חתימה על כל הסכם מסחרי לרבות הסכם שיתוף פעולה, הסכם ספק, הסכם קבלן חיצוני, הסכמי מסחור לסוגיהם, הסכם פיתוח, הסכם למתן שירותים ועוד, בכל חברה, ארגון ועסק, מלווה בחששות רבים מאחר ומדובר במסמך משפטי המתווה את המשך מערכת היחסים בין הצדדים.

freepik premium

לטעות בהסכם משמעויות רבות – כלכליות ופרוצדורליות. כדי להגיע מוכנים ככל הניתן ולהימנע מטעויות, לפניכם 7 דברים שאתם חייבים לדעת לקראת חתימה על הסכם.

 

בבואנו לחתום על הסכם ישנה תחושת אחריות גדולה המונחת על כתפינו, ובצדק. ההסכם הוא מסמך בעל תוקף משפטי המסדיר את היחסים בין הצדדים ומתווה את אופן קיום תנאי העסקה כפי שהוסכמו. טעות בהסכם עלולה להוות פתח להפרות, ללוות אתכם לאורך זמן, לעלות לכם בזמן יקר, פרוצדורות משפטיות ואף בסכומים כספיים לא מבוטלים.

על-כן, עליכם להגיע למועד החתימה מוכנים ככל הניתן. כמו כן, כיוון שמדובר במסמך בעל תוקף משפטי, אם יופר, ניתן יהיה לפנות לבית המשפט לקבלת סעד. מכאן, עולה חשיבותו העצומה של ההסכם.   

freepik premium

התייעצו עם עורך-דין המתמחה בתחום

הדעה הרווחת היא כי לעיתים עורכי הדין מעכבים עסקאות, או לחילופין, הם רק אלו המאפשרים את הוצאת העסקאות לפועל. אך לא כך הדבר. עורכי דין המתמחים בתחום המסחרי מכירים את הנורמות המקובלות בעולם העסקי ויודעים לתרגם את ההסכמות המסחריות של הצדדים להסכם משפטי מחייב הדואג לאינטרסים של שני הצדדים. 

בנוסף, עורכי הדין בעלי ידע וניסיון ולכן יוכלו להדריך אתכם גם לאורך הדרך בגיבוש העסקה ותנאיה ולא רק במעמד החתימה. יש לציין, כי על מנת לקבל את ההכוונה הטובה ביותר ואת ההגנה המיטבית על האינטרסים שלכם בעסקה חשוב שעורכי הדין יבינו את מתווה העסקה על רבדיה הרבים ועל נגזרותיה. משכך, עליכם לדאוג לספק עורך הדין את כל המידע הרלוונטי כבר מהפגישה הראשונה.

freepik premium

הגיעו מוכנים 

ראשית, לאחר שהבנתם את מתווה העסקה עליכם להבין את כלל נגזרותיה, המשמעויות הנגזרות מהסכמות הצדדים. החל מהגנה על הקניין הרוחני, דרך זכויות מועסקים ועד הבטחת התשלומים ואופן העברתם. לאחר הבנת כל התנאים ודרישות הצד השני, ערכו רשימה של האינטרסים שלכם: מהי מטרת ההסכם מהצד שלכם? מה חשוב לכם להשיג? על אילו תנאים אתם מוכנים להתגמש? על אילו לא? 

כמו כן, חשבו מראש על מספר תרחישים אפשריים שעשויים לצוץ במהלך המשא ומתן והכינו תגובה לכל תרחיש. תרחיש יהיה כל ניסיון של הצד השני לבצע שינויים במתווה העסקה דוגמת בקשה להפחתה במחיר העסקה, שינוי תנאי העסקה, שינוי מועדי העברת התשלומים ועוד.

