפיק מקסימום תועלת מהלימודים ובאופן כללי מתאימה את עצמה לסטודנטים של המאה ה-21 אשר מבקשים ללמוד לימודים ממוקדים באמצעות כלים המאפשרים גמישות. 

אינטגרציה

רוני טבי, מנכ"ל חברת AV-MASTERS, חברת האינטגרציה שהתקינה והטמיעה את הפתרון: "במרכז האקדמי שערי מדע ומשפט הותקנו כ-23 כיתות לימוד היברידיות המשמשות את המרכז להקלטת שיעורים ולימוד המשלב שימוש בוידאו קונפרנס. בכל כיתה הותקנה מצלמת  PTZ ברזולוציית FULL HD בעלת זום אופטי המאפשר תקריב ללוח המחיק ואזורים נוספים בכיתה. מיקרופון עוקב קול מתקדם מתוצרת Acoustic Magic מאפשר כיסוי מלא של כיתות הלימוד, כך שהסטודנטים בבית שומעים הן את המרצה והן את שאלות הסטודנטים הלומדים בכיתה באופן ברור וחד. אודיו איכותי חשוב ביותר להעברת שיעור בצורה אפקטיבית, ולצד המקרנים הקיימים כפתרון תצוגה קיים, הותקנו בכיתות מסכים מקצועיים בגודל 75-55 אינץ' המציגים למרצה את הסטודנטים המחוברים לשיעור מהבית. 

"כיתה היברידית כוללת ציוד רב יותר והפעלתו עלולה להיות מסורבלת. על מנת לאפשר למרצים הפעלה קלה ופשוטה ולהטמיע את הטכנולוגיות החדשות בקלות מרבית, הותקן בכל כיתה פנל שליטה מתקדם דגם RC74DL מתוצרת Kramer הכולל 12 לחצנים וכפתור KNOB. 

"בקר השליטה תוכנת על מנת לספק למרצים הפעלה ידידותית ואכן בלחיצת כפתור אחת יכול המרצה להפעיל את פלטפורמת הוידאו קונפרנס, להדליק את המקרן ו/או המסך, להוריד את מסך ההקרנה ולהציג את מחשב הכיתה. תרחיש פשוט לקנפוג אשר מייצר אצל המרצה את הביטחון הנדרש ועם הביטחון מופיעה התפתחות- המרצים מזיזים את המצלמה באמצעות פנל שליטה ידידותי, מצלמים, מכוונים ומשפרים את החוויה בכל שיעור כאשר בסיומו כל הכיתה 'נכבית' בלחיצת כפתור נוספת. 

"אחת היכולות הנהדרות של פנל השליטה של Kramer היא האפשרות להגדיר תרחישים מורכבים אשר מקונפגים בקלות ומיושמים בקלות על ידי המשתמשים. הפנל מאפשר ל AV-MASTERS לתת מענה מונגש ליישום מקסימלי של הציוד בכיתה ההיברידית גם עבור אותם מרצים שאינם בעלי ידע טכני רב. 

 
תמונה - AVM

"לסיכום, הניסיון הרב שצברנו בהתקנת כיתות לימוד היברידיות חכמות, אפשר לנו לספק למכללה פתרון איכותי המשלב את כל הנדרש החל מפתרון צילום, מיקרופונים מתקדמים, הקלטה, אמצעי תצוגה מקצועיים וכמובן פתרון השליטה מבית Kramer אשר מהווה מעין "גשר" בין הטכנולוגיה ואמצעי המולטימדיה בכיתה לבין המרצה שאינו תמיד בעל ידע או חוש טכני להפעלתם". אפילו כפתורי הבקרים הותאמו לשפה העברית. טבי: "אנחנו מסמנים מסירה נוספת של פרויקט מוצלח ביותר". 

שולמן מסכם: "המענה ששערי משפט קיבלה מהיצרנית קרמר אלקטרוניקה ומחברת האינטגרציה AV-MASTERS, הקפיץ את המכללה שתי כיתות. אנחנו גאים ביכולת לאפשר לסטודנטים שלנו למידה היברידית מלאה ויציבה, ולהוסיף גם שיטות הוראה מתקדמות למוניטין שלנו, שאת חלקן נשקול ליישם גם לאחר עידן המגיפה". 


Share.

Leave A Reply

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

מתכננים לשנות אווירה?

קבלו חמישה טיפים מהאדריכלית המובילה שירלי זמיר

הכירו את המקרן החדש מבית

LG