חשבו מראש על התנאים המהווים "דיל-ברייקר" עבורכם שאם לא תצליחו לשנותם במתווה העסקה לא תוכלו להתקדם לחתימה. הכנה מוקדמת תאפשר לכם שליטה ותמנע צורך בבדיקות ובהתייעצויות נוספות אשר יאריכו את משך המשא ומתן.  

שנית, כחלק מההכנה למשא ומתן, אספו מידע על הצד השני והבינו את צרכיו ואת העדפותיו. הבנת האינטרסים המרכזיים שלו מסייעת בגיבוש ההצעה המתאימה ככל הניתן לשני הצדדים. מומלץ להתחיל את הליך המשא ומתן בהסכמה על האינטרסים של הצד השני לגביהם אתם מוכנים להתפשר, שכן, הדבר תורם ליצירת תחושת שייכות אצל הצד השני באופן שמגביר את הנטייה לפעול בשיתוף פעולה. לאחר שהגעתם למספר הסכמות, המשיכו לתנאים המהותיים עליהם תקיימו את המשא ומתן המרכזי.  

כל סעיף וכל מילה משמעותיים

מומלץ להשקיע זמן בקריאת הסעיפים, בהבנת ניסוחם, ובכלל – הבנת כל מילה בהסכם, באופן מעמיק וקפדני. שכן, מילה אחת עשויה להשפיע על משמעות הסעיף כולו. לדוגמה, סעיף המורה כי ״The Costumer might help״ מול סעיף המורה כי ״The Costumer will help״; בדוגמה הראשונה, הלקוח יכול לעזור אך אינו מחויב לכך. לעומת זאת בדוגמה השנייה, הלקוח מחויב לעזור והדבר לא נתון לבחירתו. לכן, עליכם להסכים רק לאחר שהבנתם את כלל הסעיפים במלואם ווידאתם את התאמתם לאינטרס שלכם. 

יחד עם זאת הקפידו לראות את התמונה המלאה, את ההסכם כמכלול וכך יהיה באפשרותכם לבחון האם ההסכם בכללותו הוא כדאי עבורכם.  

freepik premium

הבנת מבנה ההסכם

לרוב, מבנה ההסכם יהיה דומה בעסקאות בעלות אופי דומה, בעוד שתנאיו יותאמו להסכמות הספציפיות של הצדדים. מבנה עסקה נורמטיבי מאפשר השוואה להסכמים דומים שנחתמו על ידי אחד הצדדים או באופן כללי. לפיכך, מומלץ להכיר את מבנה עסקאות מקובלות ובכך להבין את האינטרס המרכזי שלכם בכל אחד מחלקיו. 

מבנה ההסכם לרוב יכלול: ׳הקדמה׳ המתארת את העסקה ואת מטרתה; ׳מבנה העסקה׳ אשר יתאר באופן מדויק ככל הניתן מה כל צד מתחייב לתת ולקבל מהעסקה, איך ובאיזה שלב יקרה כל צעד; ׳מצגים והצהרות׳ אותם הצדדים מציגים לגבי רכיבי העסקה, ועליהם הצדדים מסתמכים בעת החתימה על ההסכם. בהקשר זה, יודגש כי למצגי שווא עשויות להיות השלכות משפטיות, ולכן עליכם לוודא שכללתם את כל העובדות המשמעותיות הרלוונטיות; ׳התחייבות והצהרות׳ הצדדים לא לעשות פעולות מסוימות במסגרת ההסכם; ׳תנאים׳ – תנאי העסקה ; סעיף ׳תוקף ההסכם וסיום התקשרות׳ הקובע את משך תקופת ההסכם וכיצד ניתן לבטלו טרם המועד הקבוע; ׳סעיפים כלליים׳ עליהם יפורט בהמשך.  

חשוב להבין שכל אחד מרכיבים אלו בעל השפעה רבה !

לכן, כאמור, כדאי להשוות את ההסכם שלכם להסכמים אחרים של עסקאות דומות וללמוד מניסיון העבר; לעיתים, תגלו תנאים בהסכם אחר, סעיפים או סוגיות שכדאי להסדיר מראש בהסכם שלכם. חשוב להקפיד כאשר אתם משווים הסכם להסכם קודם כי הדין החל הוא הדין הרלוונטי עבור העסקה וכן כי תנאי ההסכם הם כמקובל בתעשייה, כלומר, לא להשוות להסכם שנחתם לפני מספר רב של שנים כי עשויים להיות עדכונים שלא יופיעו בו.

גם כאן ישנה חשיבות להיוועץ בעורך דין, המתמחה בתחום ומכיר את המטריה ואת המקובל בתעשייה וידע להנחות אתכם לפי המקובל בעולם העסקאות הרלוונטי. 

 

 

אילן צדק. תמונה - ליאת מנדל

סעיפים כלליים בהסכם – גם עליהם חשוב לשים דגש

הסעיפים הכלליים אמנם לרוב לא נמצאים במרכז המשא ומתן, אך אלו חשובים לא פחות. הסעיפים יקבעו למשל, האם במקרה של סכסוך תעדיפו להגיע לבית המשפט בתל אביב או בניו יורק? האם ניתן יהיה לערוך שינויים בהסכם בכתב בלבד או גם בשיחת טלפון? האם לצדדים שלישיים תהיה אפשרות לתבוע בהתאם להסכם שנחתם? אלו ועוד ייקבעו בסעיפים הכלליים ולכן חשוב להתעמק בהם ולהבינם.

בין החתימה על העסקה לביצוע העסקה

לרוב, בעסקאות גדולות ישנה תקופת ביניים בין שתי אבני הדרך המשמעותיות ביותר בעסקה – החתימה על מסמכי העסקה (Signing) וסגירת העסקה והוצאתה לפועל (Closing). לא תמיד ישנה הפרדה בין שני המועדים אך במידה וישנה היא נובעת מתהליכים פרוצדורליים של הצדדים אשר יש לקיים בין שני המועדים. לאור זאת, במידה והסכמתם על הפרדה בין שני המועדים, במועד הסגירה, עליכם לוודא כי הצד השני עמד בכל התחייבויותיו שסוכמו במועד החתימה ושהתקיימו כלל הפרוצדורות הנדרשות. כמו כן, מומלץ להגביל את הצד השני מלבצע פעולות חריגות בתקופת זמן זו, ואף להוסיף סעיף המאפשר יציאה מההסכם במקרה של הפרה של אחד מהתנאים שנקבעו לא התקיימו בין מועד החתימה למועד הסגירה.

freepik premium

פיצוי – הצד השני הפר את ההסכם, מה מגיע לי? 

טרם החתימה עליכם לשים לב מהן ההשלכות של הפרת ההסכם משני צידי המטבע. מצד אחד, מה יחשב כהפרה על-ידי הצד השני ומה יגיע לכם בעקבות כך; ומצד שני, מה יחשב כהפרת ההסכם מהצד שלכם ומה יגיע לצד השני בעקבות כך. עליכם להבין מראש את ההשלכות של הפרת ההסכם ולשים לב מהם הסעדים המפורטים במקרה של הפרה מכל צד ובחינה האם הם מידתיים. אמנם אין כל יזם משפטן, אולם החשיבות בהבנת הבסיס המשפטי חשובה ומשמעותית לכל. אכן האחריות היא גדולה, אך עכשיו, לאחר שהתכוננתם, ניתן לנשום לרווחה וליישם את ההמלצות בדרך לעסקה מוצלחת !


הכותב הינו שותף ובעלים במשרד צדק עורכי דין המתמחה במשפט מסחרי ומקרקעין

 

תמונות בכתבה – Freepik premium

Share.

Leave A Reply

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

מתכננים לשנות אווירה?

קבלו חמישה טיפים מהאדריכלית המובילה שירלי זמיר

הכירו את המקרן החדש מבית

LG